08 مهر 1397 - 09:38
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

تاثیرگذاری قوانین کنترل تورم زمانبر است

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه از تصمیم گیری های امروز تا اجرایی شدن آن فاصله زیادی وجود دارد، تصریح کرد: تاثیرگذاری و اجرای قوانین کنترل تورم نیاز به زمان دارد.
کد خبر : ۹۱۹۷۶
تیمور رحمانی

به گزارش ایبِنا، تیمور رحمانی که شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: برای کنترل تورم نیاز به ابزارهایی است که ما تاکنون نداشتیم و کلیات تصمیمات جدید بانک مرکزی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، برای فراهم کردن ابزار کافی و کنترل تورم است.


رحمانی افزود: سامانه نیما به عنوان یکی از ابزار های مهار تورم و افزایش نرخ ارز تاکنون به موفقیت چندانی دست نیافته زیرا ارز حاصل از صادرات به طور کامل به سامانه نیما بازنگشته است. وی درباره اختیارات بیشتر بانک مرکزی اظهار داشت: اجازه وارد کردن هر مقدار ارز از جمله ابزارهای جدید است که باید به مردم معرفی شوند.


وی افزود: مشکلات امروز، مشکلات انباشته شده گذشته است، علاوه بر این اقدامات و محدودیت ها که از بیرون از حیطه تصمیم گیری ما تحمیل می شود باید مدیریت شود. این استاد دانشگاه افزود: افزایش نرخ ارز چرخ تولید را هم مختل خواهد کرد، چون توان وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز در صورت واردات را نخواهد داشت. با جهش نرخ ارز خیلی از قیمت کالاها افزایش خواهد یافت؛ بنابراین نرخ قیمت کالاها باید مطابق با نرخ واقعی اقتصاد باشد.


رحمانی با بیان اینکه سامانه نیما برای تامین ارز بنا شده است، افزود: برآورد ۶ ماهه امسال بر تزریق ۱۸ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما بوده که تاکنون صادرکنندگان، انتظارات سامانه نیما را برآورده نکرده اند و علت آن نیز نداشتن ضمانت اجرایی در بازگشت ارز به سامانه نیما است.


برچسب ها: تورم ارز صادراتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر