13 شهريور 1397 - 16:46

هشتمین جلسه دادگاه اَبَربدهکار بانکی

هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی ابربدهکار بانکی به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.
کد خبر : ۹۰۸۷۷
قوه قضاییه

به گزارش ایبِنا، روز گذشته حمید باقری درمنی بخش دیگری از دفاعیات خود را درباره ضمانت نامه‌های مفقود شده از بانک ملی، معاملات قیر و بدهی مالیاتی ارائه کرد و امروز هم ادامه دفاعیات اخذ خواهد شد.


حمید باقری درمنی به اتهام افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری و مشارکت در کلاهبرداری محاکمه می‌شود. پرونده متهم ۱۵۵ جلد است و ۳۵۲ صفحه نیز کیفرخواست دارد. این پرونده ۳۳ متهم دارد که حمید باقری درمنی متهم ردیف اول آن است و روز گذشته ۱۸ متهم دیگر هم در دادگاه حضور داشتند.


این ۱۸ متهم با قرار وثیقه آزاد هستند و بر اساس اعلام قاضی صلواتی، در این پرونده ۵ متهم نیز متواری هستند. در جلسه دادگاه سوم شهریور امسال کیفرخواست متهم باقری درمنی قرائت شد و نمایندگان شرکت نفت جی، بانک ملی، بیمه ایران و بانک گردشگری شکایات خود را مطرح کردند.


توضیحات نماینده دادستان درباره ضمانت نامه‌های ابربدهکار بانکی


نماینده دادستان درباره ضمانت نامه‌های بانکی که در پرونده حمید باقری درمنی؛ ابر بدهکار بانکی مطرح شده است، توضیحاتی ارائه کرد. نیازآبادی در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی یکی از ابربدهکاران بانکی و مفسدین اقتصادی افزود: بخشی از کیفرخواست این متهم به صدور ضمانت نامه‌های بانک ملی اختصاص دارد که بخشی از آنها فاقد اعتبار قانونی بوده و توسط متهم مورد استفاده قرار گرفته است.


وی گفت: دو ضمانتنامه بانک ملی به شماره ۸۹۰۰۳۹۱۱ و ۸۹۰۰۳۸۳۶ به ارزش ۵ میلیارد تومان و ۶ و نیم میلیارد تومان در شعبه بهار بانک ملی ایران بدون اخذ هرگونه تضمینی صادر شده است. نیازآبادی ادامه داد: ۶ فقره ضمانت نامه در پرونده موجود است که این ضمانت نامه‌ها نیز واجد اصالت و صحت هستند، اما تضمین‌های اعطا شده در بانک از اساس جعلی و فاقد اصالت هستند.


وی تصریح کرد: ۲ ضمانت نامه اول وثیقه تسهیلات است و ضمانت نامه سوم نیز که به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بوده ۱۸ میلیارد آن پرداخت شده و ۳ ضمانت نامه دیگر نیز توسط بانک پرداخت و تودیع شده است که در تمامی این ضمانت نامه‌ها؛ تضمین‌ها جعلی و غیرمعتبر بوده است.


نماینده دادستان گفت: ۳۶ فقره ضمانت نامه صادره بانک ملی که از اساس جعلی هستند به علت فقدان سابقه در سیستم بانک ملی جعلی شناخته شده و نظریه‌های کارشناسی در این زمینه در شعبه بازپرسی موجود است.


قاضی صلواتی از متهم پرسید: شرکتی که ضمانت نامه‌ها را صادر کرده مربوط به کیست؟


متهم پاسخ داد: ارتباطی به بنده ندارد.


نیازآبادی در ادامه گفت: شرکت‌های مذکور که درخواست صدور ضمانت نامه کرده از جمله شرکت‌هایی هستند که مدیریت آنها با حمید باقری درمنی بوده است و از این ۳۶ فقره، ۲۶ فقره به بانک ملی برگشته، اما بانک از پرداخت وجه خودداری کرده است و ادعای جعل ضمانت نامه‌ها را دارد.


نماینده دادستان درباره سایر ضمانت نامه‌های مندرج در کیفرخواست متهم گفت: مفقودی ۵۷ فقره فرم خام ضمانت نامه طی یک نامه از بانک ملی به شعبه بازپرسی اعلام می‌شود که این ۵۷ فقره ضمانت نامه از بانک و در زمان آقای محمدی خارج شده و وضعیت آن نامعلوم است.


در ادامه خانم عبادی یکی دیگر از نمایندگان دادستان گفت: درباره ارتباط ضمانت نامه‌ها با حمید باقری درمنی ذکر این نکته ضروری است که ضمانت خواه‌ها به تفکیک برای شرکت پلاستیک کاران سپاهان، حافظان بی همتا و آریابُرگ ارم است که همه شرکت‌های زیرمجموعه مدیریت حمید باقری درمنی است.


قاضی صلواتی خطاب به ابربدهکار بانکی: وکلای شما هر روز دیر می‌آیند


قاضی صلواتی خطاب به حمید باقری درمنی ابربدهکار بانکی گفت: وکلای شما هر روز فرصت مطالعه پرونده را دارند، اما دیر می‌آیند. در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات حمید باقری درمنی؛ قاضی صلواتی از متهم خواست برای ارائه توضیحات و دفاعیات خود به جایگاه بیاید.


متهم پس از حضور در جایگاه خطاب به قاضی گفت: یکی از مشکلات من این است که هنوز پرونده را به صورت کامل مطالعه نکرده ام فقط سه جلد را دیده ام و از شما می‌خواهم وقت بدهید پرونده را بخوانم.


قاضی صلواتی گفت: وکلای شما هر روز فرصت مطالعه دارند وکیل باید ۸ صبح بیاید برای مطالعه نه ۱۱ ظهر، وکلای شما هر روز دیر می‌آیند. متهم باقری درمنی در ادامه دفاعیات خود به موضوع ضمانت نامه‌ها ورود کرد، اما قاضی صلواتی از وی پرسید آیا این شش شرکت زیرمجموعه مدیریت شماست یا خیر؟ که متهم گفت: خیر.


وی افزود: یکی از املاک بنده را به نام نفت جی وکالت زده بودند و گفتند اگر می‌خواهی ملک را پس بگیری باید پول بدهی شرکت آریا برج را بپذیری که من هم قبول کردم بدهی را پرداخت کردم و حالا شما این شرکت را زیرمجموعه مدیریت بنده تلقی می‌کنید.


این متهم ادامه داد: شرکت شکوه آبیدر قبل از این برج سازی می‌کرد و من در جریان بودم و اگر پرداختی این شرکت‌ها توسط من انجام شده به معنی مدیریت در آنها نیست. قاضی صلواتی گفت: توضیحاتی درباره ضمانت نامه‌های بانک ملی دادید، دفاعیات خود را درباره سامان مجد ارائه کنید.


باقری درمنی افزود: درباره اتهام ۵۷ میلیارد تومانی به شکایت از شرکت سامان مجد باید بگویم این شرکت از بنده شکایت نداشته و بدهی‌ها هم مشخص نیست که مربوط به کدام شرکت است.
وی افزود: من با این شرکت‌ها مراودات کاری داشتم، سود نفت گرفتم و هیچ تخلفی انجام ندادم.


این متهم ادامه داد: بنابر اقرار مدیر عامل سامان مجد ضمانت نامه‌هایی که از بانک ملی گرفته شده مورد تأیید بوده است و فقط ۳۷ میلیارد تومان بنده برای پرداخت بدهی‌های این شرکت داده ام. باقری درمنی درباره ضمانت نامه‌های بانکی افزود: هیچ دخالتی در گرفتن ضمانت نامه و اقدامات اجرایی نداشتم و به گفته مدیر عامل سامان مجد خودشان ضمانت نامه را از بانک می‌گرفتند و استعلام می‌کردند که چندین فقره در بانک ملی پرداخت شده است.


وی تصریح کرد: اینجا به بنده اتهام مشارکت در کلاهبرداری نسبت داده شده و سوال من این است که چه مدارکی در این باره وجود دارد و چطور می‌شود فردی را که هیچ جرمی نداشته است امروز شریک جرم باشد، بنده هیچ وکالتی در کلاهبرداری نداشتم و براساس مندرجات کیفرخواست هیچ رفتار مجرمانه‌ای از من به صورت مشخص در پرونده ثبت نشده است.


پس از اظهارات متهم؛ وکیل شرکت سامان مجد گفت: در اظهارات این متهم طی روز گذشته و امروز اعلام شد که ایشان به شرافتمند گفته است بابت ضمانت نامه‌های شرکت آریا برج هرم، پول پرداخت کند و بر این اساس مشخص است که مدیریت ایشان در شرکت‌ها به چه ترتیب بوده است.


وی ادامه داد: ضمانت نامه‌هایی که در شعبه بانک ملی خیابان بهار به ذی نفعی شرکت موکلم صادر شده هفت فقره است که اصل آن در دادگاه موجود است و از این تعداد چهار ضمانت نامه توسط شرکت آریا برج هرم به عنوان تضمین چهار قرارداد تحویل شرکت سامان مجد شده و در مجموع ۳۷ میلیارد تومان مبلغ آن بوده است.


وکیل سامان مجد تصریح کرد: سه ضمانت نامه دیگر توسط شرکت انبوه سازان شکوه آبیدر به منظور تضمین قرارداد تحویل داده شده که جمع آن نیز ۳۰ میلیارد تومان است. وی افزود: با توجه به بررسی‌ها یک فقره از ضمانت نامه‌ها جعلی و ساختگی است که توسط بانک ملی شعبه بهار صادر نشده بلکه به درخواست آقای (ن) و توسط فرد دیگری جعل شده که اسناد آن موجود است.


وکیل سامان مجد گفت: بانک ملی اعلام کرده این ضمانت نامه برخلاف مقررات توسط رئیس شعبه صادر شده است که بر این اساس درخواست محکومیت متهم را داریم به میزان مبلغ ضمانت نامه‌ها و سایر مبالغ پرداختی که در لایحه نهایی تقدیم می‌شود.


باقری درمنی: من قطعاً در این شرایط طلبکارم


متهم فساد اقتصادی موسوم به ابربدهکار بانکی گفت: من قطعاً طلبکار هستم چرا که ملک و پولم رفته است و اکنون هم در زندان هستم، اما نمی‌توانم بی گناهی خود را اثبات کنم. نماینده دادستان تهران هم در ادامه هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی افزود: پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مبلغ ۲۸ میلیارد تومان به حساب ع ... م. و ۴۵ میلیارد به حساب شرکت پلاستیک کاران و ۴ میلیارد تومان به حساب م ... ص. واریز شده که فرد اخیر از مجرمان پرونده‌های اقتصادی است.


خانم عبادی افزود: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز برای خانم ک ... ن. و مبلغی برای شرکت پارسیان بنیان کیش واریز شده و همه این‌ها به آقای حمید باقری مرتبط هستند و این شرکت‌ها ۵۱۰ میلیون تومان هم به حساب خانم م ... ج. واریز کردند و از آقای باقری می‌خواهیم در خصوص این وجوه توضیح دهد.


وی گفت: ما اسناد و مدارکی در اختیار داریم که صدور ضمانت نامه‌ها از طریق شرکت‌های زیرمجموعه یا اشخاص مرتبط با باقری صورت گرفته است. حمید باقری درمنی هم با استقرار در جایگاه گفت: من با آقای ن. مراوده داشتم و مراوده ام ملکی بود و مستندات آن هم موجود است و پرداختی‌هایی که نماینده دادستان عنوان می‌کند به ۸۷ میلیون تومان نمی‌رسد و اکنون املاکی به نام آقای ن. زده ام که بیش از یکصد میلیارد تومان ارزش دارد و من هم اکنون بازنده ام و پرداختی‌های من به آقای ن. خیلی بیشتر از دریافتی هایم است.


وی افزود: من از کارشناسی بی طرف درخواست می‌کنم که این اعداد و ارقام را حل کند و مرتب نگویند باقری در این تخلفات مشارکت کرده است و هیأتی ۵ نفره را تعیین کنید تا حساب و کتاب من را رسیدگی کند.


باقری درمنی گفت: من قطعاً در این شرایط طلبکار هستم، اما هیچ چیزی نمی‌خواهم و ملک و پولم رفته است و زندانی هم کشیده ام و در این شرایط چطور می‌توانم اثبات کنم که بی گناهم.
وی افزود: یک ملک من که در اختیار شرکت نفت جی است ۶۰ میلیارد تومان ارزش دارد که نمی‌توانم آن را پس بگیرم و من حتی املاکی را هم که به نام آقای ن. زده ام، نمی‌توانم پس بگیرم.


رییس دادگاه از باقری درمنی درخواست کرد درخصوص بیمه ایران توضیح دهد که باقری گفت: من نه در دفترخانه رفتم و نه اطلاعاتی دارم و مالک اصلی در این خصوص آقای ن. بود و وی اختیاراتی هم به همسرش داده است.


وی افزود: درخصوص عقد قراردادها هم به آقای ج. مربوط می‌شود و به من ارتباطی ندارد و من هیچ نقشی درخصوص دفترخانه و گرفتن حواله‌ها ندارم و اتهام کلاهبرداری را هم نمی‌پذیرم؛ بنابراین گزارش وکیل بیمه ایران پس از اظهارات این متهم گفت:: اقداماتی که در خصوص صدور بیمه نامه صورت گرفته طراحی شده و مهندسی شده بوده است و مسئولان شرکت فجر گستر، مسئولان بیمه ایران را مجبور کرده اند که قراردادها در یکی از شرکت‌های آقای باقری انجام شود.


وی افزود: اسنادی که به عنوان رهن و پوشش بیمه‌ای قرار گرفته، جعلی است و سوء نیت کامل افراد را در اخذ پوشش بیمه‌ای اثبات می‌کند و نحوه عمل شرکت فجر گستر هم مشخص است.
وکیل بیمه ایران گفت: صاحب امضاها هم برادر حمید باقری یعنی مجید باقری است در صورتی که صاحبان امضا در بانک هر دو برادر بودند.


وی افزود: باقری نمی‌تواند ارتباط خود را با شرکت فجر گستر کتمان کند چرا که مگر می‌شود چک در یک شرکت صادر شود و کسی اطلاع نداشته باشد که نقص امضا دارد. وکیل بیمه ایران گفت: ما در مرحله صدور بیمه نامه فریب خوردیم و ملکی در رهن ما گذاشته شد که وجود نداشته است و من فکر می‌کنم آقای باقری از فرار همدستان خودش سوءاستفاده می‌کند.


در ادامه حمید باقری درمنی گفت: استعلاماتی که در دفترخانه صورت گرفته مشکل داشته است و املاک و اسناد را آقای ن. به بیمه نشان داده و من جوابگوی او نیستم.


پایان هشتمین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی


هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پایان رسید. قاضی صلواتی با اعلام پایان هشتمین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی یکی از ابربدهکاران بانکی و مفسدان اقتصادی افزود: جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود. در جلسه امروز این متهم بخشی از دفاعیات خود را درباره نحوه تنظیم ضمانت نامه‌های بانکی و ارتباط خود با شرکت سامان مجد ارائه کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها