13 شهريور 1397 - 10:17
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

برخی نمادهای بورسی هیچ رشدی نکرده‌اند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاهی به شرایط بورس در سال جاری نشان می‌دهد هر چند شاخص بورس در این مدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته، اما برخی از نمادهای بورسی از ابتدای سال تاکنون هیچ رشدی را ثبت نکرده اند.
کد خبر : ۹۰۸۳۹
بورس تهران

رضا رحمتی در گفتگو با ایبِنا در خصوص شرایط این روزهای بازار سهام گفت: عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، اثر مثبتی بر رشد سهام شرکت‌های صادرات‌ محور داشته که این مولفه تاثیر مثبت را بر رشد شاخص بورس نیز گذاشته است.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها هیجانی است اذعان داشت: یکی دو سالی است که رفتار معامله‌گران در تالار شیشه‌ای منطقی‌تر شده، به عنوان نمونه در سال‌های گذشته وقتی عاملی چون افزایش نرخ ارز بر روز نمادهای صادرات‌ محور اثر مثبت داشت و موجب رشد این نمادها می‌شد، تمامی نمادهای معاملاتی بازار سرمایه تحت تاثیر این موضوع و بدون تاثیر بنیادی در برخی نمادها مثبت و صف خرید می‌شدند، اما نگاهی به شرایط بازار سرمایه دستکم در سال جاری نشان می‌دهد هر چند شاخص بورس در این مدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته اما برخی از نمادهای بورسی از ابتدای سال تاکنون هیچ رشدی را تجربه نکرده‌اند.


وی افزود: بر این اساس هر چه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب‌تری در بازار سرمایه صورت بگیرد، رفتار معامله‌گران از هیجان دور شده و منطقی‌تر می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ذات بازار سهام نوسان و پُرریسک‌ بودن است؛ بنابراین باید با مطالعه، رصد خبرها و آگاهی از وضعیت کلی صنایع و مناسبات سیاسی و بین‌المللی اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام کرد.


رحمتی ادامه داد: البته تاکید بر منطقی بودن معاملات بازار سرمایه به این معنا نیست که در این بازار هیچگونه سفته‌بازی و نوسان‌گیری صورت نمی‌گیرد. به همین جهت هست که معامله‌گران به ویژه تازه‌واردان به بازار سرمایه باید از ابزارهای مدیریت ریسک از جمله ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر