کاهش حجم و ارزش معاملات هفتگی در فرابورس

حجم و ارزش معاملات فرابورس در هفته گذشته با کاهش مواجه شد.
کد خبر : ۹۳۲۹۸
فرابورس

به گزارش ایبِنا، در حالی که بازدهی آیفکس نسبت به هفته گذشته منفی ۲ درصد بود، بازدهی شاخص کل از ابتدای سال همچنان مثبت است و رشد ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد.


ارزش کل معاملات در تمامی بازارهای فرابورس در این بازه زمانی به ۱۶ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال رسید که این میزان از ارزش مربوط به معامله سه هزار و ۳۱۴ میلیون ورقه است.


حجم و ارزش معاملات


این ارقام بیانگر کاهش ۲۶ و ۴۲ درصدی به ترتیب حجم و ارزش معاملات در ۴ روز معاملاتی این هفته است؛ این در حالی‌ است که ارزش بازار با اندکی رشد نسبت به هفته گذشته به ۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۱۲ میلیارد ریال رسیده است.


نگاهی به معاملات سهام در هفته‌ای که گذشت، حاکی از جابه‌جایی ۶۸۵ میلیون سهم به ارزش دو هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال در بازار اول و دست‌به‌دست شدن ۸۷۶ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال در بازار دوم است که بر خلاف بازار دوم، در بازار اول شاهد رشد حدود ۲۵ درصدی حجم و ارزش معاملات هستیم.


به علاوه، معاملات در سه تابلو بازار پایه در این هفته با دادوستد یک هزار و ۶۳۲ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال پیگیری شد که نسبت به هفته گذشته از کاهش این متغیرها خبر می‌دهد.


بازار شرکت‌های کوچک و متوسط


 از طرف دیگر در هفته جاری ۹ هزار ورقه به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و ۱۲۱ میلیون ورقه به ارزش شش هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد که در این میان تنها ارزش معاملات SME با رشد ۵۸ درصدی، افزایش یافته است.


نگاهی به آمار معاملات به تفکیک ابزار در بازار ابزارهای نوین مالی بیانگر جابه‌جایی ۱۱۵، ۵ و  ۳۰ میلیون ورقه به ‌ترتیب در قالب معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله‌(ETF)، اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن است؛ ارزش این حجم از دادوستدها برابر با ۲ هزار و ۹۸، ۴ هزار و ۵۰۱، و ۱۷۱ میلیارد ریال است.


معاملات خرد


 همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME در هفته قبل به ۸ هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان یک هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال، سهم ۱۹ درصدی از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد.


گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات‌ و مواد و محصولات دارویی در رده‌های دوم تا چهارم صنایعی که بالاترین ارزش معاملات را ثبت کردند، قرار گرفتند.


از مهم‌ترین رویدادهای هفته منتهی به ۱۱ آبان نیز می‌توان به ادامه پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی در نماد «فنابا» در بازار سوم اشاره کرد که از ۲۵ مهرماه این پذیره‌نویسی آغاز و تا ۵ آبان‌ماه ادامه داشت و تعداد واحدهای قابل پذیره‌نویسی تا آخرین روز هفته ۴۹ هزار واحد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر