23 شهريور 1397 - 11:00

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۲۴ درصد افزایش داد

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره ترکیه را با ۶.۲۴ درصد افزایش به ۲۴ درصد رساند که منجر به رشد صعودی لیر شد.
کد خبر : ۹۱۲۹۴
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را در یک اقدام غیر منتظره به ۲۴ درصد افزایش داد که بیشتر از حد انتظار بود. این تصمیم درجهت تقویت ارزش لیر اتخاذ شده است.


در همین حال بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۶۲۵ نقطه پایه معادل ۶.۲۴ درصد افزایش داد که چنین روند افزایشی در ۱۵ سال دوران قدرت رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بی سابقه است. پیش از این اردوغان خود را دشمن نرخ بهره نامیده بود.


بر همین اساس بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از ۱۷.۷۵ درصد به ۲۴ درصد افزایش داد که پیش از این افزایش نرخ ۲۱ درصدی برآورد شده بود. به دنبال بالا رفتن نرخ بهره در ترکیه لیر به این اقدام واکنش نشان داد و در ابتدا ۵ درصد رشد را تجربه کرد و هر ۶ لیر به یک دلار رسید؛ اما اندکی بعد با بیش از ۲.۷ درصد افزایش روبرو شد و هر ۶.۱۵ لیر به یک دلار رسید.


بانک مرکزی ترکیه افزایش نرخ بهره را سیاست پولی مستحکم برای حمایت از ثبات لیر خواند. همچنین با توجه به رسیدن نرخ تورم ترکیه در ماه اوت به تقریبا ۱۸ درصد، افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی انتظار می رفت.  


بر پایه این گزارش، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل تنش میان آنکارا-واشنگتن ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و اکنون باتوجه به افزایش رشد نسبی لیر این رقم ۳۸ درصد است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر