افت ۳ درصدی ارزش معاملات فرابورس

آمارهای معاملاتی صورت گرفته در آخرین هفته پاییز ماه نشان می دهد که ارزش بازار فرابورس با افت ۳ درصدی مواجه شده است.
کد خبر : ۹۲۴۹۴
فرابورس

به گزارش ایبِنا، دادوستدهای فرابورس در آخرین هفته کاری در آذر ماه ۹۷ با تغییر مالکیت ۳۸۴۵ میلیون ورقه به ارزش ۲۱ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال به پایان رسید که در مقایسه با هفته پیش از آن از رشد ۶ و ۲۰ درصدی حجم و ارزش این مبادلات حکایت داشت.


بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ۳۰ آذر ماه شاهد جابه جایی ۴۶۲ میلیون سهم به ارزش ۱.۹۷۸ میلیارد ریال در بازار اول و تعداد ۱.۸۱۳ میلیون سهم به ارزش ۵.۷۳۹ میلیارد ریال در بازار دوم بودیم.


معاملات بازار اول


همچنین حجم و ارزش داد و ستدهای سهام در بازار اول به ترتیب ۲۷ و ۳۵ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در بازار دوم حجم معاملات ۵ درصد افت کرد و ارزش این مبادلات با ۹ درصد رشد روبه‌رو شد.


از سوی دیگر در بازار پایه در پی تغییر مالکیت ۱.۴۷۰ میلیون سهم، ارزش این دادوستدها به رقم ۲.۹۶۴ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با هفته پیش از آن از رشد این متغیرها حکایت داشت.


بازار ابزارهای نوین مالی


بازار ابزارهای نوین مالی نیز در هفته‌ای که گذشت با رونق معاملات روبه رو شد به طوری که در پی دادوستد ۱۰۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۰ هزار و ۴۷۷ میلیارد ریال، حجم و ارزش این مبادلات بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.


افزون بر این، در این بازار معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن با رشد مواجه شد.


اوراق بدهی با خرید و فروش ۱۰ میلیون ورقه به ارزش ۸.۷۸۰ میلیارد ریال رشد ۲۵ و ۳۲ درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد، ETF ها افزایش بیش از ۳۰ درصدی مبادلات را به ثبت رساندند و حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز بیش از ۱۰ درصد رشد کرد.


ارزش معاملات خرد


در هفته آخر پاییز ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدهای انجام‌شده در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME نیز به رقم ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و هتل و رستوران به ترتیب ۲۵، ۱۵ و ۸ درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفتند و صدرنشین شدند.


در نهایت در آخرین روز کاری پاییز، شاخص کل فرابورس  در ارتفاع ۱۷۹۱ واحدی ایستاد و با تجربه ۳ درصد افت در هفته‌ای که گذشت، بازدهی خود از ابتدای سال را به ۶۳ درصد رساند.


همچنین ارزش بازار فرابورس هم در پی نوسانات هفته گذشته این متغیر معاملاتی که افت ۳ درصدی آن را رقم زد، با ۵۲ درصد رشد از آغاز سال روبه رو شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر