طبق آمار دادوستدها مشخص کرد:

رشد ۷۳ درصدی ارزش معاملات بورس در اولین ماه پاییز

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بورس تهران، ارزش کل معاملات تالار شیشه ای در اولین ماه پاییز سال ۹۷ با رشد ۷۳ درصدی مواجه شده است.
کد خبر : ۹۳۰۹۴
طرح

به گزارش ایبِنا، تازه ترین آمارها نشان می دهد که قیمت به ازای هر سهم برای ۵۳ شرکت بیش از ۱۰.۰۰۰ ریال، قیمت هر سهم  ۱۵۴ شرکت  نیز بین  ۳.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ ریال، ۱۱۲ شرکت هم  با قیمتی مابین ۱.۰۰۰ تا ۳.۰۰۰ ریال  و قیمت سهم ۶ شرکت نیز کمتر از ۱.۰۰۰ ریال داد و ستد می شود.


تحرک شاخص ها


بر اساس این گزارش، شاخص بازار اول با ۲۱.۹۸۵ واحد افزایش به رقم ۱۴۰.۵۱۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۵.۰۴۲ واحد افزایش به ۳۶۳.۵۳۷ واحد رسید که به ترتیب با ۱۹ درصد و ۱۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل مواجه شدند.


ارزش کل معاملات


در اولین ماه از پاییز ۹۷، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۳۱۰.۳۲۷ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به شهریور ماه ۹۷، به میزان ۷۳ درصد افزایش و تعداد ۹۱.۶۶۶ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۵ میلیون و ۲۵۱.۵۸۲ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.


صندوق های سرمایه گذاری


این در حالی است که تعداد ۹۷۵ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۰۰۱۰میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت به ترتیب با ۹۷ و ۹۷ درصد افزایش نسبت به ماه  گذشته همراه شد.


در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، تعداد ۵ میلیون و ۶۰۰  هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل ۵۵۲۸ میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب با ۲۴ درصد و ۲۴ درصد کاهش داشته است.


کاهش یک درصدی شاخص


این گزارش می افزاید: در پایان معاملات هفته منتهی به ۲ آبان ماه ۹۷ شاخص کل نسبت به هفته قبل با یک درصد کاهش مواجه شد. در پایان معاملات هفته منتهی به ۲ آبان ماه ۹۷، شاخص کل با ۱.۸۶۹ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۱۸۱.۰۶۰ واحد رسید.


همچنین شاخص بازار اول با ۲.۹۷۹ واحد کاهش به رقم ۱۳۴.۵۵۷ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۴.۰۱۱ واحد کاهش به عدد ۳۵۵.۰۲۳ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با ۲ درصد کاهش و شاخص بازار دوم  با یک درصد افزایش نسبت به هفته قبل روبرو شدند.


در ۵ روز کاری  هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۵.۳۸۹ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۳ درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد ۱۳.۷۷۶ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از یک میلیون ۵۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲ درصد افزایش و ۱۵ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند. این درحالی است که  تعداد ۱۶۶ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۶۹۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.


ارزش بازار ناشران


افزون بر این، متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران «P/E» در پایان مهر ماه به ۱۰.۷۵ مرتبه رسید. ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان مهر ماه به بیش از ۷۱۶ هزار میلیارد تومان بالغ شد.


با ارزش ترین شرکت ها


شایان ذکر است از میان ۳۲۵ شرکت در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم  از نظر ارزش بازار به فولاد مبارکه اصفهان با ۴۶۶.۴۲۵ میلیارد ریال، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۵۴.۵۵۰ میلیارد ریال و سنگ آهن گل گهر با ۲۹۷.۶۸۴ میلیارد ریال اختصاص یافته است.


همچنین شرکت های  ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان و چادرملو به ترتیب با ۲۷۴.۷۴۰ میلیارد ریال، ۲۶۴.۸۵۸ میلیارد ریال، ۲۲۳.۴۷۳ میلیارد ریال، ۲۱۶.۹۰۰میلیارد ریال، ۲۱۲.۲۸۵ میلیارد ریال، ۲۱۰.۰۷۴ میلیارد ریال و ۱۹۹.۸۶۱ میلیارد ریال رتبه های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.


کم بازده ترین ها


از سویی دیگر شرکت های نوش مازندران، جوشکاب یزد، ماشین سازی نیرو محرکه، صنایع درخشان تهران، آلومراد، پیاذر، پارس سرام، مهندسی نصیر ماشین، سرمایه گذاری توسعه آذربایجان و تولیدی لنت ترمز ایران به ترتیب در انتهای این جدول قرار دارند.


وضعیت P/E شرکت ها


لازم به ذکر است بین شرکت هایی که در تابلوهای بورس تهران معامله می شوند، ۹۷ شرکت دارای P/E بیش از ۲۰ مرتبه هستند. همچنین ۹۸ شرکت دارای «P/E» بین ۱۰ تا ۲۰ مرتبه و ۹۴ شرکت دارای «P/E» کوچکتر از ۱۰ می باشند. این در حالی است که ۳۶ شرکت با پیش بینی زیان، «P/E» منفی دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها