30 آبان 1397 - 09:31
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد:

۳ پارامتر مؤثر در رشد بانکداری دیجیتال در صنعت بانکی کشور

معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا سه پارامتر مؤثر در رقابت بین بانک‌ها در رشد بانکداری دیجیتال را تشریح کرد.
کد خبر : ۹۳۷۸۹
بانکداری دیجیتال

 نیما نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص پارامترهای مؤثر در رقابت بین بانک‌ها در رشد بانکداری دیجیتال، گفت: در این بخش سه پارامتر مؤثر است که پارامتر اول این است رویکرد مدیریت بانک به چه میزان پایه‌دار و با دیدگاه باز به فناوری‌های نوین باشد.


وی افزود: این روند بیشتر در بانک‌های خصوصی مشاهده می‌شود، ازاین‌رو بانک‌های خصوصی در این مسیر یک گام از بانک‌های دولتی جلوتر هستند.


نامداری، پارامتر دوم مؤثر در این بخش را طبقه مالی مشتریان هر بانک دانست و گفت: هر بانکی به میزانی که مشتریانش از طبقه متوسط جامعه باشند علاقه بیشتری برای حرکت به مسیر بانکداری دیجیتال برمی‌دارد زیرا این قشر از جامعه انتظار ارائه سرویس‌های متنوع‌تری از بانک‌ها دارند و کانال‌های ارتباطی بانک برای آن‌ها مهم است.


وی ادامه داد: ازاین‌رو هر بانکی در ایران که در آن، سهم مشتریان طبقه متوسط آن بالاتر باشد، به عقیده من در بانکداری دیجیتال موفق‌تر عمل کرده  زیرا این خواسته مشتریان آن بانک بوده است.


معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا خاطرنشان کرد: پارامتر سومی که در رشد بانکداری دیجیتال در صنعت بانکی کشور تأثیرگذار بوده، اندازه بانک‌ها است و بانک‌های کوچک‌تر به دلیل چابکی در بانکداری دیجیتال نیز چابک‌تر عمل کرده‌اند و این سه پارامتر نقش مؤثری درحرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال داشته است.


نامداری یادآور شد: بانک‌های بزرگ بر اساس پارامتر سوم درحرکت به سمت بانکداری دیجیتال به نسبت بانک‌های کوچک عقب‌تر هستند و مؤسسات مالی در ابعاد کوچک در این مسیر پیشرو هستند که علت اصلی آن چابکی ساختار برای ایجاد تغییرات و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش است.


وی افزود: بانک‌های بزرگ دارای مشکلات و چالش‌های فراوانی هستند که توجه به حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال در این بانک‌ها به نسبت بانک‌های کوچک کمرنگ‌تر شده است.


این کارشناس حوزه پرداخت خاطرنشان کرد: البته مسلم است که ترکیب سه پارامتر ذکرشده در این بخش باید موردتوجه قرار گیرد و در نظر گرفته تنها یک مؤثر روش سنجش درستی نیست زیرا در بانک‌های بزرگی نیز وجود دارند که در مسیر حرکت به سمت بانکداری دیجیتال از وضعیت مناسبی برخوردارند و هم بانک‌های کوچکی هستند که در این بخش عقب‌مانده‌اند.


نامداری تأکید کرد: اگر سه پارامتر اندازه بانک، سهم مشتریان طبقه متوسط در کل مشتریان بانک و نوع مدیریت به لحاظ پایداری و نگاه باز به فناوری را در کنار هم قرار دهید، تحلیل در خصوص پیشرو یا عقب‌ماندگی بانک‌ها برای ورود به مسیر بانکداری دیجیتال مشخص می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر