17 شهريور 1397 - 16:06
پورابراهیمی اعلام کرد؛

۸میلیارد دلار ارز در راه بازار ثانویه/شرایط بازار ارز بهتر می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شد، گفت: پیش بینی می‌شود شرایط بازار ارز در روزهای آینده بهتر شود.
کد خبر : ۹۱۰۱۰
پور ابراهیمی

به گزارش، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص حضور رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فضای مثبت تعاملی و همدلی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برای مدیریت امور بانکی و ارزی کشور وجود دارد و اگر در گذشته به سیاست های ارزی و عملکرد مدیریتی نقد جدی وارد می شد، امروز فضای همکاری ها عمدتاً روی راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات است.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی ادامه داد: محورهای مهمی در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رییس بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی در این رابطه صورت گرفت که می توان به این موضوع اشاره کرد که صرافی ها مجاز به واردات ارز و طلا به کشور شدند، در حالی که قبلاً این موضوع ممنوع بود و هرگونه وارداتی قاچاق محسوب می شد، در این رابطه صرافی ها مجاز شدند که به صورت قانونی طلا به کشور وارد کنند و حمایت از سوی بانک مرکزی نیز انجام خواهد شد.


پورابراهیمی داورانی افزود: روان شدن فعالیت های بازار ثانویه ارز نیز در دستور کار قرار گرفت چرا که تاکنون این بازار به دلیل نبود زیرساخت ها خیلی فعال نشده شود و امید است که حرکت در این بازار استمرار یابد.


بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده است


وی تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که داریم بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای ارائه به بازار ثانویه آماده شده و این در حالی است که برآورد می شود مجموع تقاضاها حدود ۴ میلیارد دلار باشد و این بیانگر این است که منابع ارزی در بازار ثانویه نسبت به بازار اولیه بالاست.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارتباط با تخصیص ارز مسافری، دانشجویی و بیماران متاسفانه به دلیل تاخیر بانک مرکزی در مداخله و مدیریت بازار، هفته گذشته بازار با روند افزایش روبرو شده و این در حالی است که حجم مبادلات درخصوص ارزهای مذکور حدود ۳ درصد بوده، یعنی حدود ۹۷ درصد ارز تخصیصی مربوط به بازارهای اولیه و ثانویه است.


وی گفت: حدود ۵.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از اول سال جاری تاکنون اختصاص یافته و انجام این مهم در حال استمرار است. پورابراهیمی ادامه داد: عددهای مربوط به نرخ ارز در بازار غیررسمی تحت تاثیر قیمت های ارز برای نیاز ۳ درصدی است که باید با مدیریت بانک مرکزی این موضوع حل شود.


پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر، نرخ های بالای ارز با شاخص های اقتصادی تطابقی ندارد و مطمئن هستم ظرف هفته آینده شرایط سیاست های ارزی ارتقا می یابد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بار روانی و رسانه ای مربوط به نرخ ارز که حدود ۳ درصد تقاضای بازار را تشکیل می دهد، بالاست و انتظار می رود بانک مرکزی به این وضعیت رسیدگی کند و با توجه به توافق انجام شده، ذخایر بانک مرکزی نباید تحت هر شرایطی در اختیار بازار قرار بگیرد، اما منابع ارزی در اختیار دولت و بانک مرکزی این قابلیت را دارد که توسط دولت برای مدیریت بازار به کار گرفته شود. در هر صورت برداشت ناصحیحی از رفتار بانک مرکزی انجام شد و توافق شد که بانک مرکزی از محل منابع ارزی به بازار ورود کند، البته این کار آغاز شده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: این توافق انجام شده که بانک مرکزی با به کارگیری تمام ظرفیت های حاصل از منابع ارزی صادرات نفتی و غیرنفتی به بازار ورود کند و با توجه به توافقات انجام شده پیش بینی می شود شرایط بازار ارز در روزهای آینده بهتر شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر