15 آبان 1397 - 12:07
وزیر صمت خبر داد؛

تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی تا پایان سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت با همه مشکلات ارزی برای سال جاری و همچنین سال آینده ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را تأمین کرده‌ است.
کد خبر : ۹۳۴۰۲
رضا رحمانی

به گزارش ایبِنا، رضا رحمانی در مراسم تودیع و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تشکل های صنعتی و معدنی و فعالان اقتصادی برگزار شد،  از تشکیل کارگروه‌های تخصصی در ستاد تحریم وزارت متبوع خود تحت عنوان حفظ جریان اشتغال موجود و نیز تأمین کالاها و مایحتاج عمومی خبر داد.


وی با بیان اینکه امروز راه مقابله با تحریم حتما توجه به بخش خصوصی، معدن، صادرات، صنایع دانش بنیان و حفظ جریان تولید است، افزود: با بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و صنعتی در زمینه چگونگی مدیریت ارز و تأمین و توزیع و نظارت بر کالاها نشستی برگزار کرده‌ایم و این کارگروه‌ها در حال حاضر تشکیل شده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در شرایط تحریم محدودیت‌هایی بر ما تحمیل می‌شود. اما تحریم‌ها فرصت‌هایی را نیز به همراه دارد که بخش معدن یکی از آن فرصت‌ها در حوزه اقتصاد غیرنفتی بوده و بسیار تأثیرگذار است.


رحمانی به ممنوعیت واردات ۱۳۰۰ قلم کالا اشاره کرد و افزود: این ممنوعیت ها قبلا با مقاومت‌هایی همراه بود اما امروز این اتفاق افتاده و مبحث تولید این کالاها در داخل بسیار پررنگ تر شده است. همچنین در حوزه صادرات نوسانات نرخ ارز ممکن است در بخش‌هایی آسیب زا باشد اما فرصتی جهشی نیز ایجاد می کند.


وی با تأکید بر توجه بیشتر و تمرکز بر بخش صادرات و معدن اضافه کرد:‌ در این موارد جلسات متعددی برگزار شده و روز گذشته نیز در شورای گفتگو تمرکز بر این مباحث بود اما در جاهایی باید تسهیل گر باشیم، گره‌ها را باز کنیم و در بخشی که اشتغال آسیب دیده می توان در بخش‌های دیگر اشتغال جدید ایجاد کرد.


وی با تأکید ویژه بر پتانسیل‌های سرمایه انسانی و فعالان بخش اظهار کرد: در دوره جدید بر این بخش‌ها توجه جدی‌تری خواهم داشت و اعتقاد دارم همه عوامل موفقیت در تولید، صادرات و اقتصاد کشور نهایتا به سرمایه های انسانی بر می‌گردد و محور کار خواهد بود.


رحمانی در ادامه با اعلام خبر طراحی مرکز جامع همفکری و اتاق‌های فکر افزود: طراحی اتاق فکر علاوه بر ساختارهای موجود نظیر اتاق تعاون بازرگانی، اصناف، کمیسیون‌های مجلس و ... طراحی شد و شامل اتاق‌های فکر صنعت، معدن و صنایع معدنی، بازرگانی و تجارت، صادرات و ارز فن‌آوری و آینده پژوهی می‌شود.


وی ادامه داد : محور این اتاق‌های فکر با توجه به شرایط موجود و تحریم‌های یک جانبه جدید از سوی آمریکا اتاق فکر صنعت بازرگانی بود که زودتر از سایر بخش‌ها آنرا تشکیل دادیم و در این اتاق فکر از نظرات صاحبان فکر و صنایع از بخش‌های خصوصی استفاده کردیم و این در حالی بود که خودشان هم بسیار استقبال کردند و این را سرمایه هستی خود می‌دانیم و می‌توانیم هر مشکلی را با این جمع حل و فصل کرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: پیشانی برنامه آینده مبارزه با فساد است و اعتقاد دارم رشد هر صنعتی وابسته به عواملی است که مبارزه با فساد از مهمترین آنها است و اعتقاد دارم فساد سیستمی نداریم اما به خاطر شرایط جدید باید با هر گونه فساد مبارزه کنیم و بهترین راه مبارزه نیز دقت در تصمیمات و مشورت با صاحبان فکر و صنعت است که فساد را به حداقل می‌رساند.


رحمانی با اشاره به سامانه‌های موجود در وزارت صمت افزود: توسعه دولت الکترونیک، شفاف سازی و تکمیل سامانه ها را در برنامه خود داریم و این در حالی است که سامانه کاداستر معدنی، بهین‌یاب، جامع انبارها، شناسایی کالاو... را در حال تکمیل داریم.


وی با بیان اینکه خط تبادل با دستگاه‌ها را شروع شده است و طرح شناسایی را در تولید ملی آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: نوسازی صنایع نیز از جمله اولویت‌های وزارت صمت است و در این زمینه نوسازی ۱۰ هزار واحد تولیدی در بخش صنعت و معدن را در برنامه داریم.


رحمانی در ادامه با اشاره به تدوین و ابلاغ نقشه راه معدن گفت: این نقشه با حضور بیش از ۴۰ نماینده مجلس و مسئولین سایر دستگاه‌ها اخیرا ابلاغ شد و در لوحه کار ما در بخش معدن خواهد بود.


وی ادامه داد : اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی را به طور سالانه در برنامه داریم و با همکاری زیرمجموعه‌های مرتبط جریان جدیدی در حوزه اکتشاف را شروع کرده‌ایم چرا که تا به حال اکتشافات ما سطحی بوده است اما باید به مانند کشورهای دیگر به سمت اکتشاف عمقی حرکت کنیم.


همچنین در این زمینه ۴۰۰ منطقه امید بخش را با این پهنه بندی تعریف کردیم و امیدواریم از دل این اکتشافات معادن مگاسایز نیز کشف شود.


وی با توجه دادن بر بحث فعالیت استارت‌آپ‌ها در کل صنعت افزود: با فعالیت استارت‌آپ ها بنگاه داری با شیوه‌های سنتی مشکل تر خواهد شد و لازم است در حوزه فرایند تولید بازرگانی خدمات و توزیع بازرگانی به این بخش ورود کنیم تا با استفاده از نیروه‌های جوان به اهداف مورد نظر دست‌یابیم.


به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت : صادرات مواد معدنی، فعال سازی معادن کوچک به خصوص در مناطق محروم و روستاها و جلوگیری از خام فروشی، یکی از دیگر طرح‌های ویژه‌ وزارت صمت خواهد بود.


وی تصریح کرد : در حوزه بازرگانی، ذخیره سازی کالاها بهتر از دوره‌های قبل بوده و دولت با همه مشکلات ارزی برای ۶ ماه ابتدای سال و ۶ ماهه دوم و همچنین سال آینده ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را تأمین کرده‌است.


رحمانی کشورهای همسایه و اطراف کشورمان را بهترین پتانسیل توسعه صادرات برشمرد و افزود: امسال ۱۰ پروژه‌ ویژه‌ را در دستور کار داریم و به طور کلی ۵۵ برنامه در حوزه لجستیک و تأمین کالا، معادن کوچک، نوسازی صنایع و ناوگان، ارتباط صنعت و دانشگاه و... تعریف شده است و در این زمینه طی ۳ سال آینده ۲۲ هزار ناوگان سنگین را نوسازی خواهیم کرد و طی ۱۰ سال آینده به ۴۰ هزار واگن نیازداریم و طی ۵ سال آینده یک هزار فروند کشتی و اقیانوس پیما در داخل کشور ساخته خواهد شد.


رحمانی همچنین با تقدیر و تشکر از فعالان صنعتی، معدنی و تجاری و همراهی نمایندگان مجلس با دولت و خدمات شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: از این به بعد به همراهی و تصمیمات مشترک با صاحبان فکر و اندیشه در بخش خصوصی بیشتر نیاز داریم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها