24 آبان 1397 - 11:13
طی هفت ماهه سال صورت گرفت:

صادرات ۲۷ میلیاردی کالاهای غیر نفتی

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و پژوهش‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، تراز تجاری ۷ ماهه سال ۱۳۹۷ را مثبت یک میلیارد دلار اعلام کرد.
کد خبر : ۹۳۶۴۹
گمرک

به گزارش ایبِنا  به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی بابایی اظهار داشت: طی هفت ماهه سال جاری کالاهای غیر نفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی به ارزش ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار با ۱۳ درصد رشد صادر شد و همچنین  صادرات بدون احتساب میعانات گازی به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار با ۲۲ رشد صورت گرفت.


وی افزود: صادرات کالاهای پتروشیمی با ۳۴ درصد رشد ارزشی و ۲۳ درصد رشد وزنی، محصولات کشاورزی با رشد ارزشی ۲۲ درصدی و  رشد وزنی ۲۰ درصدی و کالاهای صنعتی با ۱۱ درصد افزایش وزنی و ۲۱ درصد افزایش ارزشی همراه بوده است.


مدیر کل دفتر آمار و پژوهش‌های تجاری در خصوص وضعیت صادرات به بازارهای هدف صادراتی ایران گفت: از میان پنج بازار نخست هدف صادراتی، عراق با ۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار پیشتاز بازارهای صادراتی ایران است.  


همچنین رقم صادرات به چهار کشور دیگر به ترتیب، چین ۵ میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار، امارات ۴ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار، افغانستان ۱ میلیارد و ۸۷۲ میلیون دلار و هند ۱ میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار برآورد شده است که ۷۰ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.


بابایی با اشاره به کاهش واردات کالا به کشور بیان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته واردات کالا از لحاظ وزن ۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش داشته است. گفتنی است، متوسط قیمت کالاهای صادراتی ایران ۴۰۴ دلار محاسبه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر