06 شهريور 1397 - 12:00

قانع نشدن نمایندگان از ۴ پاسخ روحانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از پاسخ رییس جمهوری به ۵ سوال مورد نظر خود از ۴ پاسخ وی درباره کنترل قاچاق کالا و ارز، کاهش بیکاری، رکود اقتصادی و افزایش نرخ ارز قانع نشدند.
کد خبر : ۹۰۵۱۳
روحانی مجلس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، جلسه پاسخ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به ۵ سوال تدوین شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد و پس از سخنان نمایندگان سوال کننده و پاسخ های رییس جمهوری، رای گیری درباره قانع شدن یا نشدن نمایندگان از پاسخ های رییس جمهوری انجام شد.


نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۶ شهریور) پس از استماع نظرات نماینده سوال کننده و پاسخ های رییس جمهوری درباره کنترل قاچاق کالا و ارز،  کاهش بیکاری، رکود اقتصادی و افزایش نرخ ارز را قانع کننده ندانستند و تنها از پاسخ های وی در مورد استمرار تحریم های بانکی قانع شدند.


نمایندگان با ۱۲۳ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۷۱ نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه کنترل قاچاق و ارز قانع کننده ندانستند.


با این حال نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۷۱ نماینده حاضر پاسخ های رییس جمهوری در حوزه استمرار تحریم‌های بانکی قانع کننده دانستند.


نمایندگان با ۷۴ رای موافق، ۱۹۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۲۷۲ نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهوری در حوزه بیکاری قانع کننده ندانستند.


نمایندگان با ۱۱۶ رای موافق، ۱۵۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۷۲ نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهوری در حوزه کنترل قاچاق و ارز قانع کننده ندانستند.


نمایندگان همچنین با ۶۸ رای موافق، ۱۹۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در جلسه قانع نشدند.


بر این اساس و طبق ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس، ۴ سوالی که نمایندگان از پاسخ های رییس جمهوری به آنها قانع نشده اند، به قوه قضائیه ارسال می شود.


در ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است:


رییس جمهوری موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سوال یا سوالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رییس جمهوری حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به ۲ بخش تقسیم کنند. در این صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از ۲ طرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال‌کنندگان و پاسخ‌های رییس جمهوری مطرح می شود.


تبصره این ماده می گوید پس از این مرحله، درباره پاسخ رییس جمهوری به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود.


چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهوری به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر