در گفتگو با ایبِنا اعلام شد؛

ریشه‌های نوسان پایدار بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه عواملی همچون کاهش جهانی قیمت نفت، رکود اقتصادی، بلاتکلیفی صنایع و ابهام در روابط بین‌المللی و اجرای برجام را از جمله دلایل ریزش و نوسان بازار سهام عنوان کرد.
کد خبر : ۹۴۰۷۷
بورس

محمود آقایی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به ریزش‌های پیاپی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها گفت: شاید مهم ترین دلیل این اتفاق را باید رشد چشمگیر شاخص و قیمت‌ها در ماه‌های گذشته عنوان کرد، چرا که پس از رشدهای اخیر که بخشی از آنها به‌ صورت هیجانی و بخشی از آن مربوط به افزایش نرخ ارز بود، منطقی است که بازار به نقطه تعادل و اصلاح برسد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در شرایطی است که هیچ مولفه‌ای نمی‌تواند به‌صورت پایدار و مداوم عامل رشد شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام شود. وی اضافه کرد: از سوی دیگر رکود اقتصادی و نبود برنامه‌ای مدون برای بهبود شرایط آن نیز عامل دیگری است که چشم‌انداز روشنی را پیش روی معامله‌گران قرار نمی‌دهد؛ بنابراین نباید انتظار داشت که با وجود رکود اقتصادی بازار سرمایه روند رو به رشد خود را ادامه دهد.


آقایی افزود: بلاتکلیفی صنایع و در پی آن سرمایه‌گذاران را به صورت واضح می‌توان به عنوان مثال در عدم تعیین و اعلام قیمت خودرو عنوان کرد که اثر منفی خود را بر بازار سهام نیز گذاشته است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این مولفه‌ای به نام نفت همواره به عنوان پیشران اقتصاد و در پی آن بازار سرمایه مطرح بوده و هست؛ بر این اساس زمانی که قیمت جهانی نفت درحال کاهش است و از سوی دیگر صادرات نفت هم با مشکل مواجه است، چگونه باید انتظار رشد اقتصادی و به دنبال آن بازار سهام را داشت؟ ضمن اینکه شرکت‌هایی مانند پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها هم که به‌ صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت جهانی نفت هست، به عنوان یک یار صنایع اصلی و بزرگ بازار سرمایه تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بوده و اثر خود را بر کلیت بازار نیز خواهند داشت.


وی اذعان داشت: افزون بر این روابط بین‌المللی و نیز نبود چشم‌انداز روشنی از ادامه برجام و اجرایی شدن موضوعات آن نیز موجب شده تا چشم‌انداز مبهمی پیش روی معامله‌گران برای تداوم حضور و دادوستد سهام در بازار سرمایه تداعی شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر