03 مهر 1397 - 14:18

بررسی سرنوشت عدم تزریق ۱۸ میلیارد دلار به سامانه نیما

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز مورد نیاز شرکت های فولادی و پتروشیمی باید از طریق سامانه نیما تهیه شود.
کد خبر : ۹۱۷۷۹
محمدرضا تابش

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا تابش درباره حدود ۱۸ میلیارد دلاری که به سامانه نیما ارائه نشده است، گفت: در هر صورت نظام ارزی کشور تابع مقررات و ضوابط خاصی نیست و در صورتی که روند بازار ارز عادی بود صادرکنندگان اختیار داشت ارز را برای واردات کالا اختصاص دهد یا ارز را به فروش برساند البته باید نظارت بانک مرکزی اعمال شود.  


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار از بابت صادرات غیرنفتی حاصل شده که حدود ۴ میلیارد دلار براساس تکالیف بودجه ای صرف شده و حدود ۱۸ میلیارد دلار باقی مانده وارد سامانه نیما نشده، به طور مثال شرکت های فولادی اعلام کرده اند ارزهای خود را صرف تامین نیازها کرده اند.  


نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: اینکه در برخی اخبار آمده سرنوشت حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات شفاف نیست به نوعی فرافکنی محسوب می شود. تابش تصریح کرد: به طور مثال تولید دو سوم صنایع فولاد کشور به الکترود گرافیتی وابسته است که این محصول از خارج از کشور وارد می شد و در صورت عدم واردات، تولید صنایع فولاد با مشکل جدی روبرو می شود.  


وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی عادی نبوده که عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند، بنابراین باید تبادل ارز ناشی از صادرات و واردات تحت نظر حاکمیت انجام شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: باید سطح نظارت بر شرکت های فولادی و پتروشیمی ارتقا یابد تا تمام ارز صادراتی را به مصرف نرسانند و ارز مورد نیاز را از طریق سامانه تهیه کنند.


برچسب ها: دلار سامانه نیما
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر