در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

اطلاع‌رسانی به فعالان بورس/ پرهیز از معاملات هیجانی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اطلاع‌رسانی بهتر توسط متولیان بازار سرمایه در راستای فرهنگ‌سازی و دوری معاملات از هیجان،به ارتقای سطح معاملات بورس و عدم هیجان‌زدگی سرمایه‌گذاران در این بازار منجر می‌شود.
کد خبر : ۹۳۳۵۱
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به شرایط این روزهای بازار سرمایه گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازار سهام دچار نوعی تردید و سردرگمی برای دادوستد سهام شده‌اند؛ چرا که مواردی چون آینده مبهم مناسبات سیاسی کشور و نیز نوسانات ارز موجب شده تا چشم‌انداز روشنی از سرمایه‌گذاری و روند تولید شرکت‌ها و در نتیجه برنامه‌ریزی برای خرید و فروش سهام آنها وجود نداشته باشد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: به همین دلیل نوع سرمایه‌گذاری آنها در بورس و فرابورس کوتاه‌مدت و با نگاه نوسان‌گیری است و در پی از اتفاق شاهد این موضوع هستیم که در عین حال که بازار سرمایه یک روز را مثبت سپری می‌کند برای روز بعد نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا نه؟


وی اضافه کرد: این در شرایطی است که همواره توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران نگاه میان و بلندمدتی برای حضور در بازار سهام داشته باشند که با این شرایط به نظر نمی‌رسد بتوان به‌ صورت میان و بلندمدت سودآوری شرکت‌ها و در پی آن خرید یا فروش سهام آنها را در بازار سهام پیش‌بینی کرد.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که رد لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان «سی‌اف‌تی» چه تاثیری در معاملات بورس و تعیین استراتژی معامله‌گران خواهد داشت گفت: هر چند که واکنش معامله‌گران به این موضوع منفی بود و اثر خود را بر معاملات گذاشت، اما معمولا چنین واکنش‌هایی به‌ صورت کوتاه‌مدت و بدون بررسی تمام جوانب است و نشان از سردرگمی و بی‌برنامگی سرمایه‌گذار در بازار سهام دارد.


وی افزود: دلیل این بی‌برنامگی‌ را می‌توان در تاثیرپذیری متفاوت صنایع و شرکت‌ها از تحریم‌ها و اثرپذیری آنها از سی‌اف‌تی دانست. خلیلی ادامه داد: از سوی دیگر شورای نگهبان اینگونه اظهار داشته که با کلیات لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان «سی‌اف‌تی» مخالف نیست، بلکه ایراداتی به آن داشته که در صورت رفع این ایرادات می‌توان به تصویب آن امید داشت. ضمن اینکه برخی کارشناسان بر این باور هستند که مجلس پس از رفع ایرادات و ابهاماتی که خلاف قانون اساسی از طرف شورای نگهبان به این لایحه وارد شده، آن را برای تایید نهایی به این نهاد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد کرد.


وی گفت: علاوه بر این در نشست اخیر «اف‌ای‌تی‌اف» نیز مهلت ۴ ماهه‌ای به ایران در راستای پیوستن به این کنوانسیون داده شده که این موضوع هم می‌تواند پالس مثبتی برای بازار سرمایه و معامله‌گران آن باشد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته باید رفتار سرمایه‌گذاران را در این زمینه تا حدودی منطقی قلمداد کرد؛ چرا که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بهتری توسط متولیان بازار سرمایه در راستای فرهنگ‌سازی و دوری معاملات از هیجان صورت گیرد.


برچسب ها: بورس اطلاع رسانی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر