31 شهريور 1397 - 16:06
«سامان‌رسانه» بررسی می‌کند:

مدرسه‌سازی نظام بانکی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

در میانه پاییز سال گذشته وقوع زلزله مهیب در استان کرمانشاه دل تمام مردم ایران را به درد آورد و همه را داغدار کرد.
کد خبر : ۹۱۵۹۵
مدرسه بانک سامان

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک سامان، مردم کشورمان که همواره در روزها و شرایط سخت کارنامه‌ درخشانی در همدلی و همراهی دارند دست‌به‌دست هم دادند تا با کمک‌های خود، باری از دوش هم‌وطنان خود بردارند و مرهمی باشند بر زخم‌های عمیق و جانکاهی که به جسم و روح هم‌وطنانمان کرمانشاهی ما وارد شده بود.


نظام بانکی نیز که همواره در این مواقع یاری‌گر دردمندان هستند، این‌بار نیز وارد عرصه شد و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، علاوه بر کمک‌هایی برای کاهش دردهای هم‌وطنان، برنامه‌ریزی جدی خود را برای اقدامات زیربنایی را آغاز کردند.


بلافاصله طرح‌های متعددی برای ساخت مراکز آموزشی، درمانی، فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و هر بانک بخشی از کار را بر عهده گرفت. با توجه به اینکه مدارس زیادی در این مناطق ویران‌ شده بود و دانش‌آموزان نیاز به محلی برای تحصیل و آموزش داشتند، مدرسه‌سازی در اولویت قرار گرفت.


۹ ماه از آن روز گذشت و اکنون مهرماه ۱۳۹۷ و آغاز سال تحصیلی جدید است. آن‌گونه که مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه اعلام کرده، ۱۸ مدرسه روستایی سرپل ذهاب که در جریان زلزله هفت‌وسه دهم ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ تخریب شده بود، اول مهرماه امسال میزبان دانش آموزان است. بخش عمده هزینه بازسازی این مدارس را بانک‌ها متقبل شده‌اند.


«سامان رسانه» در گزارشی به بررسی جزییات ساخت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آموزشی نظام بانکی در استان کرمانشاه پرداخته‌ است که در ادامه می‌خوانید.
 
دبستان احسان بانک سامان


بانک سامان که هرساله ساخت یک مدرسه را در مناطق محروم کشور عملیاتی کرده است، در نخستین روزهای وقوع زلزله کرمانشاه هیئت‌مدیره بانک سامان در مصوبه‌ای، تمام هزینه‌های تبلیغات و هدایای نوروزی بانک را به ساخت یک مدرسه مجهز و مرکز فوریت‌های پزشکی سرپل ذهاب اختصاص داد. کلنگ احداث این دو واحد، اردیبهشت‌ماه امسال به زمین زده شد و در حال انجام است. ساخت مدرسه ۹ کلاسه در مرحله اسکلت‌بندی و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


https://10.0.34.49:8443/dotAsset/9980f1d2-542d-4414-99fb-a5b8a2cc9a17.jpg


https://10.0.34.49:8443/dotAsset/3a3916b0-4994-48f2-93b6-03e19a4dd489.jpg



بانک‌های دولتی ۸ مدرسه می‌سازند
بانک‌های دولتی براساس مصوبه‌ای که شورای هماهنگی بانک‌ها ابلاغ کرد، به سه بانک‌ صنعت‌ومعدن، ملی و سپه مأموریت دادند ساخت مدرسه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را عملیاتی کنند. بر همین اساس، ساخت ۵ باب فضای آموزشی شامل دو هنرستان ۱۵ کلاسه پسرانه و دخترانه در سرپل ذهاب، یک دبیرستان ۱۲ کلاسه در قصرشیرین، یک مدرسه ۶ کلاسه در ثلاث باباجانی، یک مدرسه ۹ کلاسه دربان مزاران شهرستان دالاهو درمجموع با هزینه ۱۲ میلیارد تومان از سوی این بانک‌ها برای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه آغاز شده و هم‌اکنون در حال اجرا است.
۱۶ تیرماه امسال نیز مدیران عامل وقت سه بانک ملی، سپه و صنعت‌ومعدن در سفری یک روزه به منطقه، روند ساخت فضاهای آموزشی تأمین مالی‌شده از سوی بانک‌های دولتی کشور را بررسی کردند.
 
ساخت سه مدرسه بانک دی
بخشی از هزینه تبلیغات بانک دی در سال ۹۶ و ۹۷ همچون بسیاری از بانک‌ها به ساخت سه مدرسه در مناطق زلزله‌زده اختصاص یافت.
۹ ماه از آن روز گذشت و دو مدرسه دو کلاسه و یک مدرسه سه‌کلاسه در روستاهای پیران سرپل ذهاب، بان‌افشار گیلان غرب و چشمه نظامی ساخته شد و قرار است همین هفته به بهره‌برداری برسد.


https://10.0.34.49:8443/dotAsset/cc20a542-fa9f-4e33-ae76-d729325eb3e7.jpg



۱۰ مدرسه بانک صادرات
بانک صادرات ایران بلافاصله پس از زلزله ۱۰۵ پروژه عمرانی را از محل کمک‌های مالی همکاران کلید زد که مشارکت در تعمیر ۷ مدرسه و ساخت ۳ مدرسه در سرپل ذهاب و ثلاث، مشارکت در لوله‌کشی فاضلاب دو روستا ثلاث باباجانی، مشارکت در بازسازی منازل مسکونی آسیب‌دیده کارکنان بومی بانک ازجمله این پروژه‌ها بود.
ساخت مدارس درحال انجام است و براساس برنامه اعلام‌شده تا اواسط مهرماه سال جاری، ۲۰ باب منزل مسکونی در سرپل ذهاب و ثلاث‌باباجانی و تا اواخر پاییز ۱۰ مدرسه که توسط خیرین بانک صادرات ایران تأمین مالی شده است، به بهره‌برداری می‌رسد.



اقدامات آموزشی بانک تجارت
بانک تجارت بلافاصله پس از وقوع زلزله ۲۰ کانکس آموزشی یک‌کاسه و دو کلاسه مجهز به سرویس بهداشتی در اختیار دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه قرار داد. همچنین از بهمن‌ماه احداث یک مدرسه ۹ کلاسه با تخصیص ۱۵ میلیارد ریال بودجه در شهرستان سرپل ذهاب توسط بانک تجارت آغاز شده است که در نیمه‌راه ساخت قرار دارد.


https://10.0.34.49:8443/dotAsset/42afbf20-be16-4905-ae2f-d5eac0d18bf6.jpg



دو مدرسه پارسیانی
بانک پارسیان نیز همچون سایر بانک‌ها در قالب گروه مالی پارسیان بازسازی دو مدرسه در مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفت. مدرسه نخست در میدان نمک خانه شوری ثلاث باباجانی و دومی در سلطان کوه کرمانشاه درحال ساخت است.



مدرسه ۶ کلاسه اقتصادنوین
بانک اقتصادنوین که از بانک‌های فعال در زمینه مدرسه‌سازی است؛ برای استان کرمانشاه هم بودجه لازم برای ساخت یک مدرسه را تقبل کرد. ۱۶ اردیبهشت امسال کلنگ یک مدرسه ۶ کلاسه در روستای سیاه بیدسفلی کرمانشاه به زمین زده شد و هم‌اکنون مراحل ساخت را طی می‌کند.
https://10.0.34.49:8443/dotAsset/f54b3f96-bf45-437a-89de-31e68869cc77.jpg
دبستان بانک انصار در روانسر
بانک انصار نیز در کنار کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اهالی مناطق زلزله‌زده، احداث یک دبستان در روستای بدرآباد بخش مرکزی شهرستان روانسر را برعهده گرفته است. این مدرسه سه کلاسه به مساحت ۱۴۰ مترمربع با بیش از ۲ میلیارد ریال اعتبار در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.
 
مدرسه بانک کارآفرین در کهریز
بانک کارآفرین دیگر بانک خصوصی است که در امر مدرسه‌سازی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه گام نهاد. مدرسه ۶ کلاسه این بانک در روستای کهریز هم‌اکنون در مرحله پی‌ریزی قرار دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر