21 شهريور 1397 - 12:23

دلار در حال از دست دادن جایگاه خود/ تبدیل یوان به ارز غالب جهان

سرمایه گذار سرشناس بین المللی گفت: دلار در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان یک ارز ذخیره جهانی است و در آینده یوان می تواند این جایگاه را از آن خود کند.
کد خبر : ۹۱۲۲۰
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، جیم راجرز سرمایه گذار معروف بین المللی با اشاره به وضعیت دلار گفت: ایالات متحده بزرگترین کشور بدهکار در جهان است و شرایط بدهی آن در حال بدتر و بدتر شدن است.


وی گفت: مردم در تلاطمات اقتصادی به دنبال یک مامن امن هستند؛ بنابراین به سمت دلار می روند؛ اما دلار امن نیست و آنها فکر می کنند دلار یک سرمایه گذاری امن است. این سرمایه گذار سرشناس گفت: دلار آمریکا در حال افزایش ارزش است؛ اما از طرفی هم بسیاری از کشورها مانند چین، ایران، روسیه و دیگران تلاش می کنند تا دلار را کنار بگذارند.



راجرز گفت: در سال های آینده، دلار آمریکا جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی و یک وسیله تبادل جهانی از دست خواهد داد؛ ضمن اینکه جهان همیشه از ارزهای غالب در گذشته به دنبال تغییر شرایط فاصله گرفته است.


وی تصریح کرد که یک زمانی پوند انگلیس به عنوان ارز غالب در جهان مورد استفاده قرار می گرفت و قبل از آن هم سایر ارزها از قبیل پِستا اسپانیا، فرانک فرانسه و گیلدر هلند به عنوان ارز غالب در جهان بودند.  


راجرز گفت: همه این ارزها روزی جایگاهی برای خود داشته اند؛ اما الان این جایگاه را از دست داده اند. مردم قدرت واشنگتن را دوست ندارند؛ بنابراین در حال فاصله گرفتن و به دنبال راه هایی برای کنار گذاشتن دلار هستند. این موضوع در سرتاسر تاریخ اتفاق افتاده و برای پوند هم رقم خورده است؛ بنابراین نیازی به نگرانی و این مسئله یک فاجعه نیست.


این سرمایه گذار خاطر نشان شد که روسیه و ترکیه به عنوان نمونه، کشورهایی هستند که در حال شروع به تجارت با یکدیگر به صورت مستقیم با ارزهای ملی هستند. هر کسی در حال حاضر تلاش می کند تا از دلار رهایی پیدا کند.


وی در مورد ارز جایگزین دلار گفت: آنچه در شرایط فعلی می توان گفت، یوآن می تواند باشد؛ اما نه در آینده نزدیک. در حال حاضر یوآن حتی قابل تبدیل نسیت و جایگزینی آن در کوتاه مدت برای دلار غیر ممکن است. راجرز در پایان گفت: می توانیم از ارزهای منطقه ای برای مدتی استفاده کنیم؛ اما داشتن ۲ یا ۳ ارز غالب معنی ندارد.



برچسب ها: دلار یوآن آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر