20 شهريور 1397 - 11:15
دریافت اطلاعات خریداران عمده سکه؛

وصول ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات تراکنش‌های مشکوک

رییس کل سازمان مالیاتی با اعلام دریافت اطلاعات خریداران عمده سکه از بانک مرکزی، گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات از تراکنش های مشکوک مالیاتی وصول شد.
کد خبر : ۹۱۱۷۰
تقوی نژاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سیدکامل تقوی نژاد در نشست خبری امروز سازمان امو مالیاتی کشور گفت: مهم ترین جهت گیری سازمان امور مالیاتی در سال جاری کسب اعتماد بیشتر و برقراری عدالت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی به منظور تعامل بیشتر با مودیان و شناسایی مودیان جدید مالیاتی بوده است.


وی افزود: تولید باید وجود داشته باشد و رونق بگیرد و اشتغال نیز توسعه پیدا کند؛ به همین منظور سازمان امور مالیاتی تسهیلاتی را در این زمینه ایجاد کرده و یکی از برنامه‌های ما در همین زمینه کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ به ۲۰ درصد است که نیازمند همکاری دولت و اتاق بارگانی و طی شدن فرآیندهای قانونی در مجلس است.


تقوی نژاد ادامه داد: مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان به شهرداری و دهداری تخصیص پیدا کرده و ۲۱ هزار میلیارد تومان نیز به طرح سلامت اختصاص پیدا کرده است.


شناسایی۲۲ هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی


معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای مبارزه با فرار مالیاتی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی شناسایی شده و روند پیگیری وصول آنها ادامه دارد. تقوی نژاد تاکید کرد: یکی از مهم ترین بحث‌ها ارائه اطلاعات هویتی افراد به خصوص افراد ناتوان به افراد سودجو است که باعث شده تا بدهی‌های مالیاتی بزرگی برای افراد ارائه دهنده اطلاعات ایجاد شود.


رشد ۵ درصدی مالیات در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۷


وی تصریح کرد: در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۵ درصدی دارد و از ابتدای اجرای مالیات بر ارزش افزوده خدمات خوبی به شهرداری‌ها و بهداشت و درمان تعلق گرفته و بر اساس قانون ۰.۲۷ درصد به وزارت ورزش و جوانان تعلق خواهد گرفت. تقوی نژاد خاطر نشان کرد: ۴ میلیون و ۸۶۳ هزار فقره اظهارنامه الکترونیکی ثبت شد؛ ثبت ۱۰۰ درصدی اظهارنامه‌های الکترونیکی یک رکورد در دنیا به شمار می‌رود.


معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال ایبِنا مبنی بر وضعیت وصول مالیات از تراکنش‌های مشکوک بانکی گفت: بالغ بر ۶ هزار و ۵ مورد تراکنش‌های بانکی مشکوک شناسایی شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات از محل تراکنش‌های بانکی مشکوک وصول شده است.


وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد رکورد از تراکنش‌های بانکی مشکوک در دسترس است؛ ۴ هزار مورد تراکنش‌های حاصل از فرار مالیاتی نیز شناسایی شده و کارگروهایی نیز برای بررسی و دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی مشکوک و فرار مالیاتی در حال پیگیری این موضوع است.


رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که ۱۲ دستگاه کلیدی در سازمان امور مالیاتی تعریف شده از قبیل ثبت احوال، ثبت اسناد، گمرک، شهرداری، بانک‌ها، پست و ... که اطلاعات مودیان جدید را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بدهند.


تقوی نژاد افزود: تمامی بانک‌ها جز یک بانک اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی داده و این اطلاعات در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و با استفاده از اطلاعات سپرده‌های بانکی و همکاری بانک مرکزی از بحث اطلاعات سپرده‌ها برای وصول دقیق مالیات در سال جاری کلید می‌خورد.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبِنا درباره خریداران عمده سکه و وصول مالیات از آنها گفت: در زمینه شناسایی خریداران عمده سکه بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی داشت و اطلاعات ۵۰ خریدار عمده سکه در یک کاغذ به صورت کد ملی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت و با استفاده از سیستم جامع مالیاتی اطلاعات خریداران به دست آمد. نفر اول خریداران سکه یک فرد ثالث بود که صاحب یک دستگاه پراید است و هیچ فعالیت تجاری نداشته و به همه هشدار می‌دهیم که سازمان امور مالیاتی فضا را رصد می‌کند و از خریداران عمده سکه مالیات وصول خواهد شد.


شناسایی بیش از ۶۰۰۰ سوء استفاده کننده از کارت بازرگانی


رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۶۲۴۸ مؤدی که از کارت بازرگانی سایرین استفاده کرده‌اند، خبر داد و گفت از این تعداد تنها ۱۳۵۰ مؤدی، واقعی بوده و صاحب اصلی درآمد ناشی از واردات به‌وسیله کارت‌های بازرگانی (اجاره‌ای)، بوده‌اند؛ از همین ۱۳۵۰ مؤدی، مبلغی در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان (مالیات و جریمه) مطالبه مالیات صورت گرفته است.


تقوی نژاد افزود: در حال حاضر، شناسایی و اقدامات لازم به‌منظور مطالبه مالیات از این مودیان در اجرای تبصره ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم در حال انجام می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۰ فقره شکایت در خصوص سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در مراجع قضایی مطرح که عوامل اصلی واردکننده کالا با مبالغ بدهی‌های مالیاتی کلان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند تا از این طریق مالیات‌های معوقه ناشی از کارت‌های بازرگانی به حیطه وصول درآید.


 شناسایی یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار مودی جدید فاقد پرونده مالیاتی


رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار مؤدی جدید فاقد پرونده مالیاتی خبر داد و گفت: در حال تشکیل پرونده و تعیین تکلیف این مودیان در راستای مفاد ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم هستیم.


تقوی‌نژاد اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، با تکیه بر اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، واحدیابی‌های موثر و سایر اقدامات مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، تاکنون بالغ‌بر یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار مؤدی جدید شناسایی شده که از این تعداد، حدود ۶۰۰ هزار مودی در سال ۱۳۹۶ شناسایی شده‌اند.


وی با بیان اینکه با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم‌های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی مؤدیان به‌منظور تشخیص دقیق مالیات و شناسایی مؤدیان جدید در این پایگاه تجمیع و ثبت شده است.


تقوی‌نژاد همچنین از همکاری‌های دوجانبه با سازمان‌های اطلاعاتی، نظارتی، امنیتی و انتظامی و تنظیم تفاهم‌نامه با این سازمان‌ها و نهادها در خصوص تبادل اطلاعات و هم‌افزایی در شناسایی مجرمان و جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور خبر داد.


دریافت مالیات از سپرده‌های سنگین بانکی


وی با  اشاره به تعیین و تکلیف مالیات سپرده‌های بانکی سنگین گفت: بزودی سپرده‌های بانکی سنگین و سرشار از سرمایه که متعلق به قشر بالادستی جامعه محسوب می‌شود تحت وصول مالیات قرار می‌گیرند چرا که ۳۰ کشور بررسی شده و ۲۷ کشور از سپرده‌های بانکی سنگین مالیات دریافت می‌کنند و این یک استاندارد جهانی است.


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اطلاعات موجود بانکی در سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی را در اختیار دارد اما در ساختار جدید ایجاد شده اطلاعات سپرده و گردش مالی بانک‌ها به جز یک بانک و یک موسسه مالی و اعتباری که در لیست ادغامی‌ها قرار دارند به صورت تجمیعی در  اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و بانک مرکزی اطلاعات تشخیصی برای وصول مالیات و شناسایی تراکنش‌های مشکوک بانکی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر