پذیرش اوراق گواهی ظرفیت نقدی نیروگاه افق ماهشهر در بورس انرژی

پذیرش و انتشار امیدنامه اوراق گواهی ظرفیت نقدی نیروگاه افق ماهشهر در بورس انرژی نهایی شد.
کد خبر : ۹۲۲۸۲
نیروگاه

به گزارش ایبِنا، در پی برگزاری جلسه هیات پذیرش بورس انرژی در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۶ و پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، امیدنامه اوراق گواهی ظرفیت نقدی نیروگاه ماهشهر بر روی سایت بورس انرژی منتشر شد.


بر اساس این گزارش، اوراق گواهی ظرفیت سندی است قابلِ مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهیِ قابلِ اتکاءِ جدید و یا کاهشِ قدرتِ قراردادیِ مشترکین موجود صادر می‌شود.


بر اساس این گزارش، واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرفِ تعهدِ تدارکِ یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود است.


همچنین واگذاری اشتراک جدید در شبکه سراسری برق کشور و یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزانِ متناسبی از گواهی ظرفیت است.


تاریخ نگار گواهی ظرفیت


لازم به ذکر است شورای عالی بورس در ۱۷ شهریور ماه ۹۳ به استناد بند (۲۴) ماده (۱) و بند (۴) ماده (۴) قانون بازار اوراق بهادار، ابزار مالی «گواهی ظرفیت» در بورس انرژی را به عنوان ابزار مالی قانون ابزار اوراق بهادار شناسایی و با تعریف زیر تصویب کرد: «اوراق بهادار قابل معامله ای است که با اجاز وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکاء جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکین موجود صادر میشود و متضمن حق استفاده از برق برای دارنده آن است. »


گفتنی است در حال حاضر اوراق گواهی ظرفیت نقدی نیروگاه ماهشهر متعلق به شرکت تولید نیروی برق رامین اهواز به عنوان اولین عرضه کننده پذیرش شده و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی متعهد جبران افت ظرفیت سالانه نیروگاه در طول دوره بهره برداری همچنین متعهد جبران افت ظرفیت مطمئن نیروگاهی در صورت برچیده شدن نیروگاه است.


افزون بر این، مطابق با شیوه‌نامه فنی و اجرایی صدور، انتشار و خرید گواهی ظرفیت و دستورالعمل نحوه تدارک و خرید و فروش گواهی ظرفیت، ظرفیت مطمئن دو واحد گازی اول و دوم نیروگاه هر کدام به میزان ۱۲۷ مگاوات و جمعا ۲۵۴ مگاوات اعلام شد و با توجه به واحد اوراق گواهی ظرفیت که کیلووات در نظر گرفته شده، میزان عرضه اوراق گواهی ظرفیت جهت دو واحد گازی نیروگاه، ۲۵۴.۰۰۰ اوراق است.


لازم به ذکر است نیروگاه ماهشهر شامل ۴ واحد گازی با ظرفیت اسمی هر واحد ۱۶۲ مگاوات و جمعاً ۶۴۸ مگاوات در ۱۸ بهمن ماه ۹۵ توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر