11 شهريور 1397 - 14:07

بیانیه اختتامیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی

مراسم اختتامیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی ظهر امروز برگزار شد.
کد خبر : ۹۰۷۴۴
بانکداری اسلامی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، متن بیانیه این همایش به شرح زیر است: با استعانت از خداوند متعال بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی طی روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ با حضور رییس کل و اعضای محترم هیات عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معاون محترم بانک، بیمه و شرکت­ های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مدیران عامل و اعضای محترم هیات مدیره بانک ­ها و موسسات اعتباری، پژوهشگران، کارشناسان، صاحب نظران، اساتید دانشگاه و سایر علاقه­ مندان در محل سالن همایش ­های بین­ المللی صدا و سیما برگزار شد.


در شرایط کنونی که نظام بانکی کشور به دلیل بد عهدی­ های نظام سلطه و هیات حاکمه فعلی ایالات متحده آمریکا در معرض اعمال تحریم­ های ظالمانه و یکجانبه قرار دارد و نظام بانکی کشور با محدودیت ­های مالی و اقتصادی مواجه است، راهکار برون رفت از وضع موجود مستلزم همکاری و همفکری و استفاده از خِرد جمعی در طراحی سیاست­ های مناسب پولی و بانکی است، تا با حول و قوه الهی بتوان از منافع و منابع کشور به نحو صحیح محافظت نمود.


به همین منظور موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در راستای جمع­ آوری نقطه نظرات اندیشمندان، محققان و خبرگان نظام بانکی، همایش امسال را به موضوع «بانکداری اسلامی، چالش­ های حاکمیت شرکتی و مدیریت منابع و مصارف در شبکه بانکی» اختصاص داده است.


محورهای اصلی این همایش عبارتند از:


- نقش حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور


- مدیریت منابع و مصارف در شبکه بانکی کشور: چالش­ها و راهکارها


- بانکداری مرکزی، حاکمیت شرکتی و مدیریت منابع و مصارف


- رابطه حاکمیت شرکتی و مدیریت منابع و مصارف


در این همایش موارد زیر مورد تایید مسئولان، مدیران عالی رتبه نظام بانکی و پژوهشگران قرار گرفت:


۱- در شرایط تحریم­ های ظالمانه کنونی، حفظ ذخائر ارزی کشور و جلوگیری از اسراف منابع و تقویت آن به ­منظور کنترل و تثبیت نرخ ارز از طریق تعمیق بازار ثانویه و شفافیت بیشتر، یک اصل خدشه­ ناپذیر و الزامی است.


۲- از آنجا که بخش عمده­ ای از رشد شتابان نقدینگی، محصول ناترازی ترازنامه بانک­ ها و اضافه برداشت از بانک مرکزی است، بر نظارت جدی بانک مرکزی، تسریع در اصلاح و تصویب قوانین و مقررات بانکی بدون ربا و کاهش دخالت سهامداران در اداره بانک ­هاو اعمال مدیریت حرفه ­ای در بانک­ ها تاکید شد.


۳- از آنجا که حفظ اموال و منافع عموم مردم یک حق و تکلیف شرعی است، بر استفاده از فقه پویا برای حل مسائل مبتلا به جامعه و نظام بانکی کشور، از جمله رعایت اصل شفافیت در روابط بین مشتریان و بانک­ ها تاکید شد.


۴- نظر به اینکه اجرای صحیح اصول حاکمیت شرکتی یک ابزار مهم در ایجاد ثبات و سلامت نهادهای پولی و مالی کشور است، بر تقویت استقرار حاکمیت شرکتی در بانک ­های مختلف اعم از دولتی، اصل ۴۴ و غیردولتی تاکید شد.


۵- با اذعان به اینکه تاثیر تکنولوژی در ابعاد مختلف نظام بانکی انکارناپذیر است، بر استفاده مناسب از تکنولوژی در استقرار حاکمیت شرکتی، از جمله در امور مربوط به ریسک، تطبیق و حسابرسی داخلی بانک ­ها تاکید شد.


۶- با عنایت به اینکه ذینفعان در بانکداری اسلامی به لحاظ ماهیتی با بانکداری متعارف متفاوت هستند، بر شناخت دقیق ذینفعان در نظام بانکداری اسلامی و روابط بین آنها در چارچوب حاکمیت شرکتی تاکید شد.


۷- با توجه به کسب و کار بانک ­ها بر شناسایی، اندازه­ گیری، پایش و کنترل ریسک نقدینگی به منظور کاهش چالش ­های عدم تطابق سررسیدها در مدیریت منابع و مصارف سیستم بانکی تاکید شد.


۹- با توجه به اینکه مدیریت نقدینگی و هدایت منابع اعتباری به سمت طرح­ های مولد و سودآور می ­تواند به رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور منجر شود، بر این اساس بر استفاده از سیاست­ های مناسب اعتباری به­ منظور توسعه بخش ­های مولد تاکید شد.


۱۰- با عنایت به تجربه ­های موفق استقرار حاکمیت شرکتی در حوزه بانکداری مرکزی، بر بهبود شاخص­ های شفافیت، پاسخگویی و استقلال بانک مرکزی تاکید شد.


۱۱- در راستای حمایت از اقشار آسیب­ پذیر جامعه در خصوص تامین مالی از طریق شبکه بانکی کشور، بر معرفی و ایجاد ابزارهای نوین جذب و تخصیص منابع تاکید شد.


۱۲- با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی شایسته برای سیستم بانکی بر توسعه ارتقاء سطح آموزش ­های متنوع کارکنان نظام بانکی به خصوص در حوزه ­های حاکمیتی و مدارک حرفه ­ای و برگزاری هر چه با کیفیت ­تر نشست های تخصصی در حوزه بانکداری تاکید شد.


در پایان لازم می ­دانیم همچون سنوات گذشته از حامیان مالی و معنوی بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی شامل: بانک­ های آینده، پاسارگاد، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض ­الحسنه مهر ایران، مسکن، اقتصادنوین و پارسیان که موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در برگزاری این همایش یاری نموده ­اند کمال تشکر را داشته باشیم.


امید است دستاوردهای این همایش بتواند در دستیابی به اهداف تعیین شده، شکوفایی و رشد اقتصادی و استقرار کامل نظام بانکداری اسلامی مفید واقع شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر