حذف دلار در تسویه حساب غول‌های انرژی روسیه

شرکت های بزرگ نفت و گاز روسیه یکی پس از دیگری در حال کنار گذاشتن دلار آمریکا در تسویه حساب های بین المللی خود هستند.
کد خبر : ۹۱۶۱۳
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، شرکت نفت «سرگوت نفت گاز» روسیه هم به فهرست شرکت های انرژی روسی که آماده کنار گذاشتن دلار آمریکا در تسویه حساب های بین المللی خود و جایگزین کردن یورو و دیگر ارزها هستند، پیوست.


بر اساس پیغامی که «سرگوت نفت گاز» روسیه به یکی از مشتریان خود ارسال کرد، این شرکت قصد دارد که از هر مشکل احتمالی در پرداخت ها با دلار آمریکا جلوگیری کند. «سرگوت نفت گاز» روسیه به عنوان چهارمین شرکت بزرگ انرژی به لحاظ تولید است.


این اقدام شرکت روسی همسو با اظهارات اخیر مقامات کاخ کرملین است که در ماه گذشته میلادی آنتون سیلوآنوف وزیر دارایی روسیه گفت: روسیه می تواند دلار را در تجارت نفت کنار بگذارد. وی گفت: این کار غیر ممکن نیست. به طرز قابل توجهی سرمایه گذاری خود را به دارایی های آمریکا کاهش داده ایم. در حقیقت دلار که به عنوان یک ارز جهانی در نظر گرفته می شود به یک ابزار پر ریسک در تسویه حساب ها تبدیل شده است.


همچنین الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفته که دولت این کشور در حال بررسی احتمال تسویه حساب های نفتی به ارزهای ملی به ویژه با ترکیه و ایران است. البته شرکت نفت «سرگوت نفت گاز» به عنوان تنها شرکت انرژی روسی نیست که به دنبال کاهش وابستگی به دلار است. شرکت گازپروم، سومین کمپانی بزرگ نفتی روسیه هم اعلام کرد که در قرار دادهای خود بندی را به عنوان تجارت بدون دلار آمریکا قرار داده است.


بر پایه این گزارش، شرکت روس نفت هم علاقمند به تنوع بخشیدن نوع تسویه حساب های خود است و حساب های بانکی به دلار هنگ کنگ و یوآن چین باز کرده؛ ضمن اینکه خود را برای بسته شدن سامانه سوئیفت آماده کرده است.


برچسب ها: دلار نفت روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر