03 مهر 1397 - 12:23

پیشگیری از تقلب با اعمال قواعد مشخص در اهلیت سنجی پذیرندگان

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد اعمال روش‌های سخت‌گیرانه برای اهلیت سنجی پذیرندگان اینترنتی را یکی از دلایل موفقیت مؤثر روش‌های کشف تقلب در این شرکت عنوان کرد.
کد خبر : ۹۱۷۷۱
محمد مهدی صادق مدیرعامل سداد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سوء استفاده از درگاه‌های اینترنتی شرکت‌های PSP در فعالیت‌های غیرمجاز چندی پیش به موضوع داغ صنعت پرداخت مبدل شده بود که با همکاری بانک مرکزی، رگولاتور صنعت پرداخت و شرکت‌های PSP تخلفات در این بخش بررسی و پی گیری شد و نهایت تعداد بسیاری از درگاه‌های متخلف شناسایی و مسدود شدند. همچنین بانک مرکزی به همکاری شرکت کاشف و دادستانی کل کشور سامانه تعاملی کاشف را به‌منظور مبارزه با جرائم سایت‌های قمار و شرط‌بندی راه‌اندازی کرده است. البته خود شرکت‌های پرداخت نیز روندهای هوشمند و دستی را به‌منظور شناسایی درگاه‌های پرداخت فعال در سایت‌های قمار و شرط‌بندی داشته و دارند که در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد این روند در این شرکت تشریح شده است.


محمدمهدی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص استفاده از سامانه‌های هوشمند برای کشف تقلب در این شرکت، گفت: بسیاری از درگاه‌های مورداستفاده در سایت‌های قمار و شرط‌بندی با استفاده از سامانه‌های هوشمند کشف تقلب قابل رصد و شناسایی نیستند و تنها با روش‌های دستی می‌شود آن را شناسایی کرد.


وی افزود: این شرکت به‌طور مستمر با بهره‌گیری از نظارت هوشمند به همراه نظارت دستی درگاه‌های مختلف متخلف را شناسایی و مسدود می‌کند.


صادق تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث شده روش‌های کشف تقلب شرکت پرداخت الکترونیک سداد مؤثرتر عمل کند، این است که کشف تقلب بعد از وقوع حادثه رخ می‌دهد و در این شرکت به این دلیل که در زمان تخصیص درگاه‌های اینترنتی روش‌های دقیق و سخت‌گیرانه‌ای برای احراز هویت و اهلیت سنجی مشتریان اعمال می‌شود، افرادی که به دنبال سوءاستفاده از درگاه‌های پرداخت هستند کمتر به این شرکت مراجعه می‌کنند.


وی ادامه داد: تعداد کمی از درگاه‌های پرداخت اینترنتی این شرکت در سایت‌های قمار و شرط‌بندی فعالیت داشتند که با نظارت این شرکت رصد و به‌سرعت مسدود شدند زیرا این شرکت قواعد مشخصی برای تشخیص کشف تقلب دارد.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد خاطرنشان کرد: این روند منجر به این می‌شود که متقاضیانی که هدفشان از دریافت درگاه اینترنتی، بهره گیری از آن در فعالیت‌های مجرمانه است ، به سمت دریافت درگاه از این شرکت حرکت نکنند.


صادق در پاسخ به این پرسش که بیشتر درگاه های مورداستفاده در سایت‌های قمار و شرط‌بندی به‌صورت اجاره‌ای بوده است، گفت: شرکت معتبری که کار مطمئن و سوددهی مناسبی داشته باشد، هیچ‌گاه درگاه خود را به چنین سایت‌هایی اجاره نمی‌دهد.


 وی افزود: افرادی که درگاه‌های اینترنتی را اخذ می‌کنند و آن را در اختیار سودجویان برای فعالیت‌های مجرمانه قرار می‌دهند به دلیل شرایط سخت به سراغ شرکت پرداخت الکترونیک سداد نمی‌آیند.


صادق تأکید کرد: این شرکت به هنگام ارائه درگاه‌های اینترنتی هم از منظر دریافت مدارک و هم بررسی اهلیت پذیرنده شرایط سخت‌گیرانه‌ای دارد.


وی یادآور شد: این شرکت بر اساس قوانین جدید، شرایط جدید شاپرک را به امضای پذیرندگان رسانده است و این مورد به‌عنوان متمم قراردادها تنظیم‌شده و به امضای اکثریت پذیرندگان رسیده است.


صادق در پاسخ به این پرسش که برخی شرکت‌های PSP به‌منظور تائید هویت پذیرندگان گواهی ثبت امضا در دفاتر ثبت‌اسناد از پذیرندگان گرفته‌اند در این شرکت نیز چنین روشی اعمال‌شده است، گفت: فرآیند احراز هویت و اصالت‌سنجی مدارک به‌صورت کامل در این شرکت از طریق شعب بانک ملی انجام می‌شود. بدین معنا که شعب بانک ملی اصالت‌سنجی را انجام و بر اساس استعلام سنجی‌ها از بانک، اصالت‌سنجی کارت ملی در این شرکت انجام می‌شود و از این منظر دغدغه‌ای نداریم.


به گزارش ایبِنا، سامانه تعاملی کاشف متخلفین حوزه پولی و بانکی رصد می‌کند و درگاه‌ها، شماره کارت‌ها و حساب‌های بانکی متخلف ازجمله فعال در حوزه قمار و شرط‌بندی آنلاین را اعلام و سپس دادستانی و پلیس احکام را در این سامانه اعلام و این احکام از طریق آن به بانک‌ها و شرکت شاپرک ارسال می‌شود و دوباره نتیجه و پاسخ عملکرد بانک و شرکت شاپرک در سامانه ذکر می‌شود تا چرخه رسیدگی شفاف، سریع باشد. فعالیت این سامانه در کنار روند های کشف تقلب در شرکت های PSP منجر شده فعالیت های مجرمانه در این بخش تا حد بسیاری کاهش یابد که رویکرد مناسبی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر