11 مهر 1397 - 20:00

تشکیل ۶۰۰ هسته در حوزه اعتبارسنجی بانک قرض الحسنه رسالت

عضو هیات مدیره شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت بیان داشت: استان خراسان رضوی در بحث اعتبارسنجی گروهی رتبه اول و در مجموع رتبه دوم از نظر تعداد پرونده‌های اعتبارسنجی شده در کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر : ۹۲۱۴۰
تشکیل 600 هسته در حوزه اعتبارسنجی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی استان خراسان رضوی بانک قرض الحسنه رسالت اباذر سروش گفت: همچنین درصد معوقات استان ۰.۱ درصد است و در حال حاضر ۴۰ درصد کل پرونده‌های وام بر اساس اعتبارسنجی اعطا می‌شود و هدف گذاری شده این میزان تا آخر سال به ۸۰ درصد برسد.


در ادامه سروش عضو هیات مدیره شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت ضمن ابراز خرسندی از عملکرد اعتبارسنجی در این استان گفت: استان خراسان رضوی در مجموع از نظر اعتبارسنجی در کشور رتبه اول را دارند چراکه فعالیت این استان بر اساس ساختارمندی و نیز رعایت اصول بوده و گواه این مدعا پرونده های اعتبارسنجی شده و نیز درصد بسیار پایین معوقات در استان است.


سروش در ادامه در خصوص اعتبارسنجی، سیاست‌ها و رویکرد بانک قرض الحسنه رسالت مطالبی را بیان کردند و از اهمیت اعتبارسنجی در کشورهای مختلف جهان به جهت ارائه خدمات مالی مبتنی بر اعتبارسنجی افراد توضیحاتی ارائه دادند.


وی بر ارائه خدمات بانک بصورت ارزان، آسان و شرعی بودن در بستر بانکداری مدرن تأکید و توجه به کرامت اشخاص را سرلوحه اعتبارسنجی عنوان کرد. وی یادآور شد: مرکز اعتبارسنجی وظیفه دارد از جاهای مختلف اطلاعات را تجمیع، تحلیل و پردازش کند و بر اساس آن ظرفیت بدهی افراد مشخص شود. وی شغل، درآمد (توانایی بازپرداخت)، عملکر مالی و رفتاری مشتری را متغیرهای مبنایی اعلام کرد و اعتبارسنجی مرآت را سامانه‌ای برای آسان کردن مسیر دریافت تسهیلات عنوان کرد تا مشتری بتواند با کمترین اسناد اعتباری به سهولت تسهیلات دریافت کند.


سروش بر لزوم تمرکز بر اعتبارسنجی گروهی تاکید کرد و گفت: با افزایش حجم مشتریان، بانک با ارائه اسناد ضمانتی و وثایق زمان زیادی را از مشتریان می‌گیرد در این راستا کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از طریق ارائه اطلاعات تجمیع شده به سهولت اعتبارسنجی شوند. گرایش‌های مختلف نیز می‌توانند با ارگان‌ها و مراکزی که در آن مجموعه افراد به طور گروهی در کنار هم کار می‌کنند برایشان به صورت گروهی اعتبارسنجی انجام دهند.


وی صرفه جویی در وقت و هزینه را از مزایای اعتبارسنجی برشمرد و گفت: اگر بخواهیم هزینه مکان جهت اجاره شعب و نیروی انسانی را در نظر بگیریم برای بانک بسیار هزینه بر می‌باشد اما با اجرای بانکداری اجتماعی و تغییر جدیدی که ایجاد شده است اعتبارسنجی می‌تواند به کمک این مدل بیاید و بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.


عضو هیت مدیره شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت بر لزوم توسعه خدمات بانکی در بستر بانکداری مدرن تاکید کرد و با اشاره‌ به هدف بانک در راستای افق ۱۴۰۰ و بانکداری بدون شعبه افزود: ما بایستی به سمتی پیش برویم که درگاه‌های الکترونیکی نظیر موبایل بانک انتخاب اول مشتریان باشد و از حضور مشتریان در شعب کاسته شود.


وی با اشاره به آموزش سواد مالی و چشم انداز شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت گفت: ما در حوزه سواد مالی ۱۷ جلد در حوزه کودک، رده سنی الف و ب بصورت داستانی با استانداردهای بین المللی تدوین و چاپ کرده‌ایم و درمجموع۸۰ جلد کتاب برای رده‌های سنی مختلف در دست اقدام داریم. تمرکز ما ارائه آموزش‌های علمی و با توجه فرهنگ ملی اسلامی در خصوص بیمه، بورس و در کل چگونگی نحوه هزینه‌کرد درآمد هست.


سروش به ایجاد هسته‌های تضامنی در مرآت برای حداقل دو الی سه نفر و حداکثر ۱۵ نفر اشاره کرد و اظهارداشت: در این هسته‌ها به فراخور اعضا در رده‌های ممتاز، کاملاً متناسب و متناسب قرار می‌گیرند و تعداد اسناد ضمانتی نیز با توجه به این رتبه‌بندی متغییر خواهد بود.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کل کشور ۶۰۰ هسته تشکیل شده که متوسط اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان بوده است و امیدواریم تا پایان سال تشکیل هسته‌های تضامنی نیز کاملا الکترونیکی شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر