02 شهريور 1397 - 09:51
سرکنسول ایران در هنگ‌کنگ :

ایران از پاسخ چین درباره مشکلات بانکی راضی نیست

سرکنسول ایران در هنگ‌کنگ گفت، دیپلمات‌های ایرانی در مورد مشکلات بانکی پیش‌آمده برای اتباع ایرانی در چین با مقامات چینی گفت‌وگو کرده‌اند، اما تهران از پاسخ پکن دراین‌باره «راضی نیست».
کد خبر : ۹۰۲۹۳
ایران و چین

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری ساوث چاینا مورنینگ پست، چاندران نایر، مؤسس انستیتوی جهانی برای فردا در هنگ‌کنگ، چند ماه پیش متوجه شد که حسابش نزد بانک استاندارد چارترد بسته شده است. مدتی بعد مسئولان این بانک برای انجام پاره‌ای تحقیقات به دفتر کار وی مراجعه کردند.


نایر که اهل مالزی است، می‌خواست بداند چرا حساب بانکی مؤسسه‌اش مسدود شده و بانک سؤالات مکرری در مورد مراودات این مؤسسه با ایران می‌پرسد.


مسئولان بانک سؤالاتی در مورد سفر سپتامبر ۲۰۱۵ نایر به‌همراه مدیران چند شرکت چندملیتی به ایران می‌پرسیدند. در این سفر دوهفته‌ای به استان اصفهان، مباحثی در زمینه کمک به کشاورزان ایرانی برای بالا بردن عمر محصولاتشان در بازار فروش، تولید مربا و عطر از میوه‌ها و شناساندن بازارهای جهانی کشاورزان ایرانی مطرح شده بود.


حالا پس از گذشت ۳ سال، استاندارد چارترد سؤالات متعددی در مورد این سفر می‌پرسید. اینکه آنها با کدام ایرلاین سفر کرده‌اند، در چه هتلی اقامت داشته‌اند، با چه‌کسی دیدار کرده‌اند و هزینه‌هایشان را به‌صورت نقدی پرداخت کرده‌اند یا از طریقی دیگر.


نایر حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنانش نبود. «آنها می‌پرسیدند "اینها چه‌کسی هستند که به آنها پول پرداخت می‌کنید؟ "، ما همچنین نمی‌توانستیم از مشتریان خارجی‌مان به‌دلار پول دریافت کنیم». این روند تا ۳ ماه ادامه داشت، تا اینکه نایر تصمیم گرفت در جلسه‌ای با مدیران ارشد استاندارد چارترد از نحوه رفتار این بانک با مؤسسه‌اش شکایت کند. وی بانک را تهدید کرد که رفتار غیرقانونی آنها را به رسانه‌ها می‌کشاند.


بالاخره نایر مجبور شد حسابش را در استاندارد چارترد ببندد. این داستان یکی از ده‌ها فرد یا شرکتی است که از تحریم‌های بانکی علیه ایران آسیب دیده‌اند. احتمالاً این مشکلات در ماه‌های آینده بیشتر نیز خواهد شد. در ماه جاری میلادی دور نخست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پس از خروج دولت ترامپ از برجام به‌اجرا گذاشته شد. دور بعدی تحریم‌ها نیز در ماه نوامبر به‌اجرا در خواهد آمد.


ایرانیان در سرزمین اصلی چین نیز با مشکلات بانکی مشابهی مواجه هستند. دو ماه قبل، یک تاجر ایرانی به‌نام حمید، زمانی که در دفتر کارش نشسته بود، متوجه شد که موجودی حسابش نزد بانک کشاورزی چین به‌مبلغ ۲۹ هزار دلار خالی شده است. او می‌گوید: «ناگهان موجودی حسابم صفر شد...» خیلی ترسیده بود، مسئولان این بانک چینی تنها پس از موافقت حمید با بستن حسابش پول وی را به او پس دادند. «آنها به من گفتند، تو از کشور خطرناکی آمده‌ای و ما نمی‌توانیم به تو خدمات بدهیم».


به‌گفته حمید، بسیاری دیگر از ایرانیان ساکن چین با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند. «بیش از ۹۰ درصد آنها این مشکلات را دارند، اما اکثرشان نمی‌خواهند چیزی بگویند».


یک تاجر ایرانی جواهرات در شنژن گفت، روند بستن حساب‌های بانکی در چین حدود ۱۸ ماه پیش شروع شد. موج نخست تمام خارجیان فاقد مجوز اقامت را در بر می‌گرفت، اما در موج دوم، که پس از ماه می اتفاق افتاد، اکثراً حساب ایرانیان بسته شد، این در حالی بود که تحریم‌ها در آن زمان هنوز به‌طور رسمی اجرا نشده بود.


مهدی فاخری، سرکنسول ایران در هنگ‌کنگ در این باره گفت، دیپلمات‌های ایرانی در مورد این مشکل با مقامات چینی گفت‌وگو کرده‌اند. اما به‌گفته وی، تهران از پاسخ پکن «راضی نیست» زیرا چین مخالفت خود با تحریم‌های آمریکا را اعلام کرده و متعهد به تجارت با تهران است، اما این سیاست را به‌صورت یک دستورالعمل صریح به بانک‌ها ابلاغ ننموده تا بانک‌ها با ایرانیان رفتار عادلانه‌ای داشته باشند.


فاخری افزود: «این موضوع نیازمند حمایت سیاسی دولت چین است و اگر بانک‌ها مجوز لازم را از دولت دریافت کنند، این مشکل حل خواهد شد».


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر