25 آبان 1397 - 13:59
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تلاش اروپا برای ایجاد شبکه بین‌المللی مراودات بانکی با ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بر ضرورت تشکیل شبکه بین المللی برای مراودات بانکی در میان کشورهای متحد ایران تاکید کرد.
کد خبر : ۹۳۶۳۳
ایران اروپا

الیاس حضرتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر تمایل سوئیفت برای ادامه مراودات بانکی با ایران، گفت: استراتژی اصلی کشوری مانند ایران یا حتی اروپایی ها، روسیه، چین و کشورهایی که از یک استقلال نسبی برخوردار بوده و از سلطه آمریکا بیرون هستند این است که خود با هم شبکه بین المللی ایجاد کنند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه اندازی این شبکه در حال حاضر به یک آرزو تبدیل شده است، افزود: البته که اروپایی تلاش بسیاری برای راه اندازی مسیری غیر از سوئیفت دارند که SPV یکی از مسیرهای پیشنهادی اروپایی ها بوده است.


وی با تاکید بر اینکه SPV مانند سوئیفت نبوده و به مثابه صندوقی در مورد ایران است، تصریح کرد: روس ها ادعا کرده اند که برای خود شبکه داخلی درست کرده و کشورهای دیگر می توانند به آن بپیوندند البته آن هم هنوز آزمون خود را پس نداده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه این علاقه هم در چین، هندوستان و روسیه و کشورهای اروپایی برای مراوده با ایران وجود دارد، گفت: ایران باید استراتژی خود را بر این قرار دهد که این کشورها را به هم نزدیک کرده و در این میان علاوه بر در نظر گرفتن واحد پول مستقل، شبکه بانکی مستقل و سرویس هایی همچون سوئیفت راه اندازی کند.


حضرتی با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت بعید می دانم جریان قوی بتواند شبکه ها را راه اندازی کرده و نتیجه بدهند، افزود: ما باید از فرصت های مختلف در این رابطه استفاده کنیم و اگر واقعا سوئیفتی که اکنون در سوییس مستقر است ممکن باشد که با کمک اروپایی ها از آن استفاده کنیم نباید خود را محروم کنیم.


این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه نباید به آن دلخوش باشیم چون موقتا اجازه استفاده به ما می دهند، گفت: ما نباید از بقیه فرصت ها غافل شویم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اساس کار باید بر اساس استراتژی اصلی که برای کشورهای مشترک قرار داده باشد، افزود: باید این موضوع را حول اتحاد بر این کشورها قرار بدهیم که بشود جبهه بزرگی در قبال آمریکا تشکیل داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر