15 شهريور 1397 - 11:32

تحریم سوئیفت فقط برای ایران اعمال شد

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است آمریکایی‌ها ترکیه را متفاوت از ایران تحریم کرده‌اند به گونه‌ای که ترک‌ها ضرری که ما از محل تحریم‌ها کرده‌ایم، نکردند.
کد خبر : ۹۰۹۴۱
سوئیفت

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه‌ملت، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی با اشاره به تنش های اخیر لیر ترکیه و کاهش ارزش پول ملی این کشور، گفت: طی یک تا دو سال گذشته اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه دچار تنش شده و ارزش پول بسیاری از کشورها کاهش یافته است.


نماینده مردم فسا در مجلس بر همین اساس تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشورهای دنیا به گونه ای شده که حتی آرژانتین مجبور شده سود سپرده های خود را تا ۶۰ درصد افزایش دهد تا بتوانند از سرمایه مردم استفاده کنند.


وی در ادامه تفاوت فشار اقتصادی ایران با سایر کشورها را در تصمیم کشورهایی همچون آمریکا، عربستان، بحرین و رژیم صهیونیستی برای به چالش کشیدن نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: آنها سوئیفت را برای ما غیرقابل بهره برداری کردند در حالی که این اقدام ها برای ترکیه صورت نگرفت.


تفاوت ایران و ترکیه در تحریم‌های آمریکایی


جمالی نوبندگانی در ادامه با بیان اینکه آمریکا تمام بانک های بزرگ جهان را از همکاری با ایران منع کرد در حالی که برای ترکیه این تصمیم را نگرفتند، اظهار داشت: ترکیه مانند ایران تحت تحریم قرار نگرفته است و صرفا معدود تحریم هایی علیه این کشور اعمال شد ضمن اینکه ترکیه مورد تحریم های ثانویه نیز قرار نگرفته در حالی که آمریکا ایران را مورد تحریم های مستقیم و ثانویه قرار داده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به تنوع اقتصاد در ترکیه ابراز داشت: جمهوری اسلامی وابستگی زیادی به نفت دارد همچنین اسراف در مصرف انرژی، نیرو و آب در کشور ترکیه مثل کشور ما نیست و این کشور از منابع خوب آبی برخوردار است در حالی که ایران در حال خشک شدن است.


ترکیه یک دهم درآمد خود را از طریق گردشگری تأمین می‌کند


وی در ادامه در خصوص نحوه گردشگری میان ایران و ترکیه گفت: سال گذشته حدود ۲.۵ میلیون نفر ایرانی به ترکیه سفر و هر نفر هزار دلار خرج کردند در حالی که ترکیه از محل صرفا سفر ایرانیان به این کشور ۲.۵ میلیارد دلار کسب درآمد کرده است.


عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ۲۸ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشته در حالی که ترکیه یک دهم درآمد خود را از محل گردشگری به خصوص سفر ایرانیان به این کشور تامین می کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر