اروپا به دنبال ایجاد شبکه مالی مستقل به جای سوئیفت است

وزیر خارجه آلمان گفت: ایجاد نظام مالی مستقل از سوئیفت برای تراکنش های مالی اتحادیه اروپا لازم است.
کد خبر : ۹۰۲۷۲
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از روزنامه «هاندلزبلات» آلمان، «هیکو ماس» وزیر خارجه آلمان ، افزود: اتحادیه اروپا باید سیستم مالی را ایجاد کند که به بروکسل اجازه دهد در عملیات های مالی خود مستقل از واشنگتن باشد.


  وی گفت: بمنظور مستحکم کردن استقلال اروپا ایجاد کانال های مالی که مستقل از ایالات متحده هستند، ضروری است.


سوئیفت یک شبکه انتقال در سطح بین الملل است که موسسات مالی را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات درباره تراکنش های مالی می کند. مدیریت سیستم سوئیفت مدعی است که در مورد مسائل سیاسی بی طرف و مستقل است.


اما علی رغم چنین ادعایی، ایالات متحده قدرت کافی را برای مسدود کردن تراکنش ها از طریق سوئیفت دارد. در سال ۲۰۱۲ میلادی روزنامه «برلینگِسک» دانمارک نوشت: مقامات آمریکایی انتقال پول از یک تاجر دانمارکی را به یک بانک آلمانی به دلیل تحریم سیگارهای کوبایی از سوی آمریکا، مسدود کردند. تراکنش ها به دلار آمریکا انجام می شد و واشنگتن دستور مسدود کردن آنها را داد.


اظهارات وزیر خارجه آلمان به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و تحریم های مجدد تهران مطرح شده است. اتحادیه اروپا علی رغم فشارهای سیاسی واشنگتن به برجام متعهد است. «ماس» گفت: هر روز برجام زنده و بهتر از یک بحران انفجاری شدید است که خاورمیانه را تهدید کند.


بر همین اساس، اتحادیه اروپا قانونی را تحت عنوان انسداد وضع کرده که به حفاظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا به دلیل داشتن فعالیت در ایران بپردازد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی برای انجام تجارت خود وابسته به نظام بانکداری بین المللی هستند که آمریکا قطب آن محسوب می شود و ایجاد یک نظام مالی مستقل برای اروپا ضروری است.
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر