حلقه‌های تامین مالی نوآوری در فرابورس

رییس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس طی یک کارگاه آموزشی در کیش اینوکس ۲۰۱۸ حلقه‌های تامین مالی نوآوری در بازار سرمایه را به کمک بازارها و ابزارهای مختلف فرابورس تشریح کرد.
کد خبر : ۹۳۰۴۵
فرابورس

به گزارش خبرنگار اعزامی ایبِنا، حسین نظام‌دوست در این کارگاه با بیان اینکه کسب‌وکارها در طول عمر خود تا زمانی که به بلوغ برسند نیازهای گوناگونی داشته و به سرمایه‌های مختلفی اعم از پولی، مالی و مدیریتی نیاز دارند، گفت: اگر ایده، تکنولوژی، اختراع، طرح صنعتی و ... قابل ثبت باشد و در فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری فرابورس قرار گیرد، امکان تامین مالی آن از این طریق این بازار فراهم است و نوع تامین مالی آن نیز بستگی به مذاکراتی که صورت می‌گیرد، دارد؛ در مرحله بعدی نیز برای جذب منابع می‌توان از ظرفیت‌های تامین مالی جمعی (Crowdfunding) که به تازگی دستورالعمل آن در شواری عالی بورس به تصویب رسیده است بهره برد.


تامین مالی جمعی


وی تامین مالی جمعی را بهره‌گرفتن از سرمایه‌های خرد افراد جهت تامین مالی کسب و کارها که عموما با کمک پایگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد دانست و گفت: می‌توان تامین مالی جمعی را عملیات تامین مالی یک کسب وکار اعم از نوآورانه و غیرنوآورانه و افزایش وجوه گردآوری شده از طریق جلب تعداد زیادی سرمایه‌گذار به صورت آنلاین نامید. به بیان دیگر تامین مالی جمعی امکان استفاده از شبکه وسیعی از افراد مانند گروه دوستان، خانواده و همکاران از طریق شبکه‌های اجتماعی جهت معرفی یک کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاران در سطح جامعه را فراهم می‌آورد. 


ریسک فعالیت ها


نظام‌دوست مرحله بعدی تامین مالی در فرابورس برای کسب‌وکارهای نوپا را که ریسک فعالیت آن‌ها کاهش یافته و درصدی از بازار مصرف را جذب کرده‌اند، استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسوارنه عنوان کرد و در این خصوص توضیح داد: تا کنون ۶ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس پذیره‌نویسی شده‌اند که در حوزه‌های مختلفی اعم از فناوری مالی، اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری، سلامت و ... اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.


رییس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس با بیان اینکه صندوق‌های جسورانه پس از چند سال و با رقم خوردن درصدی از موفقیت برای آن کسب‌وکار  از آن خارج می‌شوند، امکان تامین مالی و در ارقام بزرگتر را به کمک استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های خصوصی دانست که به گفته وی اساسنامه و امیدنامه این صندوق‌ها در سازمان بورس تصویب شده است.


نظام‌دوست عنوان کرد که وقتی کسب‌  و کار به بلوغ رسیده و ریسک فعالیت آن به حداقل می‌رسد بسته به سرمایه و محدودیت‌های شرکت می‌توان شاهد عرضه عمومی این شرکت‌ها در بازارهای SME، اول و دوم بود.


جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها


وی در ادامه با تاکید بر اهمیت رویداد فین استارز، خطاب به حاضرین گفت: رویداد فین‌استارز پلتفرم جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های نوپای فعال در حوزه فین‌تک است. به گفته نظام‌دوست رویداد فین‌استارز با تمرکز بر بهره‌گیری از نوآوری‌های کسب‌وکارهای فین‌تک و کمک به تامین مالی آن‌ها در تلاش است تکنولوژی‌های بازار سرمایه را به‌روز و صنعتی کند.


شرایط پذیرش


همچنین ندا بشیری با اشاره به اینکه در بازارهای اول، دوم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شرکت‌ها ملزم هستند شرایط پذیرش را طی کنند، گفت: این در حالی است که در بازار پایه نماد شرکت‌ها صرفا جهت نقل و انتقال درج می‌شود و در این بازار شرکت‌ها بر حسب شفافیت در ارائه اطلاعات و نقدشوندگی بین تابلوها جابه‌جا می‌شوند.


تامین مالی در بازار بدهی و معرفی انواع اوراق صکوک بخش دیگری از سخنان بشیری بود که وی در خصوص اوراق اجاره گفت: اوراق اجاره اوراق بهادار با نام قابل نقل و انتقالی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارند آن در دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره است و هدف از انتشار آن نیز تامین دارایی و نقدینگی است.


دستورالعمل اوراق خرید دین


بشیری همچنین به معرفی اوراق منفعت، رهنی و اوراق خرید دین پرداخت و افزود: دستورالعمل اوراق خرید دین به تازگی تصویب شده و اوراق بهادار بانامی است که به منظور خرید مطالبات مدت‌دار اشخاص حقوقی منتشر می‌شود و در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس قابل ‌معامله است.


به گفته وی، مطالبات نیز مطالبات ریالی مدت‌دار اشخاص حقوقی از اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از عقود مبادله‌ای از قبیل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله به استثنای سلف است.


مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با اعلام اینکه فرابورس دارنده بزرگترین بازار اوراق دولتی است، ادامه داد: از طریق بازار بدهی فرابورس نیز تاکنون دولت توانسته با انتشار اسناد خزانه اسلامی و تخصیص آن به پیمانکاران مبالغ سنگینی را برای بدهی‌ها خود تامین مالی کند.


مزایای توسعه بازار بدهی


وی در نهایت مزایای توسعه بازار بدهی را دستیابی به نرخ سود واقعی، تنوع بخشی به روش‌های سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تنوع در روش‌های تامین مالی عنوان کرد و گفت: در میان اوراق مختلف بدهی، اوراق دولتی از جمله اسناد خزانه اسلامی می‌تواند مزیت‌های فراوانی نه تنها برای دولت، بلکه برای کل اقتصاد داشته باشد به طوری که قفل شدن منابع مالی یکی از اصلی‌ترین معضلات کشور است و راهکار غیرتورمی آزادسازی این منابع که بخش مهمی از آنها به بدهی‌های دولت مربوط است، استفاده از بازار بدهی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها