24 شهريور 1397 - 12:25

پذیره‌نویسی صکوک بین‌المللی ۲ میلیارد دلاری

عربستان سعودی در راستای اهداف فاینانس خارجی خود، پنج‌شنبه گذشته ۲ میلیارد دلار صکوک بین المللی عرضه کرد.
کد خبر : ۹۱۳۳۱
صکوک

به گزارش ایبِنا به نقل از مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، این معامله، دومین عرضه بین المللی اوراق بهادار اسلامی توسط عربستان سعودی پس از انتشار ۹ میلیارد دلار صکوک در سال گذشته است.


بر اساس این گزارش، این اوراق ۱۱ ساله با نرخ ۴.۳ درصد عرضه شد که با استقبال بالای سرمایه گذاران، پنج برابر حجم اوراق عرضه شده مورد پذیره نویسی قرار گرفت.


مشاورین عرضه و پذیره نویسان این اوراق بانک ها و شرکت های تامین سرمایه همانند HSBC، Citi، JPMorgan، BNP، Mizuho و Samba Capital اعلام شده است.


این صکوک مانند انتشار سال گذشته سعودی ها تحت ساختار مضاربه به همراه یک قرارداد مرابحه جهت معامله کالاها با نهاد واسط منتشر شد.


صُکوک چیست؟


صُکوک جمع صَک به معنای سند و سفته است و مُعَرَّب واژهٔ چک در فارسی است. عرب‌ها این واژه را توسعه داده بر کلیهٔ انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی بکار بردند.


در همین حال، ابزارهای مالی اسلامی (صُکوک)، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند که بر پایهٔ یکی از قراردادهای مورد تأیید اسلام طراحی شده‌اند و دارندگان اوراق به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه های از دارایی ها و منافع حاصل از آن‌ها است.


افزون بر این، صُکوک بیانگر مالکیت یک دارایی مشخص است در حالی که اوراق قرضه فقط حاکی از تعهد بدهی هستند، یعنی رابطهٔ بین صادرکننده و خریدار اوراق قرضه رابطه وام‌دهنده و وام‌گیرنده است.


موضوع انتشار


همچنین دارایی موضوع انتشار اوراق صُکوک از نظر شرعی باید مجاز و صحیح باشد و این در حالی است ‌که در اوراق قرضه دارایی‌هایی که از نظر اسلام پذیرفته نیست نیز می‌تواند پشتوانه اوراق قرار بگیرد.


لازم به ذکر است، اعتبار اوراق قرضه به اعتبار صادرکننده یا ناشر آن وابسته است و با آن سنجیده می‌شود در حالی که اعتبار صُکوک به ناشر بستگی ندارد بلکه به ارزش دارایی پشتوانه بستگی دارد.


در عین حال، فروش صُکوک در بازار ثانویه، فروش مالکیت یک دارایی است اما فروش اوراق قرضه فروش بدهی است. و در صُکوک امکان افزایش اصل دارایی و در نتیجه ارزش خود ورقه صُکوک وجود دارد در حالی‌که اصل بدهی در اوراق قرضه قابلیت افزایش ندارد.


برچسب ها: صکوک پذیره نویسی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر