05 شهريور 1397 - 12:09
در گفتگو با ایبِنا اعلام شد؛

انتشار سند نهایی رمز ارز تا سه ماه آتی/ ماینینگ منتظر تعیین تکلیف

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تدوین سند نهایی رمز ارزها با هماهنگی نهادهای درگیر و انتشار آن در سه ماه آینده خبر داد.
کد خبر : ۹۰۴۶۰
مهدیون2

سعید مهدیون در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: کمیسیون عالی تنظیم مقررات ۸ الی ۹ جلسه برای تصمیم‌گیری در خصوص بلاک چین و ارز رمزها برگزار کرده و کارهای کارشناسی در این حوزه انجام‌ شده و در آخرین جمع‌بندی پیش‌نویس مصوبه سند ارزهای رمزنگار در صف شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است.


تحقق دو هدف  و تعیین تکلیف سه حوزه در سند نهایی رمز ارزها


وی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده که این مستند باید یک سند هماهنگ برای راهبری کشور در حوزه بلاک چین و ارزهای رمزنگار باشد و به‌ صورت مشخص دو هدف را محقق و سه حوزه اصلی در آن، در بخش ارز رمزها باید تعیین تکلیف شود.


مهدیون خاطرنشان کرد: گسترش تعاملات بین‌المللی و حفظ و ارتقاء ثروت‌های ملی دو هدفی است که در سند ارزهای رمزنگار باید موردتوجه قرار گیرد و سه حوزه پولی، بورس و صنعت ماینینگ باید در بخش ارز رمزها در این سند تعیین تکلیف شود.


وی اذعان داشت: بانک مرکزی در حوزه پولی مسئولیت اصلی را بر عهده دارد و همچنین سایر نهادهایی که باید در این بخش با هماهنگی بانک مرکزی عمل کنند. در بخش مالی و اوراق بهادار که مسئولیت آن بر عهده سازمان بورس نیز در ارز رمزها باید تعیین تکلیف شود و در حوزه سوم که نگاه صنعتی به این موضوع دارد و به صنعت ماینینگ توجه دارد در خصوص اپلیکیشن، نرم‌افزارها و دستگاه استخراج ارز رمزها که مسئولیت این بخش نیز بر عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت است در این سه حوزه مشخص با همکاری نهادهای ناظر بر هر بخش در این سند باید تعیین موضع و تعیین تکلیف شود.


معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که اگر شورای عالی فضای مجازی این سند که پیش‌نویس آن در کمیسیون عالی تنظیم مقررات آماده‌ شده را تصویب کند ظرف سه ماه آینده سند نهایی ارز رمزها با همکاری دستگاه‌های مرتبط آماده و تکلیف کشور در این بخش مشخص می‌شود.


تشکیل یک کمیته مشترک برای تدوین سند نهایی ارز رمزها


مهدیون تاکید کرد: راهبرد کشور در خصوص ارزهای رمزنگار ملی در یک کمیته جمعی با حضور تمام نهادهای درگیر ازجمله بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین وزارت صنعت و معدن و تجارت با همفکری مشخص می‌شود و این سه نهاد به ریاست مرکزی ملی فضای مجازی با همفکری به راهکارها و مواضع مشخص در این سند دست می‌یابند.


وی با اشاره تشکیل جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی و ارایه یک گزارش در این جلسه از سوی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص بلاک چین، ارزهای رمزنگار و کاربردهای آن که مورد توجه تمام اعضا و رییس‌جمهور قرار گرفت، گفت: در جلسه قبلی شورای عالی فضای مجازی قرار شد موضوع بلاک چین و ارز رمزها زودتر تعیین تکلیف شود از اینرو پیش‌نویس این سند در کمیسیون عالی تنظیم مقررات آماده‌ شده بزودی در صف برای تایید شورای عالی فضای مجازی می‌رود.


مهدیون یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی این موضوع خارج از صف مطرح و تصویب شود که بعد از آن در جلسات بعدی سه نهاد بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت صنعت و معدن در یک کمیته مشترک به ریاست مرکز ملی فضای مجازی ابعاد مختلف در خصوص بلاک چین و ارزهای رمز نگار را بررسی و به صورت مشترک به یک راهکار و موضع مشخص در این خصوص دست خواهند یافت تا دو هدف تعیین شده در سند را پوشش دهند.


 وی افزود: پس از تدوین سند اصلی و نهایی در این کمیته، این مستند به شورای عالی فضای مجازی برای تصویب نهایی می‌رود و به سندی با تایید ریاست جمهوری در خصوص ارزهای رمزنگار تبدیل می شود که پس از آن به سازمان های ذیربط و مجلس شورای اسلامی برای قانونگذاری ارسال خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر