27 آبان 1397 - 14:00
ایبِنا منتشر کرد؛

ابلاغیه جدید بورسی سازمان مالیاتی/۳۰شرکت مشمول بخشودگی مالیاتی شد

۳۰ شرکت با تایید سازمان بورس، فرابورس و همچنین بورس کالا مشمول بخشودگی مالیاتی ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم شد.
کد خبر : ۹۳۷۲۷
سازمان امور مالیاتی کشور

به گزارش ایبِنا، در ابلاغیه نادر جنتی؛ معاون مالیات های مستقیم به مخاطبین/ ذینفعان، امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی پیرامون تاییدیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و نیز بورس کالا موضوع بخشودگی مقرر در ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم آورده است: پیرو بخشنامه ­های منتهی به شماره ۱۰۹/۹۷/۲۳۰/د مورخ ۱۳۹۷.۰۷.۲۲ به منظور اعمال بخشودگی موضوع ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم تعداد یک برگ فهرست مربوط به ۲۷ مورد تاییدیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و یک برگ فهرست مربوط به ۳ مورد تاییدیه شرکت های پذیرفته شده در بورس کالا از تاریخ ۱۳۹۷.۰۷.۰۳ لغایت ۱۳۹۷.۰۸.۰۹ مربوط به دوره های مالی مندرج در فهرست مذکور موضوع پیوست نامه شماره ۴۰۹۱۴/۱۲۲ مورخ ۱۳۹۷.۰۸.۰۹ سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود.


مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیست های پیوست و تاییدیه های مربوط وفق مقررات اقدام نمایند. بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت متعاقبا ارسال خواهد شد.


در ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم و تبصره های آن آمده است:


ماده ۱۴۳ مکرر- از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم‌درصد (۵/۰%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.


کارگزاران بورسها و بازارهای خارج از بورس مکلفند مالیات یاد شده را به هنگام هر انتقال از انتقال دهنده وصول و به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و ظرف ده روز از تاریخ انتقال، رسید آن را به همراه فهرستی حاوی تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم مورد انتقال به اداره امور مالیاتی محل ارسال کنند.


تبصره ۱- تمامی درآمدهای صندوق سرمایه‌گذاری در چهارچوب این قانون و تمامی درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار موضوع بند (۲۴) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ و درآمدهای حاصل از نقل و انتقال این اوراق یا درآمدهای حاصل از صدور و ابطال آنها از پرداخت مالیات بردرآمد و مالیات بر ارزش افزوده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷.۰۳.۰۲ معاف می‌باشد و از بابت نقل و انتقال آنها و صدور و ابطال اوراق بهادار یاد شده مالیاتی مطالبه نخواهد شد.


تبصره ۲- سود و کارمزد پرداختی یا تخصیصی اوراق بهادار موضوع تبصره (۱) این ماده به استثناء سود سهام و سهم‌الشرکه شرکتها و سود گواهیهای سرمایه‌گذاری صندوقها، مشروط به ثبت اوراق بهادار یاد شده نزد سازمان جزء هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ناشر این اوراق بهادار محسوب می‌شود.


تبصره ۳- در صورتی که هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم ایران که سهامدار شرکت پذیرفته شده در بورس یا بازار خارج از بورس، سهام یا حق تقدم خود را در بورسها یا بازارهای خارج از بورس خارجی بفروشد، از این بابت هیچگونه مالیاتی در ایران دریافت نخواهد شد.


تبصره ۴- صندوق سرمایه‌گذاری مجاز به هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی دیگری خارج از مجوزهای صادره از سوی سازمان نمی‌باشد.


تبصره ۵- نقل و انتقال اوراق بهادار بازارگردانی بازارگردانان دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس و فرابورس از پرداخت مالیات مقطوع نیم‌درصد (۵/۰%) این ماده، معاف است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر