06 شهريور 1397 - 12:45
ایبِنا با جزییات منتشر کرد؛

اعلام ضوابط رمزهای یکبار مصرف/ افزایش امنیت تراکنش‌های بانکی

بانک مرکزی در ابلاغیه‌‎ای مشخصات رمزهای پویا یا یکبار مصرف را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ابلاغ کرده که می‌تواند امنیت در تراکنش‌های بانکی را افزایش و جرایم مالی را کاهش دهد.
کد خبر : ۹۰۵۰۶
رمزهای یکبار مصرف

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای  ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم های الکترونیکی و افزایش امنیت  در  تراکنش های بانکی و استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانکداری الکترونیک سند الزامات رمزهای پویا یا همان رمز یکبار مصرف با عنوان لاتین One Time Password به مخفف OTP را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را با همکاری شرکت کاشف ابلاغ کرده است.


رمز یکبار مصرف به عنوان تکنولوژی الزامی بانکی  یک روش برای محافظت از اطلاعات به منظور جلوگیری از سرقت رمز عبور  می باشد که  رمز عبور با استفاده از روش های رمز نگاری تولید می گردد و تنها برای یک بار ورود به سیستم معتبر است، مهمترین مزیت استفاده از OTP  و یا رمز یک بار مصرف این است، که سرقت اطلاعات با دانستن رمز عبور غیر ممکن است و با استفاده از آن می‌توان امنیت را در حوزه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و نقل و انتقال پول را افزایش داد و در عین حال سرقت‌های مالی را به مراتب کاهش داد؛ با استفاده از این روش مجرمان سایبری و افرادی که قصد برداشت غیر مجاز داشته باشند نمی‌توانند با استفاده از رمز قبلی که در اختیار دارند وارد سیستم شوند چرا که این رمز باطل شده است چرا که برای هر بار ورود به سیستم رمز عبوری جدید در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.


در همین راستا ناصر حکیمی؛ معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تاکید کرده است که ا افزایش بهره گیری مشتریان بانکی از خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی، میزان جرائم مرتبط با سوء استفاده از اطلاعات محرمانه مشتریان علی الخصوص رمزهای کارت های بانکی نیز افزایش یافته است و این امر نشان  می دهد که راهکارهای پیشین تولید و استفاده از اطلاعات محرمانه، توان مقابله با حملات گسترده امروزی را ندارند. لذا به منظور صیانت از حقوق مشتریان بانکی و کاهش مخاطرات مرتبط با رمزهای کارت های بانکی به خصوص رمز دوم کارت های بانکی که در تراکنش های بدون کارت به کار گرفته می شوند شرایط و ظوابط مرتبط با پویاسازی رمزهای کارت در قالب سندی با عنوان الزامات رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت تبیین شده است. به این ترتیب با اجرایی شدن این الزامات، مخاطرات مرتبط با رمزهای ایستای کارت های بانکی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و تلاش مجرمان و سوء استفاده کنندگان در سرقت کنندگان در سرقت و به کار بردن رمزهای ایستای کارت های بانکی با شکست مواجه خواهد شد.


الزامات رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت


اعتبار بخشی


در بخشی از ضوابطی که بانک مرکزی منتشر کرده آمده است: بر اساس بند ۱۰-۱ از «سند راهبردی مدیریت امنیت اطلاعات» در حوزه بانک‌ها و موسسات اعتباری، منصوب خردادماه ۱۳۸۸، تهیه برنامه و دستور العمل های اجرایی مربوط به سند پیش گفته بر عهده بانک مرکزی قرار داده شده است. همچنین بانک مرکزی ج ا. ا با هدف پایش و کنترل امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی و بر اساس مصوبه یک  هزار و یک صد و پنجاه و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار، مرکز کاشف را ایجاد کرده و مسولیت تنظیم مقررات و الزامات امنیت اطلاعات را به موجب «بند یکم ماده دوم مقررات ناظر بر فعالیت مرکز کاشف» مبتنی بر «تدوین و تعیین اهداف، سیاست های کلان، راهبردی و الزامات امنیت اطلاعات» به آن مراکز واگذاری نموده است. بر همین اساس بانک مرکزی ج ا. ا وظیفه تنظیم و نگهداری الزامات «رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت» را بر عهده مرکز کاشف نهاده است. همچنین بر اساس بند دوم ماده دوم مقررات ناظر بر فعالیت مرکز کاشف مبنی بر نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلان، راهبردها و الزامات امنیت اطلاعات، نظارت بر حسن اجرای الزامات «رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت» نیز توسط ناظران مرکز کاشف انجام خواهد شد. سند حاظر بر اساس «ماده هشتم مقررات ناظر بر فعالیت مرکز کاشف» توسط شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف که به نمایندگی از بانک مرکزی ج ا. ا مسئولیت ایجاد راهبردی و اجاری وظایف محول شده به «مرکز کاشف» را بر عهده دارد، تهیه و تدوین شده است.


تصویب و ابلاغ


الزامات «رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت» مشتمل بر دو بخش، پنجاه و هشت ماده و هشت تبصره در تاریخ یکم شهریور ماه هزار وسیصد و نود و هفت تصویب و ابلاغ گردید.


مبحث پنجم – مشخصات رمز پویا


ماده ۱۲ حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز اول کارت باید چهار رقم باشد.


ماده ۱۳  حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز دوم کارت باید هفت رقم باشد.


ماده ۱۴ طول عمر رمزهای پویا  باید حداکثر شصت ثانیه بوده و پس ار این زمان رمز تولید شده منقضی و غیر قابل استفاده شود.


ماده ۱۵ رمزهای پویا در طول عمر خود باید تنها یک بار توسط موسسه اعتباری پذیرفته شوند.


ماده ۱۶ رمزهای پویا در طول عمر خود صرفا برای استفاده از خدمات مبتنی بر یک کارت مشخص  از بین کارت های صادرشده توسط موسسه اعتباری  قابل استفاده باشند.


برای مشاهده متن کامل ضوابط بانک مرکزی اینجا را کلیک کنید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر