04 شهريور 1397 - 08:56
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

احتمال ورود مسکن به دوره چهارم رکود/ هشدار به خودروسازان داخلی

کارشناس ارشد کسب و کار و اشتغال با هشدار نسبت به اینکه احتمال ورود بخش مسکن به دوران چهارم رکود وجود دارد، گفت: با روند فعلی، خودروسازان داخلی مشتریان خود را از دست خواهند داد.
کد خبر : ۹۰۳۵۵
مسلم خانی

مسلم خانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک در شرایط فعلی اقتصادی کشور و دوران رکود از کسب و کارهای بزرگ موفق تر هستند، گفت: اینگونه مشاغل از چالاکی و قدرت تعامل بیشتری با محیط نسبت به مشاغل بزرگتر برخوردارند.


این کارشناس ارشد کسب و کار و بازار کار اظهارداشت: همچنین مشاغل خُرد و کوچک به نسبت مشاغل بزرگ آسانتر می توانند در حاشیه امن قرار بگیرند و از بحران ها عبور کنند. در حال حاضر، بسیاری از افرادی که مشاغل دائمی نیز دارند شغل خانگی را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده اند.


خانی با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می دهد که مشاغل خانگی باعث افزایش مودت در بین افراد خانواده نیز شده است، از کشف استعدادها و شکوفایی توانمندی ها سخن گفت. این استاد دانشگاه کارآفرینی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشاغل بسیار زیادی در کشور داریم که از طریق خوشه سازی، ‌بهره وری کسب و کار خود را افزایش داده اند، اظهار داشت: در حال حاضر مشاورانی با استفاده از فضای مجازی در بخش مسکن شکل گرفته اند که در کنار بخش سنتی مشاوره های مسکن مشغول به فعالیت هستند که توصیه می شود این روزها مشاوره های واقعی بر مبنای نرخ های دقیق به مردم بدهند.


وی خاطرنشان کرد: همچنین مشاوره ها باید متناسب قدرت خرید مردم باشد چون در غیر اینصورت ما وارد دوره چهارم رکود مسکن خواهیم شد که این روزها نشانه هایی از آن دیده می شود. قیمت مسکن باید متناسب با قدرت خرید مردم باشد و در غیر اینصورت معامله ای رخ نمی دهد و مسکن وارد دوران رکود می شود که اگر این رکود در سال جاری شروع شود تا ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت.


خانی افزود: زمانی که از شبکه های کسب و کار صحبت می شود، با مشاغلی مواجه هستیم که دیگر مشاغل آن بخش را مورد حمایت قرار می دهند. شبکه های کسب و کار خانگی می توانند در خلق کالای ایرانی و همچنین ارتقاء برند کالا و افزایش مطلوبیت نقش آفرین باشند.


مشاور عالی کشب و کار و اشتغال با این تذکر به تولیدکنندگان خودرو که روش آنها در افزایش قیمت خودرو درست نیست، ‌گفت: به بهانه افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته که این موضوع باعث از دست رفتن بازار خودرو خواهد شد.


این مشاور عالی کسب و کار اظهارداشت: تولیدکنندگان خودروی چینی در حال به دست گرفتن بازار داخلی ایران هستند چون آنها سیاست تثبیت قیمت خودرو را دنبال می کنند و بزودی خیابان های ایران از خودروهای ساخت چین پُر می شود و بازار تولیدات داخلی از دست می رود.


وی تصریح کرد: به صاحبان کسب و کارهای لوازم خانگی تذکر می دهم که احتکار روش درستی نیست چون التهاب فعلی بزودی فروکش خواهد کرد و این فضای روانی سیاسی از بین می رود. بنابراین خودروسازان و ارایه کنندگان لوازم خانگی باید بدانند که با قهر مشتریان مواجه می شوند.


این مدرس دانشگاه گفت: شبکه های کسب و کار خانگی به ۲۴ روش تلاش می کنند که مشتری به دست آورده و آن را نگه دارند. در ایران مشتری خود برای خرید خودرو و لوازم خانگی مراجعه می کند ولی ما خودمان در حال از دست دادن آنها هستیم.


خانی با اعلام اینکه در حال حاضر برای ۴۰۸ رشته شغلی در ایران مجوز مشاغل و کسب و کارهای خانگی صادر می شود بیان داشت: تیم سازی، ایجاد باشگاه مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتری باید به یک جریان تبدیل شود.


برچسب ها: اشتغال مسلم خانی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر