09 آذر 1397 - 11:21
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

راه روشن روابط مالی ایران و اتحادیه اروپا

رییس صندوق ضمانت صادرات ایران از راه روشن روابط مالی ایران و اتحادیه اروپا در صورت تشکیل کانال مالی اروپا در سال آینده میلادی خبر داد.
کد خبر : ۹۴۰۶۳
ایران اروپا

سیدکمال سیدعلی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تشکیل کانال مالی اتحادیه اروپا و میزبانی توسط فرانسه و آلمان، اظهار داشت: از آنجایی که میزان واردات ایران از کشورهای اروپایی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته، تشکیل این کانال مالی اهمیت بسیاری دارد زیرا تاکنون واردات ایران از کشورهایی مثل چین، کره و هند و سایر کشورهایی که خریدار نفت ایران بودند، انجام می شد.


وی افزود: این کشورها انتظار دارند تا ایران در مقابل فروش نفت، تمامی واردات و نیازهای خود را از این کشورها تامین کند در حالی که در صورت تشکیل این کانال ایران به راحتی می تواند تمامی نیازها و خریدهای خود را از طریق کشورهای اروپایی در ازای فروش نفت یا سایر کالاها در اروپا تاکند.


رییس صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه افزود: همچنین هم مراودات مالی ایران و اروپا از طریق یورو انجام خواهد شد و هم کشورهایی که با ایران ارتباط تجاری دارند، می توانند صادرات و روابط مالی خود را ایران را از طریق این کانال انجام دهند.


سیدعلی با تاکید بر اینکه تاکنون تشکیل این کانال از سوی اتحادیه اروپا و یا این دو کشور به صورت رسمی اعلام نشده است، گفت: اگر این کانال ایجاد شود، برای ایران گامی به جلو خواهد بود و اتفاق خوبی در سال میلادی آینده خواهد بود و به این معنی است که ایران توانسته باهمکاری طرف‌های اروپایی، تحریم ها را دور بزند و تاثیر تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه ایران را کاهش دهد.


وی اظهار داشت: با ین اقدام، هم پاسخ خوبی برای شعارهای چند ماه اخیر آمریکا خواهد بود و هم از نظر سیاسی و اقتصادی برای ایران اتفاق خوبی خواهد افتاد.


به گزارش ایبِنا، این در حالی است که روز گذشته، وال استریت ژورنال طی خبری اعلام کرد که دیپلمات های ارشد اروپایی اعلام کردند که فرانسه و آلمان احتمالا میزبان وسیله ویژه پرداخت با ایران موسوم به SPV شوند که به عنوان بخشی از تلاش اروپا به منظور حفظ تجارت با تهران با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا در راستای نجات برجام است.


ایجاد وسیله ویژه پرداخت باعث می شود که دولت ها به طور مستقیم مکانیزم پرداخت شرکت ها را برای جلوگیری از در معرض تحریم های آمریکا قرار گرفتن، مدیریت کنند. بر همین اساس، مقامات بریتانیایی همچنان به فکر این هستند که فرانسه و آلمان میزبان وسیله پرداخت با ایران شوند تا تلاش اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران به کار آید؛ ضمن اینکه برجام هم به دنبال خروج آمریکا از آن در ماه می، حفظ شود.


بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، اگر فرانسه میزبان وسیله ویژه پرداخت با ایران شود، آلمان زمام امور آن را به دست خواهد گرفت و اگر آلمان میزبان وسیله پرداخت شود، فرانسه زمام امور را به دست خواهد گرفت.


وال استریت ژورنال نوشت: این مکانیزم مالی هنوز نهایی نشده و مراحل پایانی آن در حاشیه اجلاس گروه جی ۲۰ که در سی ام ماه جاری میلادی در بوینوسایرس، پایتخت آرژانتین برگزار می شود، مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.


این در حالی است که پیش از این لوکزامبورگ و اتریش به دلیل فشارهای آمریکا، میزبانی مکانیزم پرداخت با ایران را رد کرده بودند و مقامات آمریکایی به لوکزامبورگ هشدار داده بودند که با این کار به جایگاه این کشور به عنوان مرکز اصلی مالی که میزبان صندوق های سرمایه گذاری بین المللی متعددی است، آسیب می زند.


بر پایه این گزارش، این خبر در زمان دیدار علی اکبر صالحی رییس سازمان هسته ای ایران از بروکسل به منظور شرکت در سومین سمینار همکاری صلح آمیز هسته ای بین تهران و اتحادیه اروپا منتشر شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر