13 آذر 1397 - 09:52
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تک نرخی شدن ارز فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: تک نرخی شدن ارز راهکار بهبود فضای کسب و کار بوده و صادرات را نیز رونق می‌بخشد.
کد خبر : ۹۳۹۹۸
دلار

عباس آرگون در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه تحریم ها مسئله تازه ای نیست، گفت: هر چند ممکن است شکل تحریم ها نسبت به گذشته متفاوت شده باشد اما باید گفت که تحریم مسئله تازه ای نیست و به نظر تیم جدید آمریکا در نظر دارد به صورت جدی تحریم های بیشتری را بر ایران اعمال کند. هر چند هزینه های تحریم هزینه های غیر قابل انکاری نیست و وجود تحریم ها بر افزایش هزینه بالاسری فضای کسب و کار، تبادلات مالی، تبادلات تجاری، تبادلات کالا، واردات و صادرات تاثیر گذاشته اما می توان با تبدیل تهدیدها به فرصت تا حدی قابل توجهی وضعیت موجود را کنترل کرد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر تبادلات مالی با کشورهای دیگر دشوار است، گفت: با این وجود افزایش تبادلات کالا با کالا و انجام پروژه هایی در خارج از کشور از راهکارهای برون رفت از تحریم های کنونی و ارزآوری است و برای تحقق آن لازم است بخشی از سرمایه های دولت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.


آرگون در ادامه اظهار داشت که علاوه بر تحریم های خارجی وجود تحریم های داخلی و ممنوعیت برخی کالاهای صادراتی از دیگر معضلاتی است که موجب افزایش فشار بر فعالان فضای کسب و کار شده و می بایست با برنامه ریزی دقیق و اصلاح زیرساخت ها وضعیت موجود را بهبود بخشید. متاسفانه با اتخاذ تصمیمات بدون برنامه، بدون هماهنگی با بخش خصوصی و ممنوعیت صادرات یک محصول لطمه بزرگی به تولید داخل و از دست دادن بازار صادراتی که برای به دست آوردن آن سال هاست افراد زیادی زحمت کشیده اند می شود.


وی افزود: وجود تحریم های خارجی و مشکلات داخلی ادامه مسیر را برای تولیدکنندگان سخت تر کرده و برای بهبود وضعیت در ابتدا باید تحریم های به صفر برسد تا بتوانیم بیش از پیش بر تحریم های خارجی غلبه کنیم و فرصتی برای توسعه کسب و کارها به وجود آورد.


به گفته این مقام مسئول، در این شرایط دولت باید با تک نرخی کردن ارز در بازار عرضه و تقاضا و حذف سامانه نیما، بازار ارز را مدیریت کند. وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای مدیریت بازار ارز به سمت تک نرخی شدن آن گام بردارد، گفت: تک نرخی شدن ارز راهکار بهبود فضای کسب و کار بوده و صادرات را نیز رونق می‌بخشد.


وی با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصولات تولید داخل توان رقابت با سایر کشورها را نداریم تصریح کرد که بالا بودن بهره بانکی یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده است و برای کاهش قیمت تمام شده لازم است سود تسهیلات بانکی مورد بازنگری قرار گیرد.


آرگون درباره طرح پیمان سپاری ارزی نظر داد و گفت: سال هاست که از اجرای این طرح پاسخ مثبتی دریافت نشده است. این مسئله که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نمی گردانند قضاوتی نادرست است چرا که صادرکنندگان واقعی برای تداوم فعالیت نیازمند بازگشت ارز و خرید مجدد کالا برای توسعه صادرات هستند.


وی تاکید کرد: تنها ۲۰ درصد از مجموع صادرات توسط بخش خصوصی انجام می شود و بخش زیادی از صادرات توسط بخش دولتی و شبه دولتی صورت می گیرد. برای تداوم صادرات باید تدابیری اندیشید تا شبگه مویرگی صادراتی تخریب نشود و صادرات کماکان ادامه یابد.


وی در پایان با ابراز نگرانی از مسائل پیش آمده و آسیب هایی که به روند کسب و کار وارد شده اظهار داشت با ادامه این روند چشم انداز امیدوارکننده از آینده کشور دیده نمی شود. نوسان قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون نگرانی ما را نیز دو چندان کرده و در این وضعیت لازم است تیم اقتصادی جدید با تفکر نو بر سر کار آید تا با تصمیمات شجاعانه و همراهی مردم و با بهره گیری از ظرفیت های بالقوه و موجود بتواند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود دهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر