29 مهر 1397 - 15:49
رییس اتاق ایران مطرح کرد؛

تقویت نظارت بر عملکرد بانک‌ها/ پیشنهاد ادغام و افزایش سرمایه

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم فعال تر شدن نظارت بر عملکرد بانک ها، عنوان کرد که چرا سیستم بانکی دست به ادغام و افزایش سرمایه بانک‌ها نمی‌زند.
کد خبر : ۹۲۸۹۲
غلامحسین شافعی

به گزارش خبرنگار ایبنا، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب به هیات دولت مبنی بر لزوم مورد توجه قراردادن نظرات اتاق بازرگانی در تصمیمات از دو جنبه باید مورد توجه قرار گیرد، یکی اینکه رهبری معظم انقلاب تشخیص داده اند که نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در شرایط موجود می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها اثرات مثبت داشته باشد و دوم اینکه به نظر می‌رسد در تصمیم‌سازی‌ها نظر فعالان اقتصادی غایب است که امیدواریم مسئولین کشور در عمل خود را موظف بدانند که این تاکیدات را به اجرا درآورند.


وی افزود: حکایت این روزهای اقتصاد ایران بسیار پیچیده و درهم تنیده است، راه هایی را که رفته ایم ما را به مقصود و هدف نزدیک نکرد و متاسفانه گاهی این روش ها حتی ما را از اهداف دورتر هم کرده است.


شافعی ادامه داد: با اتکا به درآمدهای نفتی جامعه‌ای را شکل داده‌ایم که از یکسو توان تولیدی چندانی ندارد و از سوی دیگر تشنه مصرف است. همچنین دولت‌هایی شکل گرفتند که نه تنها به دنبال تفویض اختیارات خود به جامعه و بخش خصوصی نبوده‌اند که بیش از پیش در صدد کنترل و تسلط بیشتر بر اقتصاد بودند.


رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد:  اگرچه جامعه ایران در فراز و فرودهای خود حرکت‌های ارزشمندی را در دهه گذشته داشته‌ اما این حرکات بسیار کمتر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه این سرزمین بوده است.


وی با بیان اینکه شهرهای ایران اگرچه در ابعاد اجتماعی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند اما در زمینه تولید، صادرات و در اقتصاد جهان حرفی برای گفتن نداشته‌اند، افزود: پایتخت ایران حدود یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارد و حدود ۱۲ میلیارد دلار واردات پایتخت ثبت شده که به معنی ۱۰ میلیارد دلار کسری است.


شافعی ادامه داد: نفت سبب شده تا جامعه به بخشی از رفاه دست یابد و مطالبه بخشی از امکانات را داشته باشد که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، بدون انتشار و چاپ اسکناس و رشد هزینه‌های دولت‌ها اداره کشور امکان پذیر نیست، هزینه هایی که به طور غیر مستقیم از قدرت خرید جامعه کاسته است و زیان های آن بیشتر از همه به اقشار آسیب پذیر و محتاج جامعه می رسد.


وی تصریح کرد: مطابق آمار بانک مرکزی وضعیت بودجه عمومی دولت نشان می دهد در حالی که درآمدهای دولت طی ۵ ماهه نخست سال ۹۷ در مقایسه با پنج ماه نخست سال ۹۶ تنها ۱۱ درصد رشد داشته در همین دوره زمانی هزینه‌های جاری دولت از رشد ۲۵ درصدی برخوردار شده، از سوی دیگر بخش واگذاری دارایی‌های مالی که نشان دهنده حجم اوراق منتشر شده دولت و به عبارتی دیون و بدهی آتی دولت است نشان می‌دهد که ۷۰ درصد طی همین دوره رشد داشته‌ایم.


رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: هزینه‌های دولت باید مورد دقت قرار گیرد و در شرایطی که اقتصاد مورد تحریم واقع شده صرفه جویی در هزینه های دولت در دستور کار قرار گیرد در غیر اینصورت هزینه‌های جاری دولت با فشار بیشتر و حجم نقدینگی سبب رشد بیشتر تورم در اقتصاد در ماه‌های آینده و سال آینده خواهد شد.


وی بیان داشت: در اقتصادهای بانک محور بانک ها قلب برنامه‌ریزی و توسعه هستند و خون تازه را به جریان اقتصاد کشور تزریق می‌کنند و باید به دقت فعالیت آنها را زیر نظر گرفت و به صورت صحیح هدایت کرد.


وی افزود: کشورهایی که توانستند این نعمت را درک کنند و فعالیت بانک ها را تحت لوای فعالیت‌های تولیدی به کار گیرند توانستند به پیشرفت نائل شوند اما کشورهایی مثل ما که از آن غافل مانده‌اند نتوانستند در این امر توفیق یابند.


شافعی ادامه داد: علاوه بر بحث نظارتی که بر بانک ها باید فعال شود بحث اندازه بخش مالی و بخش واقعی اقتصاد و تناسب بین این دو با یکدیگر از اهمیت زیادی برخوردار است، در شرایط فعلی وضع مالی نه تنها تناسبی با بخش‌های مولد ندارد بلکه سبب فربه تر شدن بسیاری از بخش‌های غیرمولد، رشد ناهنجاری‌های اجتماعی، به هم ریختگی توزیع درآمد و امکانات کشور و گسترش زمینه‌های رانت خواری و فساد شده است.


رییس اتاق ایران اظهار داشت: سیستم بانکی بیشتر از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد به دنبال تامین منابع است اما در شرایط فعلی باید تخصیص درست و به موقع در دستور کار این سیستم قرار گیرد.


وی تاکید کرد: قانونگذاران باید به دنبال اهداف تاسیس بانک‌های خصوصی باشند و بررسی کنند که آیا بر اساس آن اهداف حرکت کرده‌اند یا خیر، چرا سیستم بانکی دست به ادغام و افزایش سرمایه بانک‌ها نمی‌زند، آیا حجم اقتصاد ایران نیازمند این تعداد بانک است؟


وی افزود: در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه با توجه به محدودیت منابع آبی ۲۵ درصد منابع بانک‌ها به بخش آب و کشاورزی اختصاص یابد مسئولین باید پاسخ دهند که تا چه حد این مسئله عملیاتی شده است و اگر تحقق نیافته علت چیست؟


وی با تاکید بر اینکه کل سیستم بانکی باید در خدمت بانک مرکزی و تحقق اهداف آن باشد، گفت: بانک مرکزی ابزار سیاست پولی را در اختیار دارد و جامعه از بانک مرکزی انتظار دارد که با استفاده از ابزارهای پولی، ثبات پولی را در میان مدت تضمین کند، رشد پایه پولی در کشورهای دیگر وجود دارد اما لزوما تبدیل به تورم نمی‌شود.


شافعی خاطرنشان کرد: هرچه تولید در رکود است، کارخانه دولت در صدور دستورالعمل‌ها در رونق کامل بسر می‌برد و بخش خصوصی از این وضعیت که مرتب نگران بخشنامه باشد خسته شده است.


وی افزود: اینکه گفته می‌شود صادرکنندگان از عوامل خروج ارز و سرمایه از کشور هستند و ارز را به کشور باز نمی‌گردانند اجحاف به صادرکنندگان است، در هر قشری تعدادی متخلف وجود دارد اما باید نگاه به صادرکنندگان عوض شود.


شافعی خاطرنشان کرد: دولت به قانون توجه داشته باشد، قانون دولت را موظف کرده که هرگونه تغییر جدیدی به وجود آید باید پیش آگهی به فعالان اقتصادی داده و از طریق رسانه‌های گروهی اعلام شود اما خلاف این رویه در جریان است که به اقتصاد کشور صدمه میزند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر