30 آبان 1397 - 09:08

سه پیشنهاد برای توسعه مراوادات تجاری با چین در شرایط تحریم

تداوم خرید نفت، ایجاد یک کانال مالی جدا از کونلون بانک و توسعه حضور گردشگران چینی در ایران به عنوان پیشنهاداتی برای تداوم مراواردات تجاری تهران-پکن از سوی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.
کد خبر : ۹۳۸۳۴
اتاق تهران

به گزارش ایبِنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، با وجود اعمال تحریم‌های خصمانه از سوی آمریکا با هدف تعلیق روابط اقتصادی و تجاری ایران، اتاق بازرگانی تهران، در روزهای گذشته میزبان هیات‌ها و نمایندگانی از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی بوده که به دنبال راهکارهایی برای حفظ و حتی توسعه روابط اقتصادی در دوره تحریم هستند.


در ادامه این روند نیز هیاتی تجاری از استان هونان چین با حضور در اتاق تهران با بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران دیدار و در مورد گشایش‌ مسیرهای جدید برای ارتقای مناسبات تجاری دو کشور گفت‌وگو کرد.


در این نشست دبیرکل اتاق تهران سه پیشنهاد را برای توسعه مراودات روی میز گذاشت و طرف چینی از علاقمندی بنگاه‌های بخش خصوصی برای تداوم و توسعه همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله حوزه کشاورزی سخن گفت.


در ابتدای این نشست، بهمن عشقی به روابط هزار ساله ایران و چین اشاره کرد و گفت: ایران و چین تنها کشورهای نزدیک در منطقه هستند که تاکنون، هیچ مناقشه‌ای با یکدیگر نداشته و از ۶۰۰‌ سال پس از میلاد، دشمنان‌ مشترکی داشته‌اند؛ از بادیه‌نشینان مغول تا به امروز که دشمنان غربی مشترک دارند.


دبیرکل اتاق تهران با اشاره به تغییراتی که ایران و چین طی‌ سالیان گذشته تجربه کرده‌اند، افزود: بزرگترین نقطه‌ اشتراک این دو کشور آن است که چین خواهان اتخاذ تصمیمات در پکن است و ایران نیز ‌می‌خواهد سرنوشت خود را در تهران رقم بزند. البته ممکن است این تفکر مخالفانی‌ در سطح جهان داشته باشد. در واقع‌ مشکلاتی که چین و ایران در سطح‌ جهان‌ با آن مواجه هستند، ناشی از همین طرز تفکر است.


 وی با بیان اینکه چین از تاریخ الحاق به سازمان‌ جهانی‌ تجارت، امروز بیشترین‌ فشارها را از ناحیه آمریکا تحمل ‌می‌کند، افزود: چین درگیر یک جنگ‌ تعرفه‌ای با ایالات متحده آمریکاست که ارزش آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار است. ایران نیز تحریم‌های کم‌سابقه‌ای را متحمل شده است. ‌


عشقی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها، ‌ دو جنگ‌ تجاری‌ را در محدوده‌ جغرافیایی ترانس- پاسفیک و ترانس – آتلانتیک کلید زده‌اند که جنگ ایران نیز میان این دو قرار گرفته است. آمریکا علاقمند است میزان‌ استقامت‌ اروپایی‌ها در مساله تحریم روابط تجاری با ایران و میزان استقامت چینی‌ها برای تامین انرژی‌ از ایران را مورد ارزیابی‌ قرار دهد.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان نیاز کشور چین به انرژی توضیح داد: چین در سال ۲۰۱۹ به‌ روزانه ۱۳میلیون بشکه نفت نیاز دارد و با توجه به اینکه ۴ میلیون بشکه نفت را از ذخایر داخلی تامین ‌می‌کند، به واردات حداقل ۹ میلیون بشکه نفت در روز نیاز خواهد داشت و روشن است که منابع تامین نفت چین، روسیه و اعضای اوپک هستند.


دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه روسیه نمی‌تواند تنها تامین‌کننده  انرژی چین باشد چون داشتن تنها یک منبع، مطمئن نیست، اظهار داشت: از سوی‌ دیگر، در اوپک نیز تنها دو کشور ایران و ونزوئلا مستقل از سیاست‌های آمریکا هستند. البته ونزوئلا نیز به دلیل بعد مسافت، قادر نیست، نفت با قیمت اقتصادی را به چین عرضه کند اما سوپرنفتکش‌های ایرانی ‌می‌توانند ظرف ۱۴روز خود را به بنادر چین برسانند.


دبیرکل اتاق تهران با تاکید بر اینکه ایران تنها تامین‌کننده نفت ارزان، ایمن و پایدار برای چین است، ادامه داد: درگیری ایران و ترامپ یک درگیری سیاسی نیست. آمریکا با تحریم ایران دو هدف را دنبال ‌می‌کند؛ مهار سیاست‌های مستقل در اتحادیه اروپا و محدود کردن توسعه چین با ایجاد بحران در تامین انرژی است. اکنون خواسته ما از این هیات تجاری، انتقال این پیام از سوی اتاق تهران به مقامات چینی است که اتحاد تاریخی دو ملت‌ با پیشینه مراودات کهن، ‌می‌تواند آمریکا را از سیاست هژمونی‌مابانه منصرف کند.


عشقی با اشاره به اینکه ایران برای مقابله با آمریکا به دور زدن‌ تحریم‌ها نیاز دارد، گفت:« کسانی در آینده در کنار ملت ایران خواهند ماند که امروز در این تحریم ناعادلانه، پشتیبان ایران باشند. امیدواریم جمهوری خلق چین، یکی از این همراهان باشد.


از جنگ تجاری با آمریکا هراسی نداریم


یانگ ویگانگ، رییس کمیته دائمی کنگره خلق استان هونان نیز با اشاره با روابط‌ دیرینه چین و ایران گفت: چین زحمات بسیاری را برای دستیابی به این جایگاه در جهان متحمل شده است. رییس‌جمهوری چین، توجه بسیاری به پروژه یک کمربند – یک جاده نشان داده و ایران بخش مهمی از این جاده و این طرح است.


وی با بیان اینکه مردم چین خود را با مردم ایران صمیمی ‌می‌پندارند، افزود: ما با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مخالف هستیم. ‌می‌دانیم که مبادله با آمریکا برای ما سود ایجاد کرده است اما اهمیت‌ این میزان سود برای چین اندک است. ضمن آنکه مردم آمریکا به کالاهای چینی نیازمند هستند. ما در این جنگ تجاری، خواهیم جنگید و از آن نمی‌ترسیم.


 وی با اشاره به اینکه در پروژه یک کمربند- یک جاده، ایران کشوری حائز اهمیت برای چین محسوب ‌می‌شود، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در قالب این‌ سیاست بزرگ، همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود را توسعه ببخشیم. ما به برقراری ارتباطات بیشتر با شما علاقمند هستیم.


 ویگانگ با اعلام اینکه استان متبوع او دارای ۷۳ میلیون نفر جمعیت است، گفت: این استان رتبه نهم را در اقتصاد چین داراست و ‌می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله قطارهای تندرو و کشاورزی با ایران همکاری داشته باشد. این استان به دانش تولید نوعی گندم دست یافته است که تولید آن در هر هکتار، ۱۶ تن است و بر این اساس ‌می‌تواند مردم چین را ازخطر گرسنگی برحذر دارد.


ایران به مقصدی مهم برای گردشگران چینی تبدیل شود


در ادامه دبیرکل اتاق تهران نیز با تاکید بر اینکه ایران ‌می‌تواند از دانش تولید این گندم بهره بگیرد، سه پیشنهاد را برای توسعه مراوادات با چین در شرایط تحریم ارائه کرد و گفت: آمریکا ۸ کشور را از تحریم‌های ایران را به صورت محدود معاف کرده است و چین یکی از این کشورهاست. بنابراین، چین ‌می‌تواند به خرید نفت از ایران ادامه دهد.


عشقی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگر، معطوف به ایجاد کانال نقل و انتقال مالی است. با توجه به اینکه کونلون بانک همکاری با بانک‌های ایرانی را متوقف کرده است، لازم است به صورت فوری، بانک دیگری جایگزین کونلون شود.


پیشنهاد سوم دبیرکل اتاق تهران به افزایش صادرات گردشگر از چین به ایران اختصاص داشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، چین در سال ۲۰۱۷ معادل ۴۰۰ میلیارد دلار صادرات گردشگر داشته است و پیش‌بینی شده است که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری تحت تاثیر تحریم‌ها نیست، چنانچه بخشی از این ظرفیت به سمت ایران متمایل شود، بخشی از مشکلات ارزی ایران بدون نیاز به کانال نقل و انتقال پول حل ‌می‌شود. ضمن آنکه توسعه صنعت گردشگری میان ایران و چین، امکان ارتباط نسل جوان ایرانی و چینی را فراهم می‌کند.


بهمن عشقی در پایان این دیدار بر آمادگی کامل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برای کمک و نقش‌آفرینی در توسعه مراودات اقتصادی دو کشور سخن گفت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر