تقویت رونق در داد و ستدهای فرابورس

معاملات فرابورس در نخستین روز پاییز سال ۹۷ با ثبت رکوردی تازه و تجربه پله ۱۹۰۲ واحدی برای شاخص کل به پایان رسید و روز سبز دیگری برای این نماگر بازار رقم خورد.
کد خبر : ۹۱۶۵۷
طرح

به گزارش ایبِنا، در بازار امروز اول مهرماه دو نماد «ذوب» و «زاگرس» متعلق به گروه فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها بیشترین سهم را در رشد بیش از یک درصدی شاخص کل داشتند و بر تاثیر منفی و ۸ واحدی «مارون» بر این نماگر غلبه کردند. از طرف دیگر، نماد «کوثر» امروز بیشترین افزایش قیمت و نماد «سدبیر» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و عنوان پُربیننده‌ترین‌ها به نمادهای «ذوب»، «سمگا» و «نطرین» رسید.


بازار اول و دوم


حجم معاملات در همه بازارهای فرابورس امروز به ۸۷۷ میلیون و ۱۴ هزار ورقه به ارزش ۷ هزار و ۳۴۸ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال رسید و معاملات خُرد در بازار سهام فرابورس بدین ترتیب پیگیری شد که بازار اول و دوم در مجموع شاهد جابه‌جایی ۵۳۲ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال و بازار پایه شاهد معامله ۳۲۹ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۹۰ میلیارد ریال بودند.


همچنین نماد بازار اولی «سمگا» متعلق به گروه هتل و رستوران امروز ارزش معاملات بیش از ۳۵۸ میلیارد ریالی و نماد بازار دومی «دی» متعلق به بانک دی حجم معاملات به میزان بیش از ۷۶ میلیون سهمی را تجربه کردند و به ترتیب به لحاظ ثبت بیشترین ارزش و حجم معاملاتی صدرنشین معاملات خُرد بازار سهام فرابورس شدند.


در سمت دیگر، بازار ابزارهای نوین مالی (شامل معاملات اوراق تسهیلات مسکن، اوراق بدهی و ETF) در روزی که گذشت میزبان دادوستد ۱۷ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۹۸ میلیارد ریال بود. به‌ علاوه، امروز نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن شهریورماه ۱۳۹۷ در نماد «تسه۹۷۰۶۱» در بازار عادی گشایش یافت و هر ورقه آن ۶۲۸ هزار ریال قیمت خورد که مشارکت ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها در سمت خرید این اوراق دیده می‌شد.


پذیره‌نویسی دو اوراق


در همین حال طبق اعلام مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس، پذیره‌نویسی ۵۰۰ هزار  ورقه اوراق مرابحه شرکت پدیده شیمی قرن با قیمت اسمی یک میلیون ریال برای هر ورقه در نماد معاملاتی «قرن۹۹۱» که از امروز آغاز شده بود در روز نخست به اتمام رسید.


از رویدادهای آتی فرابورس می‌توان به پذیره‌نویسی تعداد ۲۰۰ هزار اوراق مشارکت واسپاری حکمت ایرانیان در تاریخ دوشنبه دوم مهرماه ۹۷ اشاره کرد؛ این پذیره‌نویسی در نماد «حکمت۰۱۱» و به منظور تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اعطای تسهیلات لیزینگ خودرو انجام خواهد شد که قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال و نرخ درآمد برابر با ۱۶ درصد سالانه تا سررسید است.


همچنین به منظور پرداخت مبالغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۰۳۱»، این نماد در پایان معاملات روز دوشنبه دوم مهرماه ۹۷ متوقف خواهد شد. از سوی دیگر آنطور که مدیر عملیلت بازار و اعضای فرابورس اعلام کرده است توقف نماد «قاسم» متعلق به شرکت قاسم ایران که در بازار دوم حضور دارد برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشر شده حداکثر ۲ روز کاری ادامه خواهد داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر