03 مهر 1397 - 12:18
رییس اتاق ایران خواستار شد:

ایجاد روابط بانکی و پوشش بیمه‌ای بین ایران و عراق

رییس اتاق بازرگانی ایران خواستار ایجاد روابط بانکی و پوشش بیمه‌ای بین ایران و عراق به دلیل روابط دیرینه و استراتژیک با این کشور شد.
کد خبر : ۹۱۷۷۲
غلامحسین شافعی

به گزارش خبرنگار ایبنا، غلامحسین شافعی در نشست تجاری ایران و عراق اظهار داشت: ایران و عراق روابط دیرینه و استراتژیک با یکدیگر دارند و عراق از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در منطقه و حتی جهان به شمار می‌رود.


وی افزود: بخش خصوصی دو کشور به دنبال انتقال تجارب٬ تکنولوژی٬ سرمایه و تولیدات است اما علیرغم روابط سیاسی عالی٬ وجود برخی مشکلات مانع دستیابی به سطح بالای مناسبات تجاری شده است.


شافعی ادامه داد: عدم وجود روابط بانکی و پوشش بیمه‌ای بین دو کشور یکی از مشکلات است، در حالی که این موارد برای توسعه اقتصادی دو کشور امری ضروری به شمار می‌رود. رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تسهیل در رفت و آمد تجار دو کشور از عوامل موثر بر توسعه روابط اقتصادی است، خاطرنشان کرد: صدور روادید کاری٬ تجاری و چندبار ورود به ویژه برای کارگران و مهندسان ایرانی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.


به گفته شافعی، اختلافات تجاری و مطالبات پیمانکاران در بخش خدمات فنی و مهندسی از جمله مشکلات در روابط ایران و عراق است که اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید تلاش کنند در جهت رفع این مشکل همراهی داشته باشند.


وی تصریح کرد« در سال‌های اخیر با وجود شرایط نامساعد منطقه و جنگ با داعش٬ نوسانات سیاسی و سنگ‌اندازی دشمنان هیئت‌های تجاری زیادی بین دو کشور مبادله شده و روابط تجاری رو به گسترش بوده است و امروز شرایط بهتری برای آینده روابط تجاری دو کشور متصور هستیم.


رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: عمده روابط تجاری بین دو کشور را بخش‌های خصوصی ایجاد کرده‌اند، بنابراین این روابط چندان نمی‌تواند از نوسانات سیاسی تاثیر پذیر باشد البته این نوسانات بی‌تاثیر هم نخواهد بود بنابراین دولت‌های دو کشور باید بستر مناسب برای همکاری تجار را فراهم کنند تا بتوانیم در مسیر توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک گام‌های جدید برداریم.


شافعی توسعه همکاری‌ها در زمینه پتروشیمی، حمل و نقل، توریسم درمانی، محیط زیست و فنی و مهندسی را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد و افزود: اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی زیرمجموعه اتاق ایران آمادگی دارند با همکاری اتاق مشترک ایران و عراق از ظرفیت‌های موجود همکاری نهایت استفاده را ببرد.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی بین ملت‌های دو کشور یکی از زمینه‌های مهم همکاری گردشگری سلامت است و ایران با داشتن پزشکان متبحر و تجهیزات درمانی و بیمارستان‌های مدرن و فوق تخصصی می‌تواند خدمات مناسبی در این زمینه ارائه دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر