آمار معاملات هفته گذشته نشان داد :

افت ۲.۵ درصدی شاخص فرابورس در هفته آخر آبان ماه

آمار معاملات هفته گذشته نشان می دهد که شاخص فرابورس در هفته گذشته کاهش ۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۹۳۹۲۴
99

به گزارش ایبِنا، هفته منتهی به ۲ آذرماه ۹۷ در فرابورس در حالی به پایان رسید که رصد روند متغیرهای بازار نشان از صعودی بودن قریب به اتفاق آنها دارد به طوریکه حجم و ارزش کل معاملات در هفته‌ای که گذشت به‌ترتیب ۳۶ و ۴۱ درصد افزایش یافت.


شاخص کل در حالی با ۲.۵ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته در ۳۰ آبان‌ماه در ارتفاع ۱۹۰۸ واحدی قرارگرفت که در همین مدت آیفکس بازدهی ۷۴ درصدی از ابتدای سال را ثبت کرده است و ارزش بازار فرابورس نیز ۲.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


ارزش کل معاملات


در هفته جاری همچنین ۴ هزار و ۷۰۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال در تمامی بازارها جابه‌جا شد که به معنی افزایش ۳۶ و ۴۱ درصدی حجم و ارزش کل معاملات است.


نگاهی به آمار معاملات در بازار سهام فرابورس بیانگر دست‌به‌دست شدن ۴۴۲ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال در بازار اول و معامله دو هزار و ۴۸ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال در بازار دوم است که حجم و ارزش معاملات بازار دوم، افزایش حداقل ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.


همچنین بازار پایه در هفته جاری میزبان خرید و فروش ۲ هزار و ۹۳ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال بوده است که به معنی رشد ۲۴ و ۹ درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار است.  


بازار ابزارهای نوین مالی


از طرف دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی در مدت مشابه ۱۲۱ میلیون ورقه به ارزش ۱۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال دادوستد شده است که آمار معاملات به تفکیک این بازار حاکی از رشد حجم و ارزش معاملات مربوط به اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و کاهش متغیرهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن است.


هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس نیز به ۱۴ هزار و ۷۲۵ میلیارد رسید که گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی به ترتیب ۲۹ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کردند و در صدر ایستادند.


عرضه اولیه سهام شرکت سنگ آهن گهرزمین در نماد «کگهر» در بازار دوم فرابورس یکی از مهمترین رویدادهای هفته منتهی به ۲ آذرماه بود که در پایان این عرضه در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه هر سهم این شرکت ۶۸۰۰ ریال کشف قیمت شد.


همچنین عرضه اولیه ۳۰ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد « اخزا۷۰۷ » در بازار ابزارهای نوین مالی در ۲۷ آبان‌ماه که در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ سررسید می‌شود و منجر به کشف قیمت ۸۳۲ هزار ریالی این اوراق شد، دیگر رویداد مهم هفته جاری بود.


برنامه عرضه اولیه در ۵ آذرماه


عرضه اولیه۱۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران در نماد «مادیرا» در روز دوشنبه ۵ آذرماه ۹۷ در بازار دوم که توسط شرکت کارگزاری بورس ایران این عرضه مدیریت خواهد شد از جمله مهمترین رویدادهای هفته پیش‌رو در فرابورس است. گفتنی است حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص ۲ هزار سهم و دامنه قیمتی ثبت سفارش از ۳۳۲۰ تا ۳۶۵۰ ریال خواهد بود.


به‌علاوه، ۶۲۴ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۳۰۸ سهم معادل ۷.۸۱ درصد از سهام غیر مدیریتی بانک سامان در نماد «سامان» توسط موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران بطور یکجا و نقد یا نقد و اقساط در تابلو ب بازار پایه (براساس مقررات بازار سوم) و در تاریخ یکشنبه ۱۱ آذرماه ۹۷ عرضه خواهد شد؛ کارگزار عرضه‌کننده، کارگزاری ارگ هومن و قیمت پایه هر سهم ۱۹۰۰ ریال تعیین شده است و بدین‌ترتیب قیمت پایه کل این عرضه بیش از یک هزار و ۱۸۶ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال خواهد شد.    


برچسب ها: فرابورس شاخص
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر