26 شهريور 1397 - 16:22

رشد ۲ درصدی آیفکس

شاخص فرابورس در پایان معاملات روز جاری با ۲ درصد رشد مواجه خواهد شد.
کد خبر : ۹۱۴۶۴
99

به گزارش ایبِنا، شاخص کل فرابورس در پی تجربه یک صعود ۴۲ واحدی در پایان معاملات در پله ۱۸۳۷ واحدی قرار گرفت که ارتفاعی تاریخی برای آیفکس محسوب می‌شود؛ بخشی از این افزایش تحت تاثیر معاملات مثبت در گروه پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد و در نهایت یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶ هزار و ۸۶۵ میلیارد و ۵۸۶ میلیون ریال در نزدیک به ۱۱۴ هزار نوبت معاملاتی در مجموع بازارهای نُه‌گانه فرابورس میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد.


بر اساس این گزارش، رشد بیش از ۲ درصدی آیفکس در معاملات امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۹۷ در پی تاثیر مثبت از جانب نمادهای «مارون»، «ذوب» و «دماوند» اتفاق افتاد که حقیقی‌ها مشارکت حدود ۹۰ درصدی در سمت خرید این سهام معاملات داشتند. از سوی دیگر نماد «سمگا» شاهد بیشترین افزایش قیمت بود و نماد «وسبحان» بیشترین افت قیمت را تجربه کرد.


بازار پایه


معاملات سهام نیز در روزی که گذشت با دادوستد ۵۴۳ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال در دو بازار اول و دوم و خرید و فروش ۷۷۷ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال در بازار پایه پیگیری شد.


در میان همه نمادهای معاملاتی (به جز معاملات بلوکی)، نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با حجم معاملات به میزان بیش از ۱۸۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۶۹ میلیارد ریال به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در میان بازارهای فرابورس صدرنشین شد.


در این میان به گفته مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس از روز یکشنبه اول مهرماه ۹۷ بازار دوم شاهد تغییر دامنه نوسان قیمت در نماد «اوان۱» متعلق به شرکت مبین وان کیش خواهد بود که این تغییر با توجه به فرارسیدن موعد بازنگری پارامترهای بازارگردانی و درخواست «صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا» که بازارگردان این سهم محسوب می‌شود، اتفاق می‌افتد.


بدین ترتیب دامنه نوسان قیمت (که در مقاطع سه‌ماهه قابل بازنگری است) در این نماد معاملاتی از ۱۰ درصد به دامنه مجاز نوسان قیمت سهام در بازار دوم فرابورس تغییر خواهد کرد و دامنه مظنه معادل ۴ درصد و حداقل معاملات روزانه برابر با ۱۰۰ هزار سهم باقی خواهد ماند.


معاملات اوراق بدهی


از طرف دیگر، معاملات اوراق بدهی، اوراق گواهی تسهیلات مسکن و ETF در بازار ابزارهای نوین مالی در روز جاری با دست‌به‌دست شدن ۲۰ میلیون ورقه به ارزش سه هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به پایان رسید.


در نهایت، از دیگر رخدادهای آتی بازار فرابورس می‌توان به عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش معادل ۴۰ میلیون سهم در معاملات شنبه مورخ ۳۱ شهریورماه در بازار دوم فرابورس اشاره کرد. این سهام در بازه قیمتی ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ هزار ریال به مدیریت کارگزاری پارسیان عرضه خواهد شد که حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیق یا حقوقی ۸۰۰ سهم اعلام شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر