05 شهريور 1397 - 08:37

تابش: تضمین سپرده ارزی به تایید سران سه قوه رسید

نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار تاکید کرد که تضمین حاکمیتی برای سپرده های ارزی انجام شده است.
کد خبر : ۹۰۴۳۰
محمدرضا تابش

به گزارش ایبِنا از خانه ملت، محمدرضا تابش با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای سپرده های ارزی، اظهارداشت: در گذشته در زمینه سپرده ارزی تجربه ای داشتیم که موج بی اعتمادی در مردم نسبت به سپرده ارزی در بانک ها ایجاد شده بود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به پیگیری بانک مرکزی برای راه اندازی مجدد سپرده ارزی در بانک ها در دوران التهاب بازار ارز، بیان داشت: موضوع سپرده ارزی در جلسه ستاد هماهنگی سران سه قوه مطرح شد و با بررسی بی اعتمادی مردم به این موضوع ستاد هماهنگی سران سه قوه تضمین سپرده های ارزی را تایید کردند که به اصطلاح به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.


تضمین حاکمیتی برای سپرده های ارزی


نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی، تاکید کرد: این بار در زمینه سپرده ارزی در بانک ها محکم کاری شد و تضمین حاکمیتی و فراتر از بانک مرکزی در نظر گرفته شد تا مردم به سپرده گذاری ارزی در بانک ها اعتماد کنند.


وی گفت: مردم باید بدانند سپرده های ارزی را که در بانک ها به ودیعه می گذارند در هر زمان که بخواهند با سود سپرده می توانند از بانک های عامل برداشت کنند. تابش با اشاره به اینکه انتقاداتی نسبت به سود سپرده های ارزی وجود دارد، توضیح داد: برخی می گویند رقم سود سپرده های ارزی زیاد است و بانک ها از عهده پرداخت آن بر نمی آیند، اما در هر صورت این سپرده ها تضمین شده است.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ممکن است سود سپرده ها زیاد باشد اما در مقایسه با اعمال تخریبی که نقدینگی دارد و بهم خوردگی که در عرضه و تقاضای ارزهای خارجی وجود داشت پرداخت این سودها نفع بیشتری دارد.


بخشنامه بانک مرکزی چه می گوید؟


در بخشنامه بانک مرکزی آمده که در راستای اجرای بند (۴) تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۹۳‌/ت۵۵۶۳۳ هـ مورخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ هیات وزیران، شرایط زیر در تکمیل ترتیبات سپرده‌گذاری ارزی موضوع قسمت «ج» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی»، برای اجراء ابلاغ می شود:


۱-بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست (پیوست ۱) اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.


۲- بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.


۳- دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.


۴-نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد است.


۵-کارمزد عاملیت آن بانک ۰.۳ درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می شود.


۶-در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست (پیوست ۲) به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.


۷- بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاریبه صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعیو به صورت اسکناس خواهد بود.


تبصره: پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.


۸‌- درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر