10 شهريور 1397 - 14:41

کتاب "آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها" منتشر شد

کتاب "آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها" به قلم مهدی حاجی‌وند توسط انتشارات مشق شب منتشر شد.
کد خبر : ۹۰۶۸۷
کتاب

به گزارش ایبِنا، کتاب "آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها" به قلم مهدی حاجی‌وند در ۴۴۳ صفحه توسط انتشارات مشق شب منتشر شد.


این کتاب در هشت فصل به رشته تحریر در آمده است که در فصل اول آن با عنوان "خصوصی‌سازی؛ تعاریف، اهداف و روش‌ها" به تشریح و تبیین مواردی همچون مفاهیم و تعاریف خصوصی‌سازی، تاریخچه خصوصی‌سازی در جهان و ایران، ضرورت، دلایل، اهداف و روش‌های خصوصی‌سازی و نیز سهم سهام عدالت از واگذاری‌های دولت پرداخته شده است.


در فصل دوم این کتاب نیز با عنوان "تجربه جهانی در اجرای برنامه کوپن سهام" موضوعاتی چون پیشینه توزیع کوپن سهام در دنیا، اهداف کشورها از توزیع کوپن سهام، هزینه‌های اجرای برنامه توزیع کوپن سهام، روش‌های نقد کردن کوپن‌ها، ویژگی‌های اجرایی مشترک میان کشورها در اجرای برنامه توزیع کوپن سهام و تجربه کشورها در توزیع کوپن سهام(خصوصی‌سازی کوپنی) مورد اشاره قرار گرفته است.


"سهام عدالت" هم عنوان فصل سوم این کتاب است که در آن به تعریف سهام عدالت، تاریخچه اجرای طرح توزیع سهام عدالت در ایران، دلایل گرایش دولت‌ها به سوی سهام عدالت، مبانی قانونی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرای طرح توزیع سهام عدالت، اهداف، ارکان و ساختار اجرایی این طرح، فرایند شناسایی، صدور دعوتنامه و نهایی‌سازی ثبت ‌نام مشمولان مراحل مختلف سهام عدالت، وضعیت پورتفوی اختصاص یافته به سهام عدالت، وضعیت تسویه اقساط مشمولان این سهام، نحوه قیمت‌گذاری سهام عدالت و چالش‌های اجرای طرح سهام عدالت پرداخته شده است.


همچنین در فصل چهارم این کتاب با عنوان "صندوق‌های قابل معامله" موضوعاتی چون روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، تاریخچه پیدایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان و ایران، مزایا، معایب و روش‌های کسب سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معیارهای انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تاریخچه شکل‌گیری و توسعه صندوق‌های قابل معامله در بازارهای مالی جهان و ایران، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، ارکان، مزایا و معایب صندوق‌های قابل معامله، ریسک‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله، راهکارهای تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران و نیز تجربه جهانی در آزادسازی کوپن سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطرح شده است.


این گزارش می‌افزاید: "آزادسازی سهام عدالت؛ موانع و راهکارها" نیز عنوان فصل پنجم این کتاب می‌باشد که در آن موضوعاتی مانند تجربه جهانی در آزادسازی کوپن سهام، روش‌های آزادسازی سهام عدالت، دلایل عدم آزادسازی سهام عدالت از طریق سرمایه‌گذاری‌های استانی، آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله، جزئیاتی از لایحه ساماندهی سهام عدالت و چگونگی آزادسازی این سهام، منافع آزادسازی سهام عدالت برای مشمولان و مزایا و چالش‌های آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.


"سهام عدالت و رسانه" هم دیگر عنوانی است که در این کتاب برای فصل ششم برگزیده شده و در آن راهکارهای قانون اصل ۴۴ در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی، ایرادات مجلس به نحوه انجام فعالیت‌های فرهنگی در راستای اجرای اصل ۴۴، اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی طرح سهام عدالت و رسانه و آزادسازی سهام عدالت مورد اشاره قرار گرفته است.


فصل هفتم این کتاب نیز با عنوان "جمع‌بندی و پیشنهادات" به بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های سهام عدالت و کوپن سهام، فرق سهام عدالت با پرداخت یارانه نقدی و اثرات اقتصادی سهام عدالت پرداخته و پس از جمع‌بندی، پیشنهادات و راهکارهایی در خصوص آزادسازی سهام عدالت در آن مطرح شده است.


فصل هشتم این کتاب نیز با عنوان "پیوست‌ها" به ارائه توضیحاتی در خصوص مصوبات مربوط به شناسایی مشمولان سهام عدالت، پاسخ به پرسش‌های متداول در خصوص سهام عدالت، نکات قابل توجه مشمولان در خصوص ارائه شماره شبای حساب بانکی، آشنایی با اصطلاحات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاران صندوق‌ها، واژه‌نامه صندوق‌های قابل معامله در بورس، آشنایی با مفاهیم معاملات آنلاین اوراق بهادار و توصیه‌هایی برای مشمولان سهام عدالت پرداخته است.


این گزارش می‌افزاید: در حالی مرحله آزادسازی یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای طرح سهام عدالت بوده و به نوعی میوه این طرح است که تا کنون کار پژوهشی و مکتوب جدی و کارشناسی شده در این زمینه انجام نشده است و کتاب "آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها" نخستین و تنها اثر موجود در این زمینه می‌باشد.


ضمن این که نمایندگان مجلس، متولیان اقتصادی کشور، دست‌اندرکاران امر واگذاری‌ها و اجرای سهام عدالت، فعالان رسانه‌ها و خبرنگاران، پژوهشگران و محققان، اساتید دانشگاه و دانشجویان، فعالان اقتصادی، متولیان و مدیران بازار سرمایه، مشمولان سهام عدالت و تقریبا همه قشرهای جامعه از جمله مخاطبان این کتاب هستند.


علاوه بر این در شرایطی لایحه سهام عدالت توسط دولت برای تصویب نمایندگان در زمستان سال گذشته به مجلس ارسال شده است که این کتاب می‌تواند منبع خوب و کارشناسی شده‌ای برای اطلاع بیشتر و تکمیلی نمایندگان مجلس در راستای تصویب این لایحه باشد.


گفتنی است از مهدی حاجی‌وند تا کنون کتاب‌هایی با عنوان‌های "نقش مطبوعات در اجرای خصوصی‌سازی"، "دانشنامه بورس کالای ایران" و"آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها" منتشر شده است و کتاب‌هایی نیز با عنوان‌های "دانشنامه خصوصی‌سازی و سهام عدالت" و "خصوصی‌سازی فوتبال" در مرحله چاپ قرار دارند که بزودی منتشر خواهند شد.


برچسب ها: خصوصی سازی کتاب
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها