25 مهر 1397 - 11:57

تحریم تمام مشکل استارتاپ‌ها نیست

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که تحریم تمام مشکل استارتاپ ها نیست بلکه تحریم در کنار همه مشکلات یک فرصت است.
کد خبر : ۹۲۷۵۸
استارتاپ ها

به گزارش ایبِنا، حمیدرضا احمدیان در پنل تخصصی صادرات اپلیکیشن‌های موبایل در عصر تحریم، گفت: سه مسئله صادرات، اپلیکیشن و تحریم موضوعات کلان و مهمی هستند؛ ما در کشورمان حتی با وجود تحریم صادرات داریم و عملکرد ما تا به امروز در بخش صادرات محصولات معدنی و کشاورزی است اما از ظرفیت‌های صادرات محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان به خوبی توجه نشده و در گام‌های اولیه قرار دارند.


مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم در حوزه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک است که در داخل به خوبی رشد کرده اما در صادرات آن ناکام بودیم؛ جریان تجارت الکترونیکی به سمت موبایل رفته و شاهد تجارت الکترونیکی موبایل محور هستیم و همین باعث شده تا امروزه هر نفر چند اپلیکیش تجارت الکترونیکی از ارسال غذا تا حمل و نقل و غیره را داشته باشد.


احمدیان با اشاره به چالش‌های موجود، گفت: توان مالی پایین استارتاپ‌ها و نداشتن اطلاعات از ترندها و کشش بازار هدف است؛ در عین حال اجرا نشدن قانون کپی رایت، رگولاتوری محصولات فناوری اطلاعات، تعدد متولیان صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور در کنار مشکلات بانکی و تسویه درآمدها از جمله مشکلات استارت آپ‌ها را تشکیل می‌دهند.


وی تصریح کرد: حوزه محتوا در زمان تحریم برای ما فرصتی بزرگ برای صادرات و کسب درآمد از ورود به بازارهای خوب منطقه‌ای از جمله افغانستان و گرجستان است.


لزوم توسعه فریلنسرینگ(نیروهای پروژه ای)


احمدیان با اشاره به بسته تهیه شده توسط وزارت ارتباطات در زمان تحریم، گفت: در بسته حمایت از صادارت فاوا تاکید شده که باید توانایی‌های فناوری اطلاعات برای ایجاد آمار دقیق احصا شود تا پایگاه داده کسب و کارها ایجاد شود، همچنین ایجاد پایانه‌های صادراتی موقت و نهادهای کارگزاری و ایجاد و مناسب سازی زیرساخت‌های بانکی است.


وی با تاکید بر اهمیت گسترش و توسعه فریلنسرینگ، افزود: حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم، توسعه فضای فریلنس و درآمدزایی نیروی کار به صورت فریلنس است و برای همین نیاز است تا شرکت‌هایی واسط فریلنسرهای ایران و پروژه‌های خارجی باشند.


فرصت امروز تکرار نشدنی است، تحریم را می‌توان با صادرات فاوا و استفادا از این بستر کمرنگ کرد؛ بدین منظور باید فرهنگ فریلنسیگ ایجاد شود و نیروی کار تربیت شود و در عین حال با ایجاد و توسعه درگاه‌های فریلنسر از این بستر استفاده کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر