16 شهريور 1397 - 11:11

اصلاح نظام تعرفه‌ای؛ کلید حمایت از تولیدگران صنعت بانکی و پرداخت

قائم‌مقام مدیرعامل توسن تکنو خواستار اصلاح نظام تعرفه‌ای واردات محصولات کامل برای حمایت از تولیدگران داخلی به خصوص در بخش سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت و ایجاد اشتغال پایدار از این مسیر شد.
کد خبر : ۹۰۹۲۵
حمید همتی

حمید همتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده دستگاه‌های کارت‌خوان و دیگر سخت‌افزارهای بانکی گفت: افزایش قیمت در این بخش تابعی از نرخ ارز قابل خرید در بازار ثانویه مورد تایید بانک مرکزی است و در این حوزه نرخ‌های بازار آزاد مبنای خرید یا فروش نیست.


وی تصریح کرد: سایت تولید شرکت توسن تکنو از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات این شرکت با افزایش بیشتر از دو برابری همراه نباشد، زیرا نرخ ارز به نسبت بهمن و اسفندماه سال ۱۳۹۶ در بازار ثانویه با افزایش دو برابری مواجه شده و قیمت‌های فعلی نیز تابعی از نرخ این بازار است.


همتی در پاسخ به این سوال که از زمان راه‌اندازی خط تولید، آیا شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت نیازهای خود برای تامین کارت‌خوان‌های فروشگاهی که قصد واردات آن از خارج از کشور داشتند را به این شرکت ارجاع داده‌اند یا خیر؟، تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت واردات کالای خارجی که دارای محصول مشابه آن در داخل تولید می شود که در تاریخ ۱۱ تیرماه از سوی هیات‌ وزیران تصویب شد، وزارت صنایع دیگر اجازه واردات محصول کامل را به شرکت‌های بازرگانی نمی‌دهد و این شرکت‌ها فقط می‌توانند قطعات و مواد اولیه را به کشور وارد کنند و سپس فرآیند تولید را در پیش گیرند.


قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسن تکنو افزود: «اگر روند به همین صورت استمرار یابد دیگر شرکت‌های بازرگانی نمی‌توانند سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت را به صورت محصول کامل به کشور وارد نمایند. از اینرو شرکت‌های تولیدمحور در این بخش می‌توانند با ورود قطعات مورد نیاز به کشور، تولید در داخل کشور را در پیش گیرند که این رویکرد اشتغال را در پی داشته و باعث کاهش بهای تمام شده به واسطه هزینه نازل نیروی انسانی در ایران می‌شود.»


وی تاکید کرد: این رویکرد دولت در ممنوع کردن واردات محصول کامل یا افزایش تعرفه واردات محصول نهایی منجر به افزایش تولید محصولات در شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار بانکی و پرداخت فعال می‌شود که دو وجه مثبت را در پی دارد، هم منجر به افزایش اشتغال می‌شود و هم فعالیت‌های بازرگانی و واسطه‌ای در این بخش را که به تولید در کشور آسیب می‌زند را کاهش می‌دهد.


همتی تاکید کرد: گره حمایت از تولیدگران داخلی تنها به دست دولت باز می‌شود و دولت می‌تواند با تغییر نظام تعرفه‌ای برای واردات، این روند را اصلاح و از شرکت‌های تولیدی در کشور حمایت کند. وی در پایان گفت: از مجموعه تولیدات سایت تولید شرکت توسن تکنو در ماه‌های گذشته حدود ۱۵ هزار دستگاه راهی بازار مصرف شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر