18 مهر 1397 - 19:00

نشست هم اندیشی مدیران تطبیق بانکها در بانک توسعه صادرات برگزار شد

نشست مشترک مدیران تطبیق بانک‌های دولتی و خصوصی پیرامون ملاحظات تطبیقی موجود در روابط بین‌المللی بانک‌ها در بانک توسعه صادرات برگزار شد.
کد خبر : ۹۲۴۴۹
بانک توسعه صادرات ایران

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات در این نشست که با حضور مدیران و کارشناسان واحدهای تطبیق ۱۹ بانک برگزار شد، آقای "علیرضا غفاری" معاون اداره کل مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تطبیق این بانک با طرح دو موضوع تحریم‌ها و نگرش آمریکا در تجدید تحریم‌های غیرمنصفانه به موضوعات تطبیق در شرایط جدید پرداخت.


وی با بررسی ابعاد تحریم‌های آمریکا از سال ۱۹۸۴ تاکنون و تحریم‌های جدید گفت: نگرش ایالات متحده آمریکا به تحریم صادرات گاز و صنعت پتروشیمی متفاوت از گذشته ارزیابی می‌شود و نشان از عدم موفقیت آمریکا در اعمال تحریم‌ در این بخشها دارد.


همچنین تحریم‌های جدیدی‌ در بخشهای تجهزات پزشکی و دارو، کشاورزی و ایمنی پرواز اعمال نخواهند شد. معاون اداره کل مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تطبیق بانک توسعه صادرات همچنین با مروری بر تحریمهای اولیه و ثانویه غیرمرتبط با برجام گفت: در اجرای صحیح بند ۲۲ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، باید ضمن رصد تمامی تحریمها، در بررسی‌ها مشخص کنیم که کدامیک از این تحریم‌ها در روند فعالیت‌های بانکی در کشور اشکال جدی وارد می‌کنند و کدامیک قابلیت مقابله دارند.


غفاری با اشاره به ظرفیت‌های موجود تصریح کرد: موضوعاتی نظیر سامانه پیام رسان مالی اختصاصی با اروپا و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید تبادل اطلاعات مالی، می‌توانند امکان ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را فراهم ‌کنند.


خروج احتمالی نام ایران از فهرست کشورهای پرریسک گروه ویژه اقدام مالی، تمایل برخی کشورها به ادامه همکاری مالی با ایران و حکم اخیر دادگاه لاهه از جمله مواردیست که می‌توان برای عبور از شرایط فعلی از آنها بهره کافی را برد. وی ادامه داد: ایجاد سامانه پیام رسان مالی اختصاصی با اروپا اگر تا ۱۳ آبان ماه سال جاری عملیاتی شود، می‌توان امیدوار بود مبادلات بانکی با کشورهای اروپایی از طریق این سامانه به طرز مطلوبی انجام شود.


لزوم ایجاد ابزارهای لازم برای توسعه روابط بانکی بین المللی، لزوم مراقبت و تمرکز بر چگونگی مدیریت حساب‌های ارزی بانک‌ها و توجه به پایش تحریم‌ها از جمله مواردی بود که غفاری به عنوان پیشنهاد در شرایط پیش رو از آنها نام برد.


مامور تطبیق بانک توسعه صادرات در پایان این نشست، پیشنهاد تشکیل گروه تطبیق نظام بانکی ایران (IBCG) را به بانکها ارائه نمود. بنا به پیشنهاد ارائه شده، این گروه می‌تواند به صورت مستقل تشکیل شده و با بهره گیری از نظرات کارشناسان خبره، متناسب با شرایط جدید، استانداردهایی را برای نظام بانکی ایران طراحی و پیشنهاد نماید.


در پایان این نشست، خانم مینا مقدسی رییس دایره تطبیق قوانین و مقررات بین‌المللی بانک توسعه صادرات، بخش هم اندیشی و نشست پرسش و پاسخ میان بانکها را آغاز کرد که طی آن کارشناسان بانک‌هایی چون ملی، ملت، سینا، خاورمیانه، کارآفرین، اقتصادنوین، سپه و بانک شهر به بحث و تبادل نظر پیرامون تجربیات خود در حوزه تطبیق پرداختند. همچنین پیشنهاد شد تا برای بررسی چالش‌های پیش‌روی بانک‌ها و راه‌های برون رفت از آنها به منظور تداوم و توسعه مبادلات تجاری و بین‌المللی کشور، این جلسات تداوم یابند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر