18 شهريور 1397 - 10:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

استقبال از ورود اسکناس ارز صادراتی/ نرخ ارز در بازار سوم افت کرد

رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر ضرورت نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما با بازار سوم، از مجوز بانک مرکزی به صرافی ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز به کشور استقبال کرد.
کد خبر : ۹۱۰۳۶
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اظهارات روز گذشته «عبدالناصر همتی» ریییس کل بانک مرکزی درباره اعطای مجوز به صرافی ها و صادرکنندگان درباره ورود اسکناس ارز به کشور گفت: نکته مثبت در بحث های دیروز رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس این بود که به هر حال بانک مرکزی پذیرفت در بازار ارز فیزیکی مداخله کرده و اجازه تزریق ارز صادرکنندگان یا صرافی را صادر کرد.


وی با بیان اینکه باید این واقعیت را پذیرفت که نرخ ارز در بازار سوم، قیمت آن را تعیین می کند، اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی بتواند نظارت بر بازار ارز فیزیکی را برعهده بگیرد و صرافی ها درخواست های خُرد را تامین کنند، به طور حتم قیمت ها در بازار سوم کاهش خواهد یافت.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه موفقیت طرح های بانک مرکزی در آن است که قیمت ارز در سامانه نیما و بازار سوم به یکدیگر نزدیک شوند، توضیح داد: موفقیت هدایت گری بانک مرکزی درباره نرخ ارز در آن خواهد بود که تفاوت نرخ ارز در بازار سوم و سامانه نیما به عنوان سامانه مرجع در تجارت بین یک تا ۲ درصد باشد.


لاهوتی درباره اینکه صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان کوچک تا چه اندازه می توانند اسکناس ارز به کشور وارد کنند، گفت: این موضوع بیشتر به نوع کالا و کشورهای هدف در صادرات بازمی گردد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: امکان اینکه صادرکننده بتواند اسکناس ارز از کشورهایی مانند عراق یا افغانستان را به کشور بیاورد وجود دارد اما این امکان درباره اروپا یا چین وجود ندارد.


وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و چین اجازه خروج بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن را نمی دهند، گفت: با این حال معتقدم که مجوز داده شده به صرافی ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز نکته مثبتی است.


رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه مجوز ورود اسکناس ارز به کشور باعث آرامش بازار خواهد شد، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته قیمت ارز در بازار سوم کاهنده بوده و در صورتی که روند کنونی ادامه یافته و بانک مرکزی خود را موظف به مدیریت این بازار بداند، تا هفته آینده می توانیم شرایط بهتری را شاهد باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها