معاملات پوشال زعفران بزودی در بورس کالا آغاز می‌شود

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: معاملات پوشال زعفران بزودی در تالار نقره ای آغاز می‌شود
کد خبر : ۹۳۲۷۸
حامد سلطانی نژاد

حامد سلطانی‌نژاد در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه عرضه زعفران در بورس، دسترسی کشاورزان را به بازار راحت‌تر کرده است گفت: کشاوزران می‌توانند ضمن دسترسی به تابلوی معاملات و قیمت‌ها به انبارهای استاندارد هم دسترسی داشته باشند؛ در نتیجه بخش زیادی از منافع به جای اینکه نصیب دلالان شود، نصیب کشاورزان می‌شود.


وی ادامه داد : در پی راه‌اندازی بازار آتی زعفران از ابتدای امسال گام بلندی را برای اصلاح ساختار بازار این محصول که به عنوان طلای سرخ از آن یاد می‌شود، برداشته است. این در شرایطی است که آمارها نشان می‌دهد ایجاد بازار معاملات اوراق گواهی سپرده و آتی زعفران موجب شده است تا سرمایه‌های جدیدی وارد این بازار شود.


مدیرعامل بورس کالا در خصوص تفاوت بازار آتی و سنتی معاملات زعفران اظهار داشت: در بازار سنتی مشکل اصلی این بود که سرمایه‌ها به شکلی روش‌مند به سمت بازار زعفران هدایت نمی‌شد و این خلأ موجب شده بود کشور ما به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی و صاحب نام زعفران در تجارت این محصول از کشورهایی مانند اسپانیا عقب بماند.


وی در ادامه با اشاره به سهم ایران در تجارت جهانی زعفران اذعان داشت: درحالی‌ ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود که سهم ایران از تجارت ۸ میلیارد دلاری زعفران در طول سال‌های گذشته بنا به روایت‌های خوش‌بینانه، کمتر از یک میلیارد دلار و براساس آمارهای بدبینانه ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. به همین دلیل ادامه روند سنتی معاملات زعفران بیش از این معقول نبود.


سلطانی‌نژاد با بیان این مطلب که ضعف ایران در تجارت زعفران، ساختار سنتی تجارت در این حوزه و کاهش سرمایه‌گذاری در این زمینه است، ادامه داد: بر این اساس اعتقاد داریم انتشار اوراق گواهی سپرده و اوراق آتی زعفران به‌تدریج می‌تواند منابع زیادی را در این بازار جذب کند که خوشبختانه در مدت زمان کوتاه چند ماه گذشته از راه‌اندازی این ابزار در بورس کالا شاهد آثار مثبت و نتایج مدرن‌سازی بازار زعفران بوده‌ایم.


وی افزود: بسیاری از صاحبان سرمایه با بازار زعفران به‌طور کامل آشنا نیستند و ناآشنایی با بازار زعفران موجب شده سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش پیدا کند؛ چرا که شناسایی جنس و نوع زعفران مرغوب از غیرمرغوب کار دشواری است.


این مقام مسئول اضافه کرد: با وجود این مشکلات اما بورس کالا با انتشار اوراق گواهی سپرده و آتی، به استانداردسازی‌ این کالا کمک کرده و حالا عموم سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت و حتی از طریق شبکه معاملات آنلاین به سرمایه‌گذاری در بازار محصول زعفران اقدام کنند.


مدیرعامل بورس کالا در خصوص نحوه استانداردسازی زعفران برای عرضه در بورس کالا اظهار داشت: زعفران برای تعیین استانداردها وارد آزمایشگاه می‌شود و پس از طی مراحل مختلف فنی، این محصول وارد یک انبار تخصصی شده و استانداردسازی لازم بر روی آن صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: البته در طی مراحل مختلف استانداردسازی و عرضه زعفران در بورس، منافع کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران در فرایندهای بورس کالا مدنظر قرار گرفته می‌گیرد.


سلطانی‌نژاد همچنین با اشاره به این که تأسیس معاملات آتی زعفران عمدتا به نفع کشاورزان بوده است افزود: عرضه زعفران در بورس، دسترسی کشاورزان را به بازار راحت‌تر کرده است و آنها می‌توانند ضمن دسترسی به تابلوی معاملات و قیمت‌ها به انبارهای استاندارد هم دسترسی داشته باشند؛ در نتیجه بخش زیادی از منافع به جای اینکه نصیب دلالان شود نصیب کشاورزان می‌شود.


مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: یکی از دلایل ضعف عملکرد ما در تجارت جهانی زعفران، ناشی از نحوه عمل سیستم سنتی تجارت زعفران است که بر مبنای آن فقط عده‌ای خاص منافع این بخش را به‌دست می‌آورند؛ درحالی‌که بازار معاملات آتی ابزار مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد و به کشاورزان قدرت پیش‌بینی می‌دهد و به افزایش منافع آنان منجر می‌شود.


وی گفت: در گذشته واسطه‌ها قبل از برداشت، محصول زعفران را به قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می‌کردند و بعد با قیمت‌های بالاتری می‌فروختند، اما هم‌اکنون با عرضه این محصول در بورس کالا نفع اصلی نصیب کشاورزان می‌شود و به همین دلیل هم هست که واسطه‌ها و دلالان مخالفت خود را با عرضه زعفران در بورس شدت داده‌اند.


سلطانی‌نژاد همچنین با ارائه آماری در خصوص معاملات زعفران در بورس اظهار داشت: مقایسه آمار میزان عرضه و معامله زعفران در بورس کالا و با کل تولید نشان می‌دهد از مجموع ۳۵۰ تن محصول تولید شده در سال قبل رقمی معادل ۶۰ تا ۷۰ تن زعفران در بازار نقد بورس کالا مبادله شده که شامل یک پنجم کل تولید زعفران کشور می‌شود؛ البته در بازار آتی چون عمدتا به تحویل منجر نمی‌شود ارقام معامله حتی از تولید یک سال هم بیشتر است.


مدیرعامل بورس کالا افزود: تمرکز اصلی ما تاکنون بر روی معاملات نگین زعفران بود، چرا که بازار صادراتی ایران عمدتا مربوط به نگین زعفران است و از سوی دیگر استانداردسازی‌ آن راحت‌تر و همینطور بازیگرانش حرفه‌ای‌تر هستند. وی گفت: به‌ دنبال انجام معاملات نگین زعفران، معاملات پوشال زعفران که بازار بزرگ‌تری دارد و مورد استفاده عموم مردم است هم بزودی در بورس کالا آغاز می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر