02 مهر 1397 - 21:00
رییس اداره نظارت بر طرح های بانک صنعت و معدن

تامین مالی ۳ واحد آب شیرین کن با ظرفیت روزانه نیم میلیون مترمکعب

رییس اداره نظارت بر طرح های بانک صنعت و معدن گفت: از ابتدای دولت یازدهم با توجه به نیاز صنایع بزرگ کشور به آب، کارشناسان اعتباری بانک تامین مالی ایجاد ۳ واحد آب شیرین کن را ارزیابی و تصویب کردند.
کد خبر : ۹۱۷۰۲
بانک صنعت و معدن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، وی در مصاحبه با پایگاه یاد شده افزود: استفاده از برترین فن‌آوریهای روز دنیا با روش اسمز معکوس آب دریا(SWRO) با کمترین آلایندگی شیمیایی و حرارتی و سازگار با زیست بوم(Ecology) خلیج همیشه فارس از مختصات این طرحهاست.


کاملی تصریح کرد: طرحهای مذکور علیرغم شرایط سخت تحریم با پیشرفت مناسبی برخوردار بوده و فاز نخست آب شیرین‌کن شهر بندرعباس با ظرفیت شیرین‌سازی ۲۰ هزار متر مکعب در روز به بهره‌برداری رسیده است. دو طرح دیگر به منظور تامین آب معادن و صنایع مادر در استانهای یزد و کرمان با تولید روزانه ۳۳۰ هزار متر مکعب، انتقال سالیانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب شیرین‌شده خلیج فارس به صنایع مذکور را امکان‌پذیر خواهند کرد.


به گفته وی، بانک صنعت و معدن بعنوان تنها بانک تخصصی بخش صنعت کشور و بعنوان بازوی توانمند حاکمیت در توسعه صنعتی کشور بوی‌ژه با رویکرد راهبردی به توسعه پایدار، علاوه بر تامین مالی هزاران واحد صنعتی و معدنی در طول حیات ۶۰ ساله خود که ایجاد صنایع متنوع با فن‌آوریهای جدید، توسعه واحدهای صنعتی موجود به لحاظ ظرفیت و محصول، نوسازی و بازسازی صنایع مختلف را نتیجه داده است فراتر از نگاه کمی و کیفی به رشد تولید صنعتی، فراهم ساختن زیرساختهای اساسی بخش صنعت را بعنوان اهداف راهبردی مجموعه اعتباری خود تعریف نموده است که مستند بر برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و اسناد راهبردی نظام جمهوری اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری از جمله سند چشم انداز بیست ساله بعنوان نقشه راه و همچنین نقشه جامع علمی کشور و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.


کاملی بیان داشت : رشد و گسترش بخش صنعت با نیازهای اساسی همچون برق و آب همراه بوده نیاز به سرمایه‌گذاری متوازن در بخشهای مذکور را می‌طلبد که لازمه توسعه پایدار است. اما جذابیت بهره‌برداری و افتتاح طرحهای صنعتی و ارائه آمار تولید و اشتغال بسیار بیشتر از ورود به عرصه پرریسک و عمدتا کم‌بازده زیرساختهای صنعتی است.


رییس اداره نظارت بر طرح های بانک صنعت و معدن افزود: در همین جا نقطه تمایز بانک صنعت و معدن مشخص می‌گردد که با اتکا به بیش از نیم قرن بانکداری توسعه‌ای، ریسک‌پذیری بالا و اهداف راهبردی مدیران توسعه و کارشناسان زبده خود، تامین زیرساختهای صنعت در بخش آب و برق را برنامه‌ریزی کرد.


در گزارشی مفصل در مورد تامین مالی ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت برق کشور با سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی این بانک در جهت تامین ۱۰درصد کل برق کشور صحبت شد. لیکن در حوزه آب نیز بانک اقدامات قابل توجهی را آغاز نمود که بویژه با بحران آب ناشی از خشکسالی چند سال اخیر و فشار مضاعف استفاده از آب شرب و کشاورزی توسط صنایع اهمیت نگاه راهبردی بانک را نمایان ساخت.


کاملی گفت: در حالی که ظرفیت جهانی شیرین‌سازی آب دریاها عدد ۶۰ میلیون مترمکعب در روز را نشان می دهد کشورمان با طرحهای آب شیرین کن درحال بهره برداری بمیزان ۱۷۵ هزار مترمکعب در روز و طرحهای درحال تکمیل با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز کمتر از یک درصد ظرفیت تولید آب از طریق شیرین‌سازی آب دریا را بخود اختصاص داده و باید با برنامه ریزی کامل برای استفاده از این ظرفیت عظیم خدادادی کشورمان برای تامین آب مورد نیاز شرب و صنایع کشور اقدام کرد.


این در حالی است که مشکلات کمبود آب شرب و کشاورزی و فشار روز افزون صنایع در مصرف سهم بخش های دیگر، بیش از پیش جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی خود را به رخ دولتمردان می کشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر