24 مهر 1397 - 11:18
قائم مقام وزیر صمت اعلام کرد؛

کارنامه ۶ ماهه تجارت خارجی/ تراز تجاری؛ مثبت ٩٤٠ میلیون دلار

رییس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد با تشریح وضعیت تجارت خارج کشور در نیمه اول سال جاری، افزود: طی دوره مورد بررسی، تراز تجاری کشور ٩٤٠ میلیون دلار مثبت شد.
کد خبر : ۹۲۷۰۹
مجتبی خسروتاج

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مجتبی خسروتاج رییس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری روز ملی صادرات گفت: طی شش ماهه سال جاری تجارت خارجی روند خوبی داشته و رشد ١٣ درصدی در بخش صادرات در مقایسه با سال گذشته داشته ایم.


وی اعلام کرد که سال گذشته رقم صادرات شش ماهه نخست ٢٠.١ میلیارد دلار بود که در سال جاری به ٢٣ میلیارد دلار رسیده است. خسروتاج علت برخی ممنوعیت ها در صادرات را صرف شدن ارز ٤٢٠٠ تومانی برای برخی کالاها بوده است.


قائم مقام وزیر صنعت حجم واردات را ٢٢.١٨٠ میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته در مدت مشابه ٢٥ میلیارد دلار واردات داشتیم که نشان می دهد واردات ١٢ درصد کاهش یافته است.


خسروتاج ادامه داد: واردات کالا در شش ماهه سال جاری نسبت به سال قبل ٣ میلیارد دلار کاهش یافته است. وی اعلام کرد: حجم تجارت خارجی کشور ٤٥ میلیارد حجم تجارت خارجی کشور بدون نفت بوده است و اگر با همین روند سال را به پایان برسانیم، حجم تجارت بدون نفت به ٩٠ میلیارد دلار می رسد.


رییس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تراز تجاری کشور در شش ماهه نخست ٩٤٠ میلیون دلار مثبت بوده؛ این در حالی است که سال قبل تراز تجاری در این مدت ٤.٥ میلیارد دلار منفی بود. خسروتاج خاطرنشان کرد که ٩٠ درصد صادرات کشور به ٢٠ کشور هدف صادراتی بوده است. وی تصریح کرد: صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست ٤٥ درصد از نظر ارزشی رشد داشته و به ٤.٥ میلیارد دلار رسیده است.


قائم مقام وزیر صنعت رشد صادرات به چین در شش ماهه نخست را ١٢ درصد و به امارات ٣٣ درصد اعلام کرد و افزود: از ٢٠ کشور مقصد هدف صادراتی، صادرات کشور به ١٤ کشور رشد داشته و به ٦ کشور کاهش یافته است. وی همچنین بر تنوع محصولات صادرات تاکید کرد.


خسروتاج اعلام کرد از ٢١ فروردین تا به امروز، ٥.٩ میلیارد یورو (معادل ٦.٧ میلیارد دلار) ارز حاصل از صادرات غیرنفتی درسامانه نیما عرضه شده است. وی افزود: از این رقم واردکنندگان ٤.٩ میلیارد یورو خریداری کرده و برای واردات استفاده کرده اند.


قائم مقام وزیر صنعت اظهار داشت: میانگین قیمت فروش یورو در سامانه نیما از ابتدای سال نیز ٩٦٠٠ تومان بوده است. رییس سازمان توسعه تجارت با متفاوت اعلام کردن شرایط پیمان سپاری ارزی فعلی با دوره قبل گفت: براساس دستورالعمل بانک مرکزی، صادرکنندگان راهکارهای دیگری برای بازگشت ارز خود دارند؛ در حال حاضر صادرکنندگان می توانند خود واردات انجام دهند یا امتیاز پروانه صادراتی خود را واگذار کنند که در گذشته این امکان نبود.


وی توضیح داد: صادرکنندگان قرار نیست ارز صادراتی خود را به شکل فیزیکی برگردانند بلکه صادرکننده ارزی نزد بانک، صرافی یا شرکت خارجی خریدار دارند و این ارز را در سامانه نیما عرضه می کنند و صرافی یا بانک داخلی حاضر در سامانه نیما از امتیاز آن ارز استفاده خواهد کرد.


خسروتاج با بیان اینکه کسی منتظر بازگشت ارز نیست، افزود: صرافی های حاضر در سامانه نیما، ارز موجود صادراتی را شناسایی و بعد از ارزیابی قیمت می دهند و با توافق با صادرکننده خریداری می کنند.


وی تصریح کرد: گفته می شود که برخی واردکنندگان امکان خرید ارز ندارند اما براساس اعلام بانک مرکزی، روند رسیدگی به درخواست ها تاریخ ورود به سامانه و درخواست است. خسروتاج ادامه داد: برخی صادرکنندگان نیز می گویند که برخی صرافی های حاضر در سامانه نیما، قیمت های بیشتری نسبت به زمان خرید برای فروش ارز تعیین می کنند که این موضوع خلاف است.


خسروتاج در پاسخ به این سوال که چه گروه از صادرکنندگان ارز خود را به نیما بازنگردانده اند، گفت: این موضوع نیازمند محاسبه دقیق تری است؛ در مصوبه قبلی تاکید بر روی صنایع بزرگ و صادرکنندگان عمده بود.


وی با اشاره به بخشنانه پیمان سپاری ارزی ماه قبل توضیح داد: براساس محاسبه سازمان توسعه تجارت، شرکت های پتروشیمی ماهانه ١.١ میلیارد دلار و شرکت های فولادی و فلزات رنگی ٤٠٠ میلیون دلار صادرات ماهانه دارند و بنابراین از اردیبهشت ماه تا پایان شهریور باید ٧.٥ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما واریز می شد.


قائم مقام وزیر صنعت در عین حال افزود: بخشی از کسری ارز واریز شده مربوط به ارزی می شد که شرکت های فولادی برای طرح های توسعه ای خود در نظر گرفته بودند ولی با دستور وزیر صنعت مقرر شد در شرایط فعلی این طرح ها متوقف شده و ارز به نیما واریز شود.


خسروتاج خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تا ماه گذشته ارز صادراتی بخش خصوصی مشمول پیمان سپاری ارزی نبود. وی ادامه داد: ٦.٧ میلیارد دلار واریز شده به سامانه نیما جدای از رقمی است که صادرکنندگان خود اقدام به واردات کرده اند یا امتیاز پروانه صادراتی را واگذار کرده اند.


رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: پیش بینی ما این است که تا پایان سال، ارز حاصل از صادرات شرکت های پتروشیمی و فولادی ها باید به ١٨ میلیارد دلار برسد به شرطی که خود آنها اقدام به واردات نکرده یا امتیاز آن را واگذار نکنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها